اقتصاد غذا -  اعضای هیات رئیسه اتاق تهران در ادامه دیدارهای خود با وزرای دولت یازدهم با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا، دیدار هیات رییسه اتاق تهران با وزیر جهاد کشاورزی در حالی انجام شد که در این جلسه عدم حضور رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران کمی معنی دار بود و به نظر می رسد هنوز بخش کشاورزی و نمایندگان تازه وارد این بخش در اتاق تهران به جایگاه واقعی خود دست نیافته اند و هیات رییسه اتاق تهران نگاه حمایتی خاصی از این بخش مهم اقتصاد کشور و کمیسیون مربوطه آن ندارد.

بنابراین گزارش در این دیدار ابتدا مسعود خوانساری با اشاره به فعالیت اتاق تهران در دوره هشتم و اختصاص یافتن صندلی‌هایی در هیات نمایندگان به حوزه کشاورزی گفت: «شرایط خوبی فراهم شده است تا اتاق‌های بازرگانی به طور فعال‌تر و جدی‌تری بحث کشاورزی را دنبال کنند.»

رئیس اتاق تهران افزود: «کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران که با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و معاونان و مشاوران وزارت جهادکشاورزی تشکیل شده آماده است تا به مشکلات موجود در حوزه کشاورزی، آب و صنایع غذایی بپردازد و همکاری نزدیکی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.» خوانساری عنوان کرد که ورود فعال بخش خصوصی به این حوزه، در حالی که ممکن است دولت دچار محدودیت‌ها و معذوریت‌های ناگفته و نانوشته‌ای باشد، به شفاف شدن مسایل در سطح جامعه بسیار کمک خواهد کرد.

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات عمده و بزرگی که گریبانگیر تولیدکنندگان این حوزه است پرداخت. او با اشاره به گلایه دامداران در مورد هزینه‌های سنگین و فروش شیر با قیمت نامناسب گفت: «شیر محصولی فاسدشدنی است و دامدار باید آن را به سرعت بفروشد اما فقدان زنجیره متشکل و منسجم باعث شده که دامداران زیان‌های زیادی ببینند و همواره نگران چرخه تولید و توزیع شیر باشند.»

رئیس اتاق تهران با تاکید بر حل مشکلات تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و دامداری عنوان کرد که اتاق تهران در کنار وزارت جهادکشاورزی آماده تلاش همه‌جانبه برای شناسایی مشکلات و موانع این حوزه و مطالعه و تحقیق برای پیدا کردن راهکارهای مناسب است. مسعود خوانساری با تقدیر از معرفی نمایندگانی قوی و کاربلد از سوی وزیر جهادکشاورزی برای حضور در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «رابطه خوبی که بین اتاق تهران و وزارت جهادکشاورزی وجود دارد می‌تواند نویدبخش حل بخشی از معضلات عدیده حوزه کشاورزی باشد.»

حجتی وزیری خودمانی است
علاء میرمحمدصادقی در شروع سخنان خود وزیر جهاد کشاورزی را «وزیر خودمانی» خطاب کرد و از او به خاطر صراحت لهجه، افتادگی و فروتنی‌اش تقدیر کرد. نایب‌رئیس اتاق تهران با تاکید بر ظرفیت بالای اتاق تهران در حوزه کشاورزی گفت: «امیدواریم با مستحکم‌تر شدن رابطه اتاق تهران و وزارت جهادکشاورزی، بتوان خدمات بیشتری به فعالان این حوزه ارائه داد و بیشتر از قبل از ظرفیت‌های اتاق سود برد.» میرمحمدصادقی هم‌چنین اضافه شدن بخش کشاورزی به اتاق را اقدامی درخورتقدیر و شایسته شکرگذاری عنوان کرد.

مهدی جهانگیری نیز سخنان خود را با اشاره به حل چالش وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر آغاز کرد و گفت:« ما در اتاق تهران به دنبال رفع قوانین و مقررات مزاحمی هستیم که در مسیر فعالان اقتصادی دست‌انداز ایجاد می‌کند. ضوابط و دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که می تواند با کمک وزارتخانه‌ها از جماه وزارت جهادکشاورزی تعدیل و اصلاح شود و راه را برای بهبود وضعیت و رونق اقتصاد مهیاتر کند.» نایب رئیس اتاق تهران افزود: «با توجه به حضور پررنگ صنایع تبدیلی در اتاق تهران، می‌توان رابطه خوبی بین تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی و صنایع غذایی ایجاد کرد.»

سیدحامد واحدی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های وزیر جهادکشاورزی و معاونان و مشاوران این وزارتخانه عنوان کرد که پس از حوزه انرژی همه نگاه‌ها برای رونق اقتصاد به حوزه معدن و کشاورزی است. عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: «با توجه به مشکلات عدیده موجود در حوزه معدن، باید روی حوزه کشاورزی توجه و تمرکز بیشتری داشته باشم به ویژه این که بخش خصوصی در حوزه کشاورزی بسیار فعال است.» عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تاکید بر لزوم گذر از کشاورزی سنتی به مدرن، همراهی بانک‌ها را برای تامین منابع این گذار ضروری دانست و گفت: «علاوه بر این باید به مساله مزیت نسبی در کشاورزی بیشتر از همیشه توجه شود. با در نظر گرفتن منابع محدود آب در کشور باید ببینیم در کشت و صادرات چه محصولاتی مزیت نسبی داریم تا به بیراهه هدرروی منابع آب نرویم.»

