کشاورزی> رضا وثوقی کردکندی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در رابطه با مشکلات کشاورزان بیان داشت: دولت باید با توجه به کمبود آب در مناطق و بسیاری مشکلات دیگر قیمت گندم را 1330 تومان اعلام می‌کرد. اما 1270 تومان از کشاورز خریداری کرد، که اصلا هم عادلانه نبود.

وی ادامه داد: در هر حال گندم با قیمت پایین‌تری از آن چه که باید، فروخته شد. حداقل الان دولت به داد کشاورزانی برسد که محصولاتشان بر روی دستشان مانده است.
وی تأکید کرد: هیچ کس حاضر نیست بیاید و محصول کشاورز را از او بخرد، کسی هم که می‌خرد با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن را خریداری می‌کند، به طوری که الان سیب زمینی که برای کشاورز کیلویی 600 تومان تمام شده با قیمت 250 تومان از او خریداری می‌شود.

وی بیان داشت: در چنین شرایطی که محصولات با قیمت بسیار ناعادلانه‌ای به فروش می‌رسد بذر و کود گران است، یعنی کشاورز باید 3 گونی سیب زمینی بفروشد تا بتواند یک کیسه کود بخرد.

وی اضافه کرد: بنده خودم هم تولیدکننده سیب زمینی هستم و هم توزیع کننده بذر و کود شیمیایی.

اما هر دوی این محصولات بر روی دستم مانده است. کشاورز به دلیل گران بودن کود و ارزان بودن سیب زمینی حتی حاضر نیست یک کیلو کود از من خریداری کند و حق هم دارد. کشاورز پولی ندارد که ادوات و کود بخرد.

وی با تأکید بر این مطلب که تقاضایی برای سیب زمینی وجود ندارد، گفت: الان تنها خود من به عنوان یک کشاورز بلاتکلیف مانده‌ام که با 450 تن سیب زمینی چه کنم. کاش دولت یک قیمت تضمینی هم برای خرید سیب زمینی می گذاشت تا این مشکل برطرف شود و یا فکری برای صادرات این محصول می‌کرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه موقع کشت هیچ کس از سوی جهاد کشاورزی تذکری به کشاورز نمی‌دهد که فلان محصول نیاز نیست و نباید کشت شود، امسال همه سیب زمینی کاشتند و کسی هم از سوی دولت الگوی کشت به آنان ارائه نداد و جلوی آنان را نگرفت.

وثوقی گفت: حداقل الان هم فکری به حال صادرات این محصول نمی‌کنند، بنده 120 میلیون هزینه کردم و یک سال بر روی کشت سیب زمینی زحمت کشیدم الان حتی 70 میلیون نیز بازگشت مالی نداشته‌ام.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: بهترین راه برای حل این مشکل این است که دولت سیب زمینی را حتی اگر شده با قیمت 400 تومان هم از کشاورز بخرد تا بیش از این ضرر نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روی دست ماندن محصولات کشاورزی منحصر به سیب زمینی نیست به طوری که الان باغبان سیب درختی حاضر است کیلویی 150 تومان و حتی به صورت رایگان محصولش را بفروشد اما کسی حاضر نیست بیاید سیب را از روی درخت بچیند.

منبع:نسیم
کد خبر 2d5dbd368ace40ddbf7de721a073f1d5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =