حسین ابویی مهریزی - معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت

بهره‌مندی از اتاق بازرگانی کارآمد و تشکلی که نمایندگان بخش خصوصی نیز در آن حضور فعال داشته باشند،خواست همه فعالان اقتصادی است. همچنین بیانات مقام معظم رهبری نیز بر حضور بخش خصوصی در تمام شؤونات کشور تاکید دارد و مطابق اسناد بالادستی کشور این امر باید هرچه بیشتر اجرایی شود.

باید در نظر داشت که حضور بخش خصوصی زمانی مفید است که کارایی و اثربخشی داشته باشد و در تمام بخش‌ها این دو ویژگی لحاظ شود.

بخش خصوصی به خوبی می‌تواند در قالب تشکل‌ها و نهادهای سازمان‌یافته یا همان تشکل‌های مدنی فعال باشد و برای آن شاخص‌ها و معیارهایی در نظر گرفته شود تا بتواند نقش پررنگ‌تر و اثربخش‌تری داشته باشد.

از جمله این معیارها می‌توان به فرآیند انتخاب نمایندگانی که می‌خواهند تشکل راه‌اندازی کنند، اشاره کرد. در واقع باید سازوکارهایی مطابق قانون در نظر گرفت و از مرحله تدوین آن تا اجرایی شدن، همه‌چیز به درستی انجام شود تا بتوان از حضور بخش خصوصی در اقتصاد بهره‌مند شد. به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی ایران، به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور باید از حضور فعالان بخش خصوصی استفاده کند اما این امر به‌گونه‌یی باشد که نمایندگان مختلف بخش خصوصی نیز به‌دنبال انحصارطلبی؛ ایجاد تفرقه و اعمال نفوذ نباشند.

در واقع می‌توان کاری کرد تا انتخابات اتاق بازرگانی مانند سایر انتخابات (انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و…) مطابق قانون برگزار شود و همه‌چیز شفاف، روشن و عادلانه باشد تا بدون هرگونه قانون‌شکنی، نمایندگان واقعی انتخاب شوند. بخش خصوصی می‌تواند توانمندی و شاخصه‌های خود را معرفی کند اما باید از تبلیغ گروهی و جناحی جلوگیری شود.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود تا انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان اتاق بازرگانی ایران، به‌دنبال منافع کشور باشند و منفعت خود را در منافع جمع در نظر بگیرند. همه اینها شرایط ایده‌آلی است که مطرح می‌شود اما چیزی نیست که دست‌نیافتنی و غیرممکن باشد. همچنین فعالیت سیاسی با سیاست‌زدگی فرق دارد و گروه‌ها باید خود را از هرگونه سیاست‌زدگی دور نگه دارند و خط‌مشی خود را از این حرکات جدا کنند. به نظر می‌رسید با در نظر گرفتن ملاک‌های قانونی، نمایندگان واقعی به اتاق بازرگانی راه پیدا می‌کنند و در نهایت می‌توانند با تصمیم‌های کارشناسانه، اتفاقات خوب و مثبتی را در اقتصاد کشور رقم بزنند.
کد خبر 38d6224d4b0e455f817b937f2ebcb9c3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =