کشاورزی> عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: در آستانه فصل کشت قیمت کود شیمیایی تا 10 برابر افزایش یافته که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی در آستانه فصل کشت پائیزه 5 تا 10 برابر شده گفت: قیمت هر کیسه سوپر فسفات 330 هزار تومان، دی آمونیام فسفات 450 هزار تومان، کلرو پتاسیم 500 هزار تومان و سولفات پتاسیم 530 هزار تومان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به واحدهای فروش اعلام شده است.

وی اضافه کرد: این قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از 4تا 10 برابر افزایش نشان می‌دهد و مشکلات زیادی را برای کشاورزان در آستانه فصل کشت ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه از 600 هزار تن کود مورد نیاز فسفات و پتاسیم تنها 150 هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: از 3 میلیون تن کود مورد نیاز اوره 2.4 میلیون تن در داخل کشور به عمل می‌آید اما افزایش قیمت این قبیل محصولات تهدیدی برای تولید محصولات کشاورزی است. 

* یارانه کود شیمیایی حذف شد 

حسینی با بیان اینکه بر اساس تبصره 14 قانون بودجه یارانه برای کود شیمیایی پیش‌بینی شده بود،‌گفت:‌دولت در سال 99 یارانه کودهای شیمیایی را حذف کرده است که در این زمینه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه و بودجه باید به آن بپردازند و دولت هم در این زمینه پاسخگو باشد.

وی  ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص ارز نیمایی هم به بالا رفتن قیمت کود کمک کرده است. از سوی دیگر یارانه آن نیز حذف شده و بنابراین مجموع این‌ها باعث بالا رفتن چند برابری قیمت کود شیمیایی شده است.

* مسیر اشتباه دولت در تولید کالاهای اساسی 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری به تولید کالاهای اساسی در داخل کشور تاکید کرده است، گفت: با این وجود دولت مسیر اشتباهی را در برنامه‌ها و سیاست‌های تولید کشاورزی دنبال می‌کند که حذف ارز دولتی و نیز یارانه از کود شیمیایی از جمله آن است که موجب بالا رفتن قیمت شده است. 

حسینی همچنین گفت: فصل کشت پاییزه چند روز آینده آغاز می‌شود. دولت باید هر چه سریع‌تر کود مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده و از افزایش بی‌حد و حصر قیمت آن جلوگیری  کند. همچنین دولت باید ناهماهنگی بین شرکت‌های پتروشیمی را در تحویل کود به کشاورزان برطرف کند. 

وی تاکید کرد: به دولت توصیه می‌شود بذر و نهاده کشاورزان را در سال جاری به موقع تامین کند که در غیر این صورت تهدیدی بر تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم و جو خواهد بود.همچنین کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت یارانه کود شیمیایی را بر اساس تبصره 14 قانون بودجه اعمال کند.

این نماینده مجلس دهم در پایان تاکید کرد:‌علیرغم اینکه امسال تولید گندم و جو به لطف پرداخت‌های مناسب دولت که تقریبا با میانگین یک ماهه انجام شد و همچنین بارندگی‌های مطلوب افزایش خوبی داشت. اما بالا رفتن بیش از اندازه قیمت کود، سم و بذر تهدیدی بر امنیت غذایی و همچنین تولید کالاهای اساسی به حساب می‌آید.

منبع:فارس
کد خبر 4e88faf3b9e74a63b949c4f7eb3f268c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =