بازار بخش کشاورزی یله و رها است. این جمله‌ای است که کارشناسان حوزه تولید معتقدند با وجود آنکه تلاش‌های زیادی در حوزه به ثمر رسیدن کالاهای کشاورزی در بخش خصوصی، روستاها و بدنه دولت صورت می‌گیرد، بازار و بازرگانی محصولات کشاورزی هنوز فاقد متولی مقتدر و مشخصی است. هرچند وزارت جهاد کشاورزی پس از طرح انتزاع، واردات و صادرات کالاهای کشاورزی را زیر نظر گرفت، اما همچنان بخش بازرگانی حوزه تولید نتوانسته از سیاست حمایتی ارگان یا نهاد خاصی بهره‌مند شود؛ هرچند اتاق اصناف به‌عنوان تشکل و نهاد منسجم اصناف مختلف مطرح است و توانسته در مقاطع حساسی نظیر تدوین برنامه‌های پنج‌ساله و  تنظیم بازار شب‌های پایانی سال، به کمک دولت بیاید؛ اما هنوز ابزار لازم را برای نظارت کامل در بازار در اختیار ندارند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که تشکل‌ها و اصناف بهترین گزینه برای نظارت بر بازار و کنترل آن هستند. با این وجود، رئیس اتاق اصناف کشور معتقد است که بخشی از صاحبان رانت که در حوزه دولتی فعالیت دارند، با وجود تأکیدات رئیس جمهوری و وزیران، آمادگی واگذاری بازار را ندارند و مقاومت‌هایی در این حوزه وجود دارد.

با علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور به گفتگو نشسته‌ایم.

سال گذشته بخش دولتی کارنامه قابل قبولی در حوزه تنظیم بازار ارائه نکرد. آیا در سال جاری نیز دولت، تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به عهده خواهد گرفت؟


طی هفته جاری جلسات مدونی با قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و مباحث مفصلی درباره وضعیت تنظیم بازار و بررسی عملکرد سال‌های گذشته به‌وجود آمد. اینکه تشکل‌ها تنظیم بازار را به عهده بگیرند، مسئله‌ای است که مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی و شخص رئیس جمهوری است، اما چگونگی اجرایی شدن آن مسئله‌ای زمان‌بر است که به سرعت امکان‌پذیر نخواهد بود.

اتحادیه میوه و تره‌بار تهران پیش از این پیشنهاد تنظیم بازار سیب و پرتقال شب عید را بدون وابستگی مالی به دولت داده بود. در این باره گفتگویی شده است؟

پیشنهاد این اتحادیه در رسانه‌ها نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قلمداد شود و در صورتی که این اتحادیه چنین ظرفیتی در خود می‌بیند، باید به شکل مدون و مکتوب آن را اعلام کند تا قابل تصمیم‌گیری و پیگیری‌های قانونی باشد، اما به‌طور قطع، تنظیم بازار شب عید با اعتبار بخش خصوصی و مدیریت بخش خصوصی می‌تواند کارنامه مناسب‌تری داشته باشد؛ در صورتی که مشروط به مسائل حاکمیتی نشده و برای ورود، زمینه لازم مهیا باشد.

واگذاری بازار به تشکل‌ها را در بدنه دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویکرد دولت در سطح رئیس جمهوری و وزرا کاملاً مثبت است، اما باید بپذیریم ساختار اقتصادی دولت به‌ویژه صاحبان رانتی که در بدنه دولت فعالیت می‌کند، با وجود تأکیدات رئیس کابینه و وزرای آن چندان استقبالی از این مسئله ندارند و تحقق کامل آن نیازمند رایزنی‌های فراوان و سرعت عمل دولت است که باید با مصوبات قانونی و بدون در نظر گرفتن فشارهای احتمالی صورت گیرد. با این وجود، واگذاری بازار به تشکل‌ها، مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند بازار را ساماندهی کرده و از آشفتگی آن کاسته و در مواقع بحرانی به‌صورت مدیریت‌شده آن را هدایت کرد.

ذخیره‌سازی سیب و پرتقال بر اساس روال سال قبل توسط سازمان تعاون روستایی ایران صورت خواهد گرفت؟

گزارش کاملی از وضعیت ذخیره‌سازی سیب و پرتقال در سال‌های گذشته و وضعیت تجاری آن در بازار تهیه شده و تمام تلاش اتاق اصناف آن است که مثل سال‌های گذشته از محل قاچاق، نیاز بازار تأمین نشده و به شکل سازمان‌یافته‌ای، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در تعامل سازنده با دولت، شرایط مناسبی را برای شهروندان فراهم کنند، اما هنوز تصمیم نهایی برای منفک شدن ذخیره‌سازی از سازمان تعاون روستایی به تشکل‌ها گرفته نشده است، اما اتاق اصناف از واگذاری تنظیم بازار شب‌های پایانی سال به تشکل‌ها استقبال می‌کند.

میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در ماه‌های گذشته با سازمان میادین مشکلات ساختاری جدی پیدا کرد که منجر به حضور سازمان تعزیرات شد. نظر شما در این باره چیست؟


در میدان میوه و تره‌بار تهران، اتحادیه بارفروشان دارای قرارداد و مبایعه‌نامه با سازمان میادین شهرداری است که دارای سند بوده و کاملاً قانونی است؛ اما در حوزه مشاعات، بارانداز و فضاهای خیابانی اختلافاتی وجود دارد که منجر به تشکیل کارگروهی مرکب از نماینده‌ای از اتاق اصناف شهرداری تهران و اتحادیه تره‌بار است تا با بررسی مشکلات، مسائل را احصاء و آن را به کمیته اصلی ارجاع کنند. از سوی دیگر، کمیته‌ای نیز از سوی دکتر قالیباف با ریاست مهندس عبداللهی (معاون خدمات شهری شهرداری تهران) در حال بررسی وضعیت میدان است.

شرایط کنونی میدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قراردادهای منعقدشده کنونی به شکلی است که استفاده حداکثری از فضای میدان به‌عمل نیامده و با سد معبر روبه‌رو شده‌ایم؛ لذا اتحادیه مکلف است برای بهبود شرایط میدان، اقداماتی که کارگروه تصمیم می‌گیرد، اجرایی کند و در مقابل، سازمان میادین نیز حقوق اتحادیه را به رسمیت خواهد شناخت، اما باید گفت میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران دچار مشکلات زیرساختی است که به‌ویژه با نزدیک شدن به عید و ضرورت ذخیره‌سازی میوه باید روند بهبود به خود قرار گیرد و با قیمت فوریت، مشکلات خاص آن از بین رفته و شرایط مناسب‌تری برای توزیع میوه و تره‌بار پیدا کند.

منبع:ایانا
کد خبر 4d674e72645742b6b3587873f445ed1a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =