کشاورزی> خرید تضمینی گندم از ابتدای فصل برداشت تاکنون به دو میلیون تن رسیده که با این مقدار تاکنون 30 درصد از کل خرید گندم سال گذشته محقق شده است.


از شرکت بازرگانی دولتی ایران، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با علام این خبر گفت: تاکنون 1.7میلیون تن گندم معمولی و 300 هزار تن از نوع دروم با ارزشی بیش از دوهزار و 300 میلیارد تومان از کشاورزان 20 استان خریداری و ذخیره شده است.

علی قنبری با بیان اینکه در پایان فصل خرید سال گذشته 6.7 میلیون تن خریداری شده بود، افزود: هم‌اکنون با خرید این مقدار، حدود 30 درصد از کل خرید سال گذشته محقق شده و امید می‌رود با افزایش یک میلیون تنی، خرید امسال به 7.7 میلیون تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: خرید گندم هم‌اکنون در 20 استان ادامه دارد و با برداشت گندم در شمال، شمال غرب و غرب کشور به‌ویژه کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و اردبیل و شتاب گرفتن خرید در گلستان، مازندران و خراسان‌ها رکورد خرید سال گذشته شکسته خواهد شد.

قنبری از خوزستان به‌عنوان قطب اصلی تولید گندم در کشور نام برد و ادامه داد: طی سال گذشته در این استان 967 هزار تن گندم خریداری شده بود و در این فصل نیز تاکنون 930 هزارتن خریداری شده که انتظار می‌رود با توجه به تداوم عرضه گندم، خرید سال قبل محقق شود.

به گفته وی، همچنین استان‌های فارس و گلستان به‌عنوان دیگر قطب‌های تولید گندم کشور طی روزهای آتی به اوج فروش گندم به شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌رسند.

خریداری 300 هزار تن گندم دروم تولید داخل

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به خرید قابل توجه گندم دروم تولید داخلی، تصریح کرد: خرید گندم دروم نیز که قابلیت بالای صادراتی دارد به 300 هزار تن رسیده است.

قنبری یادآور شد: گندم دروم مورد استفاده صنایع ازجمله ماکارونی، بیسکویت و شیرینی قرار می‌گیرد و به‌دلیل بازار خوب جهانی، قابلیت بالای صادراتی دارد و چنانچه باکیفیت مطلوب در بازار جهانی عرضه شود، ایجاد ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت.

وی، استان‌های خوزستان، ایلام و کرمان را از مراکز عمده تولید گندم دروم از ابتدای زمان خرید تاکنون برشمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: بانک کشاورزی در پرداخت بهای گندم‌های کشاورزان، تعاملی خوبی با این شرکت و کشاورزان داشته و تاکنون حدود 20 هزار میلیارد ریال بابت بهای گندم‌های تحویلی، به شکل روزانه به حساب کشاورزان واریز شده است.

قنبری همچنین از بانک عامل، سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی به‌عنوان مباشران فعال شرکت بازرگانی دولتی ایران در امر خرید تشکر کرد.

وی اظهار داشت: پرداخت بهای به روز گندم‌ها که یکی از بهترین مشوق‌ها برای افزایش کمی و کیفی تولید داخلی گندم است، منوط به تأمین اعتبارات خرید است که ضرورت دارد دستگاه‌های ذی‌ربط براساس مصوبه دولت در تخصیص و تأمین اعتبار مورد نیاز اقدام عاجل انجام دهند.


منبع:ایانا
کد خبر 383e0b9fdd574ef3bb0942758fe65259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =