اعضای کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی قانع نشده اند

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه تصمیم دولت حذف ارز ترجیحی در سال آینده است گفت که هنوز قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی اقناع نشده‌اند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه تصمیم دولت حذف ارز ترجیحی در سال آینده است گفت که هنوز قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی اقناع نشده‌اند. رحیم زارع در توضیح جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: پیرو جلسات صبح و عصر روز دوشنبه جلسه تلفیق با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونینش، وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی درباره تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی تشکیل شد و هم سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرد ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نداریم و ارز با نرخ‌ای.تی.اس است. تقریبا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای ۶۰ میلیون نفر کنار گذاشته شده است. وزیر بهداشت هم گفت که کارت سلامت برای بیماران مزمن بر اساس کد ملی آنها صادر کرده و ما به التفاوت داروی مورد نیاز برای بیماران حاد و مقطعی از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود منتها به دلیل نبود اعتماد لازم در بین بیمه‌ها از لحاظ نبود زیرساخت‌ها به دنبال ترکیبی از کارت سلامت و پرداخت ما به التفاوت از طریق بیمه‌ها هستیم. اعضای کمیسیون تلفیق درباره حوزه دارو برای حذف ارز ترجیحی قانع نشدند. بحث این بود که حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به منابع ارزی وارد کرده و کل صادرات نفت را برای تامین کالاهای اساسی در برمی‌گیرد از طرف دیگر دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته است؛ پاسخ این سوالات این بود که دولت دو سه ماه اول حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی پرداخت می‌کند و بعد به صورت بن کارا و کارت سلامت یارانه داده می‌شود البته درباره نان و گندم گفتند شاید یارانه آن را به همه بدهند. زارع گفت که قاطبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی هنوز اقناع نشده و ان‌شاءالله در جلسات بعدی آن را بررسی کرده تا تصمیمی گرفته شود که دولت و مجلس هماهنگی و همدلی داشته باشند.نظر همکاران در کمیسیون تلفیق برقراری آرامش معیشتی مردم است. استراتژی و راهبرد مجلس این است که دولت چه طور با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد شرایط را جبران کند که هنوز ما به نتیجه واحدی نرسیدیم. ان شاءالله نتیجه‌ای به نفع مردم گرفته شود.

  60 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم  برای جبران حذف ارز 4200 تومانی دارو

طبق برآوردهای وزارت بهداشت ۶۰ هزار میلیارد تومان برای جبران حذف ارز ترجیحی دارو نیاز است که حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از چیزی است که دولت در تبصره ۱۴ گنجانده است. جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو در بودجه سال آتی گفت: اگر ارز ترجیحی که تاکنون به دارو اختصاص داده می‌شد را در بودجه سال بعد حذف کنیم حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان منابع آزاد می‌شود که از این مقدار، چیزی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت و برای بیمه‌ها در نظر گرفته شده است، که البته وزارت بهداشت گفته است که این مقدار پاسخگو نیست و این عدد باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد. البته برای حذف ارز 4200 برای دارو نکاتی مطرح است از جمله بحث بیمه اتباع خارجی که در کشور هستند یا تحت پوشش نبودن بعضی داروها توسط بیمه‌ها و مواردی از این قبیل که باید مورد بررسی قرار گیرند و تمهیدات لازم انجام شود. کالاهایی که پیش بینی شده است یارانه آنها به مردم داده شود شامل نان و دارو نیستند، بلکه بخشی از مبالغ کالاهای روغنی و نهاده‌های دامی به صورت یارانه نقدی پرداخت می‌شود. علت این امر هم این است که قیمت دارو برای مردم فرقی نمی‌کند و ما به التفاوت قیمت با ارز ترجیحی و بدون ترجیحی و افزایش قیمت دارو به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و قیمت برای متقاضی دارو تفاوتی نمی‌کند. بنابراین یارانه‌ای برای گندم و دارو به مردم پرداخت نمی‌شود چون انتظار تغییر قیمت در این دو کالا را نداریم. در کمیسیون برنامه در ارتباط با آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی بحث‌هایی مطرح شده اما رای‌گیری در این رابطه صورت نگرفته است، با این وجود نه تنها کمیسیون برنامه بلکه کلیت مجلس نیز حذف ارز 4200 تومانی را به عنوان یک الزام تایید می‌کند.

 حتی مجلس در بودجه 1400 نیز صرفاً در 6 ماهه اول مجوز تخصیص ارز ترجیحی را صادر کرد و در 6 ماه دوم دولت را ملزم به حذف ارز 4200 کرده بود؛ بنابراین از مصوبه سال گذشته مجلس نیز می‌توان این استنباط را داشت که موافق حذف ارز ترجیحی است. بر اساس آنچه که در لایحه بودجه 1401 آمده، وزارت تعاون مکلف شده تا با در اختیار داشتن سامانه‌های اطلاعاتی، سه‌دهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند. قادری عنوان کرد: بر اساس برخی ارزیابی‌ها هم‌اکنون گردش مالی 22 میلیون نفر از ایرانیان بالای یک میلیارد تومان است که البته ممکن است برخی از آنها مامور خرید در یک دستگاه اجرایی باشند یا اینکه منزل مسکونی خود را جابه‌جا کرده باشند ولی دیگر افراد که دارای گردش مالی بالا هستند دلیلی ندارد که یارانه نقدی دریافت کنند.

    نماینده گرگان: دولت برای حذف  ارز ترجیحی نمایندگان را قانع کند

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: از سال ۹۶ تا الان، 65 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. اگر دولت برنامه داشته باشد، مجلس همراهی می‌کند. رمضانعلی سنگدوینی در جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: از سال ۹۶ برای ارز ترجیحی ۶۵ میلیارد دلار هزینه شده است. این روند فسادزا است اگر دولت برنامه دارد و می‌تواند کنترل کند و برنامه ارایه دهد، نمایندگان را قانع کند و نتیجه را سر سفره مردم ببرد، مجلس حتما همراهی می‌کند. موسوی: مجلس هنوز برنامه مشخصی برای چگونگی اجرای حذف ارز ترجیحی دریافت نکرده است سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا براظهارات صریح رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس، دولت به دلیل محدودیت‌های ارزی ناچار به حذف ارز ترجیحی است گفت: هنوز برنامه مشخصی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی و مقابله با آثار آن بر روی معیشت مردم به مجلس ارایه نشده، این درحالی است که هم در قانون بودجه ۱۴۰۰ و هم در تفاهمی که بین سازمان برنامه و کمیسیون‌های مجلس انجام شده بود، دولت برای تدوین بسته‌های حمایت معیشتی از مردم، اختیارات لازم را داشته است.  سید نظام‌الدین موسوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که دولت معتقد است که براساس قانون، مکلف به حذف ارز ترجیحی است گفت: در جلسه علنی مجلس، آقای میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد که دولت با ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی که از محل درآمدهای ارزی کسب می‌کند باید هم حقوق بدهد، هم بودجه عمرانی را تامین کند و هم ارز ترجیحی را و این امر امکان پذیر نیست و نمی‌توان این شرایط را ادامه داد؛ این موضع صریح ایشان است. پس دلیل پیگیری جدی دولت برای حذف ارز ترجیحی، کمبود منابع است نه مصوبه مجلس. واقعیت این است که دولت براساس گزارش علنی آقای میرکاظمی به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و می‌خواهد آن را حذف کند، برخی نمایندگان مجلس هم البته با کلیت آن موافق هستند اما دولت هنوز برنامه اجرایی مشخصی برای عملیاتی شدن این موضوع به نمایندگان ارایه نکرده است. ما منتظریم دولت برنامه اجرایی خود را بدهد تا بتوانیم تصمیم بگیریم، چراکه خط قرمز مجلس معیشت مردم است.  سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که لایحه دو فوریتی برای افزایش سقف اعتبارات ارز ترجیحی تقدیم مجلس شده بود گفت: این حرف دقیق نیست چرا که کمیسیون‌های مجلس برای چگونگی تأمین ارز مورد نیاز با سازمان برنامه به عنوان نماینده دولت توافق کرده بودند و همچنین ارز مورد نیاز دولت سیزدهم در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسیده و تامین شده است. موسوی درپاسخ به این سوال که در قانون بودجه ۱۴۰۰ راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده است تاکید کرد: در جزء ۲ بند «ب» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رای جبران ارز ۴۲۰۰ تومانی، اختیارات لازم برای تدوین سیاست‌های حمایتی معیشتی از مردم حتی به صورت پرداخت یارانه مستقیم به دولت داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه دو فوریتی دولت برای این بود که خارج از نوبت رسیدگی شود نه با عجله یا ۴۸ ساعته، گفت: در فرآیند بررسی قانونی، لوایح دو فوریتی الزاما باید ظرف ۴۸ ساعت بررسی و تصویب شود و این تکلیف قانونی است و طبیعتا تصمیم چنین مهمی را نمی‌شود ظرف ۴۸ ساعت گرفت. لذا اگر دولت به دنبال بررسی کارشناسی بود همان‌گونه که رییس مجلس تاکید کرد باید لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۰ را ارایه می‌کرد و مجلس آن را خارج از نوبت و بدون عجله بررسی می‌کرد.

    حاجی‌بابایی: دولت هنوز اطمینان خاطری  برای حذف ارز ترجیحی ایجاد نکرده است

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که دولت هنوز نتوانسته به مجلس ثابت کند که بدون آسیب به زندگی مردم می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند. حمیدرضا حاجی بابایی با تاکید بر اینکه خط قرمز مجلس، معیشت مردم است، گفت: از دولت خواسته‌ایم درباره ارز ترجیحی به مجلس گزارش بدهد. درباره حذف ارز ترجیحی باید دولت نکاتی را رعایت کند؛ اینکه برای مجلس کاملا محرز شود که دولت قدرت اجرای این برنامه را دارد و همچنین در اجرا به مردم آسیب نمی‌رسد، همچنین دولت قدرت کنترل شرایط را داشته و می‌تواند در همه مراحل مردم را همراهی کند.

کد خبر 51760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =