صادق دادمهر

با قبول ادامه مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی توسط مهندس محمود حجتی، کوشنده­ای که به گفته یکی از همکاران طی مقاله ­ای؛ از هیچ کوششی برای کشاورزان و کشاورزی کشور کم نگذاشت، دامنه گمانه زنی­ ها در مورد اینکه چه کسی وزیر خواهد شد تا حد بسیاری کاهش یافت، گرچه بخش­های مختلف کشاورزی کشور هنوز علاقه خود را نسبت به این یا آن شخصیت برای سمت وزارت جهاد کشاورزی مستقیم و غیر مستقیم ابراز می­دارند و البته این ابراز علاقه­ ها با پسوند « ای کاش فلانی می­شد» بیان می­شود!

 به هر حال برای مهندس حجتی هم قبول این مسئولیت سنگین و دشوار است ولی به نظر می­رسد ایشان ابقاء شود.

ابقاء مهندس حجتی در این سمت الزاما به همین ادامه و ابقاء روش­ها و پیگیری دیدگا ه­های پیشین نخواهد بود. همان طوری که در تمامی بخش ­های اقتصادی دیگر کشور تغییر و تحول اجتناب ناپذیر است، تغییر در سیاست­ها و برنامه­های وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن، ساختار تشکیلات و مدیریت­ها در سطوح معاونت­ها نیز الزامی است، لذا معاونت­های مختلف وزارتخانه به اشکال گوناگون و از جمله با ارائه آمار و ارقام کمّی سعی دارند موفقیت خود را نشان دهند تا مگر بستر ابقاء را فراهم سازند در حالی که ارائه آمار و ارقام کمّی و افزایش تولید، حتی اگر درست و دقیق باشند شاخص ­های کوچکی برای اثبات موفقیت اداره امور و مدیریت یک معاونت به شمار می­روند.

طبیعی است که به نسبت رشد جمعیت و میزان سرمایه گذاری هر سال و هر دوره چهار ساله نسبت به سال گذشته و دوره پیش، رشد کمّی خواهی نخواهی حاصل می ­شود و در عین حال، ملاک برای ارزش گذاری این آمارهای کمّی میزان بودجۀ اختصاص یافته است. باید دید که بودجه تخصیصی یک معاونت طی 4 سال چند درصد رشد داشته است تا درصد افزایش تولید را با آن سنجید، زیرا تولید متکی به اعتبارات دولتی رابطه مستقیمی با میزان اعتبارات تخصیصی دارد و نمی­توان گفت الزاما حاصل مدیریت خلاق است.

حال پرسش این است: پس با کدام شیوه محاسبه می ­توان موفقیت یا عدم موفقیت در مدیریت و رضایت یا عدم رضایت بهره ­برداران را از یک معاونت تولیدی دریافت؟

طبعا شاخص ­های کیفی، رضایت عمومی بهره­ وران، وضعیت بازار و نوسان قیمت­ها، کمبودها یا تولید بیش از نیاز که غالبا بحران آفرین است و همچنین حجم صادرات به نسبت حجم کل تولید سالانه می­ تواند ملاک یک مدیریت « خوب» یا « بد» در یک معاونت باشد.

با این مقدمه طولانی و توصیف ضرایب کیفی باید دید مثلا در عرصه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی به چه موفقیت­هایی دست یافته­ایم و تا چه میزان تغییر مدیریت یا تغییر روش­های اداره امور الزامی است؟

در معاونت امور دام، در ابتدای فعالیت آن با بحران کمبود نهاده­ های دام و طیور و افرایش سرسام آور قیمت آنها مواجه بودیم که با همت و همکاری یکی دو شرکت وارد کننده مسئول در بخش خصوصی که دغدغه بحران در صنعت مرغداری را دارند و همراهی شرکتی خلاق، مبتکر، متخصص و وابسته به دولت این بحران در مدت کوتاهی برطرف شد که به همین لحاظ، نهاده­ها طی 4 سال گذشته با نوسان کمِ قیمت و به میزان کافی عرضه می­شوند، در کنار این موضوع، بحث­ هایی چون زنجیره ­های تولید با اهدافی که تعریف شد، عرضه مرغ سایز یا اندازه، جلوگیری از نوسان قیمت نهاده ­هایی چون جوجه یک­روزه و نهایتا نوسان قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ برای مصرف کننده به گونه ­ای که تولید کنندگان با زیان انباشته مواجه نشوند به میان آمد.

آیا طی 4 سال گذشته، در این عرصه­ها موفقیتی حاصل شده است؟

افزایش ضریب تولید، کاهش قیمت تمام شده، رقابتی بودن قیمت فراورده ­های نهایی همچون شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ نسبت به قیمت­های جهانی یا حداقل منطقه، شاخص ­هایی هستند که با کمک آنها می ­توان « خوب و موفق» یا « بد و ناموفق» بودن عملکرد مدیریت معاونت امور دام را سنجید و موضوع تغییر یا ابقاء را به میان آورد.

آیا معاونت امور دام در اجرای این طرح­های کیفی و ساختاری در قالب مدیریت اجرایی موفق بوده است؟

نگارش این مطلب در حالی است که با قیمت 2600 تومانی جوجه یک روزه، گوشت مرغ بالای 8 هزار تومانی، تخم­ مرغ شانه­ای بالای 13 هزار تومان، گوشت قرمز بالای 45 هزار تومان و نهایتا شیری که روی دست دامداران مانده و از قیمت آن راضی نیستند، مواجه هستیم.

صادرات، به عنوان « دریچه تنظیم بازار»، منظم و حساب شده نیست و برعکس، تصادفی، هرازگاهی و متاثر از شرایط سیاسی و زد و خوردهای منطقه است. در چنین شرایطی می­توان گفت که یک مدیریت خلاق، مقتدر و مشرف بر فرایند تولید از ابتدا تا انتها بر وضعیت تولید و بازار دام و طیور کشور حاکم است؟

فضای عمومی تولید در میان مرغداران و دامداران، عاری از شادابی و توام با یأس و ناامیدی است، آنان به آینده امیدوار نیستند، بحث نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری تقریبا متوقف شده است، سازندگان و وارد کنندگان تجهیزات با رکود و بعضا ورشکستگی مواجه هستند و بعضی از آنان به رغم سابقه طولانی کنار رفته و یا واحد تولیدی خود را کوچک کرده ­اند، هیچگونه نظارت یا استانداردی در مورد ساخته­ها و تجهیزات، اعم از هیترها، فن­ها، آبخوری و دانخوری­ها در صنعت مرغداری و همین موضوعات ولی کمتر در صنعت دامپروری وجود ندارد.

بازاری آشفته و بی ضابطه بر تولید و عرضه این صنایع حاکم است، زیان این همه عدم نظارت و غیر استاندارد بودن کالاها و تجهیزات را مرغداران پرداخت می­ کنند و در قیمت تمام شده آنان تاثیر مستقیم دارد، سرکشی و نظارت بر ساخت تجهیزات دام و طیور و صنایع مرتبط خلاصه شده است در افتتاح و بازدید از نمایشگاه بین­ المللی مربوط که در حد یک نیمروز است! آیا در چنین شرایطی تغییر و تحول امری الزامی نیست؟

طبعا پرسش خواهد شد که چه نوع مدیریتی می­تواند جایگزین شود که این معایب و نارسایی­ ها برطرف گردد؟ باید گفت با شرایط به وجود آمده، مدیریتی با خلاقیت­ های بازرگانی و درک شرایط بازرگانی منطقه و عرصه بین­الملل که از مسیر عرضه و تقاضا، بازار و بازرگانی و قیمت، به سوی تولید و زیرساخت­ های آن حرکت کند، تولید برای تولید صِرف، سمت و سوی کار را تعیین نکند، موضوعاتی چون زنجیره­ها، مرغ سایز و نوسانات شدید قیمتی را ساماندهی کند، ناامیدی را  از میان مرغداران و دامداران، نه با حرف، بلکه با برنامه ­های اجرایی و عملی بردارد و روحیه جوان و جستجوگر داشته باشد. لذا کارشناسان بر این باورند که تغییر مدیریت در معاونت امور دام و طیور کشور الزامی است و باید در دستور کار مهندس حجتی، وزیر آینده دولت دوازدهم قرار گیرد!


کد خبر 4d78c8c4c5114955b852097b25342da9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد عاقلي ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    برادر عزيزكه اين يادداشت را تحرير كردي شما بايد براي ارايه اين نظر اطلاعات كافي وكارشناسي داشته باشيد كه صد البته نداريد واصولا در بخش كسي شما رانميشناسد تحرير اين گونه نياز به مستندات وكارشناس بودن در اين رشته دارد پدر جان اگر اطلاع حد اقلي از امور دام داشتيد واگاه بوديد امور دام كجا بود وبه كجا رسيد چه كساني دربعد پيروزي انقلاب لسلامي بر مسند معاونت امور دام بودند ومعاون فعلي چه تفاوتي با انها دارد اينگونه تحرير نمي كرديد از اول انقلاب كيي مانند دكتر ركني براين مسند نبوده مديري متخصص اين رشته انهم در حد دكتراي تخصصي با نزديك سي سال در بخش دام وطيور كار كرده وكليه مراحل راطي كرده از روستا تا مدير ارشد ستادي چرا كه بقيه اكثرا سياسي وانخابشان سياسي بود تخصص اموردام هم نداشتند اگر داشتند كه كم بودند حد اكثر ليسانس بدون كار اجرايي در بخش پدر جان اگر به اندك امكاناتي كه در اختيار امور دام در سالهاي مديريت ايشان توجه ميكرديد به امار توليدات وبهببود در توليد وصادرات وغيره اگه بوديد ميتوانستم با شما كارشناسي مسايل را مطرح كنم كه صد تلبته نيستيد وذكر عملكردها در اين مقوله نميگنجد كلي گويي كاري را ازپيش نمي برد وعوام فريبي هم مردم اگاه ما نمي پذيرند شما ميدانيد توليدات اموردام در قبل تصدي ايشان چقدر بود والن به كجا رسيديم بايد اگر منصفانه نقد ميكرديد مينوشتيد توليد شير فرضا xبوده حالا كم شده شده g درست نيست با برداشت نادرست از عملكرد كساني كه شبانه روز تلاش ميكنند مديون شويد لطفا نصيحت ميكنم در ارايه مطالب سواد لازم واطلاعات فني داشته وابروي خود ودبگران بازي نكنيد بنظر حقير كه سي سال در اين بخش فعاليت ومديريت واگاهي دارم ودر مقاله ومفاله نويسي حداقل دانش را دارم اين نوشته شما قابل ارايه ومستند نيست دست برداريد از عوام فريبي بنده ميتوانم رودر رو با شما مذاكره ومستندا ارايه نمايم اگر هم خواستيد ميتوانيد به خود اقاي دكتر ركني كه هميسه اماده بحث كارشناسي است مراجعه وگفتگو كنيد بنده خدا عليرغم مشغوليات هميشه درب اتاقش براي همه مردم باز وپاسخگوست واسلام
  • زهره عباسيان ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    مطلب بسيار غير كارشناسي وحتي ژورناليستي هم نبود لطفا اسم چند كارشناس كه نوشتيد معتقدند بايد در معاونت تغيير انجام شود اعلام ودر ميز گردي مذاكره كنيم ونتيجه را هم چاپ كنيد يكذرفه به قاضي رفتن ديگر دمده شده ما منتظريم براي مذاكره خبر بدين تا بياييم
  • صادق دادمهر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    0 0
    برادر بزرگوار جناب آقای مهندس عاقلی شما که از پیشکسوتان مجلات تخصصی بخش کشاورزی هستید چرا این همه شتابزده، با عصبانیت، پراکنده، غیرمنسجم و مملو از غلط املائی، تایپی و انشائی مطلب نوشته و جواب داده¬اید و بیش از 45 مورد در نیم صفحه کلمات را غلط نوشته یا تایپ کرده اید! شما خودتان یک بار این مطلبی که نوشته اید بخوانید تعجب خواهید کرد. شما خیلی راحت و ساده می¬توانستید بگویید معاونت فعلی امور دام از دوستان اینجانب است. با سواد، مدیر، مدبر و متخصص است و اینجانب با اظهار نظر نویسنده مخالف هستم. این همه آسمان ریسمان کردن ندارد و نویسنده را متهم به نداشتن اطلاعات کافی و کارشناسی کرده¬اید. شما در جوابیه شتاب¬زده خود که انگار دستوری بوده است چه بحث کارشناسی را انجام داده¬اید؟ گفته¬اید تمام معاونت¬های امور دام قبلی بد بوده¬اند یا بد عمل کرده¬اند، ایشان خوب است و خوب عمل کرده است. برادر بزرگوار، مسائل را بسیار شخصی و سطحی کرده¬اید. دلیلی هم که آورده¬اید این است که نویسنده کارشناس نیست و بی¬اطلاع است. چه جوابی به مطلب ایشان داده¬اید؟ نویسنده گفته است ارائه آمارهای کمی و قیاس آن¬ها با سال¬های گذشته یا دولت¬های پیشین الزاما نشانه رشد کیفی و مدیریت خلاق و قوی نیست. این شیوه قیاسی منسوخ است. قرار نیست میزان تولید کمی محصولات امسال با سال¬های اول انقلاب و یا حتی سال گذشته یکی باشد. رشد متوازن¬ کمی تولید در گذشت زمان الزامی است، زیرا اعتبارات، بودجه، امکانات، سرمایه¬گذاری طی سالیان متمادی افزایش یافته است. پس تولید کمی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال چهارم حتما به نسبت رشد جمعیت و حجم سرمایه¬گذاری و میزان بودجه اختصاص یافته افزایش می¬یابد. ارزیابی در مورد مدیریت¬های کلان با شاخص¬های کیفی سنجیده می¬شود. دو.ست عزیز اگر این استدلال سطحی جنابعالی را بپذیریم باید به طور مثال گفت چون در دوره فتحعلی شاه قاجار میزان تولید روغن حیوانی با مشک هزار تن بوده و حالا با مدرن¬ترین تکنولوژی¬ها مثلا به 100 هزار تن رسیده است و این نشانه بهتر عمل کردن و مدیریت خلاق است. این قیاس¬ها مع¬الفارق هستند و غالبا توسط دولت¬ها این شیوه¬های مقایسه آماری برای اینکه نشان دهند که موفق بوده اند و با چاشنی عوام فریبی غالبا ارائه می¬شوند. شما که کارشناس هستید و مقاله نویس (البته با توصیفی که گفته شد) منهای علایق شخصیتی به اشخاص یا مسئولان چرا اینگونه سخن می¬گویی؟ پیشکسوت بزرگوار مضمون بحث نویسنده این است که اگر در دوره مدیریت این یا آن معاونت یک گاو دار با یک گاو 30 کیلو شیر تولید کرده است با 50 هزار بار میکروبی و به قیمت تمام شده 700 تومان و دیگری مثلا 30 کیلو شیر تولید کرده با قیمت 1500 تومان و بار میکروبی 5 میلیون کدام شیوه تولید نشانه رشد و وجود یک مدیریت موفق کلان در عرصه دامپروری کشور است؟ تولید کمی با هر قیمت هرگز ملاک مدیریت خلاق و موفق نیست. لازم بود شما به تمام مواردی که نویسنده مطرح کرده است پاسخ می دادید که نداده اید. مثلا می گفتید درب منزل ما گوشت قرمز گوسفندی چربی گرفته 30 هزار تومان می فروشند و شما گران خریده اید یا گوشت مرغ 8300 تومان نیست مثلا 6 هزار تومان است. یا مرغداران گوشتی در مخمصه و تلاطم نیستند و البته دلایل آن را می آوردید، نه اینکه بگویید چون به گمان خودتان نویسنده متن کارشناس نیست، من کارشناس هستم پس من درست می¬گویم ونویسنده مقاله نادرست می¬گوید و هیچ تغییری در مدیریت امور دام نباید به وجود آید! نویسنده به چند طرح کلیدی در دوره معاونت امور دام همچون طرح عرضه مرغ سایز، زنجیره¬های تولید، افزایش صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ و تحولات به¬نژادی اشاره کرده است و می¬گوید این¬ها شکست خورده است یا چندان موفق نبوده است. شما چرا جواب نداده¬اید بگویید خیر موفق بوده، قضاوت را به عهده خوانندگان بگذارید؟ از شما بعید بود!