سیده فاطمه مقیمی نیز به نشست‌های اتاق فکر در اتاق تهران اشاره کرد که در آن روی تولید محصولات کشاورزی و دامداری به شیوه‌های نوین و نوآورانه بحث و بررسی صورت می‌گیرد. این عضو هیات رئیسه اتاق تهران بحث تولید محصولات ارگانیک را به عنوان یک بحث جدی در نشست‌های اتاق فکر مطرح کرد که با توجه به بازار خوبی که در کشورهای اروپایی دارد می‌تواند بسیار توسعه یابد.

به سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی نیاز داریم
پس از سخنان اعضای هیات رئیسه اتاق تهران، محمود حجتی از حضور فعال اتاق تهران تقدیر و ابراز امیدواری کرد که کمک فکری و عملی اتاق تهران به دولت تداوم داشته باشد و توسعه یابد. وزیر جهادکشاورزی با اذعان به وجود مشکلات متعدد در حوزه کشاورزی عنوان کرد که هرجایی که دولت دخالت نادرستی نداشته و امور را به دست مردم و فعالان حوزه سپرده است نتایج بهتری حاصل شده است. حجتی گفت: «مردم خودشان راهکارها را پیدا می‌کنند و از بذر اصلاح شده تا تغییر شیوه آبیاری و اصلاح میزان کوددهی را خودشان با استفاده از علم کشاورزی و تجربه بین‌المللی پیش می‌برند. برای همین است که اخبار متعددی در زمینه ثبت رکوردهای جدید در برداشت محصول هستیم.»

حجتی با استقبال از شکل‌گیری زنجیره‌هایی در زمینه تولید در حوزه کشاورزی و دامداری گفت: «خوشبختانه این زنجیره‌ها در حال شکل گرفتن و تقویت شدن است و دامداری‌ها و مرغداری‌های کوچک را هم وارد تولید می‌کند. در این زنجیره به یک دامدار یا مرغدار که یک سالن پرورش و نگهداری دارد، دام و طیور، خدمات بهداشتی و حتی علوفه و نهاده‌ داده می‌شود و دامدار باید تلاش کند که در بهترین شرایط از آنچه به او سپرده شده است، نگهداری کند. درنهایت این زنجیره خودش با برندی که دارد می‌تواند بازاریابی درست‌تر و ساده‌تری در بازارهای جهانی هم داشته باشد.»

وزیر جهادکشاورزی افزود: «محصولاتی در بازار جهانی مشتری دارد که برند باشد و مشتری بتواند تمام مراحل تولید و نگهداری و استانداردهای محصول را پیگیری کند. مشتری خارجی از کشتارگاه‌های میدان بهمن مرغ و گوشت نمی‌خرند. مشتریان بازار جهانی می‌خواهند از یک برند مشخص خرید کنند تا بتوانند روی محصولی که می‌خرند اطمینان کامل داشته باشند.»
محمود حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گذار کشاورزی از معیشتی به سمت اقتصادی گفت: «وظیفه ما این است که تا می‌توانیم زیرساخت‌های پیشین و پسین را آماده کنیم و زنجیره‌ها را به هم مستحکم‌تر کنیم. باید مسایل قبل و بعد یک حلقه را حل کنیم تا آن حلقه بتواند خوب و بهره‌ور کار کند. برای تولید انبوه باید این مسایل را حل کرد.»
او افزود: «در اردبیل 800هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود اما کل ظرفیت ذخیره‌سازی هشت هزار تن است. در فرآوری این محصول هم ظرفیت بسیار پایین داریم و برای همین همواره نگران بازار سیب‌زمینی هستیم.» وزیر جهادکشاورزی با اشاره به مزیت نسبی کشور در تولید کشمش با تولید انگور دیم در مناطق غرب گفت: «کشاورز برای تولید بی‌دغدغه نیاز به بازار دارد. در دنیا ایران، ترکیه و آمریکا تولیدکنندگان اصلی کشمش هستند اما ما بخشی از سهم بازار را از دست داده‌ایم.»

حجتی مشکلات زیرساختی را از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: «در جیرفت که قطب تولید سبزی و محصولات جالیزی کشور ماست. واحد فرآوری گوجه‌فرنگی وجود ندارد. یک پایانه صادراتی یا خط هوایی برای توزیع این محصول به صورت تازه‌خوری به کشورهای خارجی وجود ندارد. این مشکلات باید با کمک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور حل شود.»

محمود حجتی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که همکاری اتاق تهران و وزارت جهاد کشاورزی نزدیک‌تر شود و به حل مسایل و مشکلات پیش‌روی فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کشور بینجامد که نتیجه آن بهبود بازار داخلی، ارتقا تغذیه و سلامت مردم و افزایش درآمد صادراتی کشور خواهد بود.
کد خبر 29b6802687c54d60a41a1597265b8879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =