در حالی خبر افزایش قیمت سیب‌زمینی تا مرز پنج‌هزار تومان در خرده‌فروشی‌های پایتخت به گوش می‌رسد که علت آن را فقط و فقط باید در عدم اجرای الگوی کشت بررسی کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: افزایش قیمت سیب‌زمینی از سه‌هزار و 500 به پنج‌هزار تومان که در روزهای اخیر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت، از معضلات عدم اجرای الگوی کشت است که با وجود تسلسل در تکرار، هنوز راه حلی برای آن اندیشیده نمی‌شود.

محمد اسماعیل‌نیا افزود: بر اساس قانون، وزارت جهادکشاورزی مکلف است با ارائه الگوی کشت به‌صورت تدوین‌شده در سراسر کشور میزان تولید محصولات مورد نیاز و اساسی مردم را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از ایجاد تنش در بازار جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تأکیدات اقتصاددانان به وزارتخانه متولی، همچنان الگوی کشت از الگوی دقیقی پیروی نمی‌کند و کشاورزان به‌صورت خودسر و با در نظر گرفتن مصالح و منافع اقتصادی خود اقدام به کشت می‌کنند که افزایش تولید سیب‌زمینی در یک سال به حدی که کشاورز رغبتی به برداشت آن ندارند و سال بعد کاهش تولید به‌گونه‌ای که قیمت تا پنج‌هزار تومان افزایش پیدا کند و به هر دلیلی دولت نتواند برای تنظیم بازار داخلی چاره‌اندیشی کند، از نتایج عدم اجرای الگوی کشت است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و برخی از محصولات سبزی و صیفی ازجمله مواردی هستند که در الگوی کشت باید مورد توجه ویژه دولت قرار گیرند و از وزارتخانه متولی انتظار می‌رود اتفاقی که امسال برای کشت سیب‌زمینی افتاد، در سال‌های آینده تکرار نشود.

اسماعیل‌نیا تصریح کرد: برای افزایش تولید و رسیدن به تولید انبوه، تدوین نقشه راه برای حوزه کشاورزی ضروری است و رسیدن به خوداتکایی که اکنون مورد توجه رهبری در اقتصاد مقاومتی است، باید برای الگوی کشت برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه کرد.

وی یادآور شد: وزیر جهادکشاورزی با حضور در مجلس شورای اسلامی از تدوین پنج برنامه خبر داده است که میزان واردات محصولات کشاورزی را طی فرآیندی پنج‌ساله به حداقل خواهد رساند. این برنامه هرچند به‌صورت کلی در صحن علنی مجلس مطرح شد، اما به‌نظر می‌رسد وزیر با تکیه بر تجارب قبلی خود برای خوداتکایی، برنامه‌ریزی دقیقی دارد و مجلس امیدوار است حوزه کشاورزی وارد رشد اقتصادی و تولید نقدینگی شود.

کد خبر 28555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =