صادرات پسته رفسنجان ۲.۵ میلیارد دلار ارزآوری داشت

فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان گفت: مردم رفسنجان طی ۱۰ سال اخیر با وجود خشکسالی‌ها و ناملایمات جوی توانستند ۴۰۰ هزار تن محصول پسته را برداشت کنند و با صادرات آن ۲.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر پورمحمدی پیش از ظهر امروز 23 دی ماه در مراسم پایانی همایش روز رفسنجان، اظهار کرد: روز 18 دی‌ماه سال 1357 با سقوط مجسمه شاه در میدان ابراهیم در تقویم فرهنگی به نام روز رفسنجان نام‌گذاری شده، توسط فردی به‌نام محمد زینلی که به محمد بت‌شکن معروف است و رشادت‌های این شخص عادی و مرحوم آذین که ماشین سنگین خود را برای انجام این کار بزرگ آورد، این روز را رقم زد.

وی افزود: ظاهر کار شاید ساده و معمولی باشد اما در زمانی که رژیم شاه تا بن دندان مسلح بود انجام چنین کارهایی سخت و دشوار بود.

وی بیان کرد: شهیدان انصاری، بصیرزاده و مقیمی از شهدای جوان، دانشجو و ضد رژیم شاهنشاهی بودند که برای برآوردن ندای اسلام و ضدطاغوتی در درگیری با نیروی انتظامی شاهنشاهی به شهادت رسیدند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: مردم شهرستان رفسنجان از سال ها قبل از انقلاب در براندازی نظام شاهنشاهی و گسترش عدالت و اسلام بسیار تلاش کردند و در این راه خون های زیادی را نثار کردند، در همین رابطه در ۱۸ دی سال ۱۳۵۷ چند روز قبل از پیروزی انقلبا اسلامی مجسمه شاه که در میدان حضرت ابراهیم نصب بود را به پائین کشاندند و این روز در تاریخ شهرستان به روز رفسنجان نامیده شده است. 

پورمحمدی با قدردانی از نماینده که حضور کمیسیون فرهنگی مجلس را به رفسنجان رقم زد، افزود: خروجی‌های بسیار خوبی توانستیم از این جمع داشته باشیم که در حوزه‌های مختلف ورزشی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگی و مذهبی بوده است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد رفسنجان نیروهای مومن، متعهد و با علم آن است؛ اگر به تاریخچه رفسنجان نگاه کنیم، قبل از انقلاب نیروهای باسواد و متفکر و متمدن خوب داشته و بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرده و به جرأت می‌توان گفت  رفسنجان یکی از شهرهای بسیار باسواد استان کرمان است.

پورمحمدی با بیان اینکه سال‌ها رفسنجان رتبه اول کشوری در زمینه ساخت مدارس خیرساز در کشور را دارا بود، داشتن ظرفیت‌های قوی مانند مس و آهن و سایر معادن که می‌تواند برای رشد شهرستان تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: مردم رفسنجان طی ۱۰ سال اخیر با وجود خشکسالی ها و ناملایمات جوی توانستند ۴۰۰ هزار تن محصول پسته را برداشت کنند و با صادرات آن ۲.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی پسته رفسنجان باید حفظ شود ادامه داد: این شهرستان دارای دستاوردهای مهمی در حوزه میراث فرهنگی است که در برخی نقاط احیای آن ها با مشکل مواجه شده و بودجه ای نیاز است تا بتوان سال ها از آن ها بهره برداری کرد.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید پا به عرصه بگذارد و با واگذاری برخی از این آثار از جمله بزرگترین خانه خشتی جهان ( خانه حاج آقا علی) به بخش خصوصی هم اثر حفظ شود و هم اینکه صنعت گردشگری رونق میابد.

وجود 13 مرکز علمی و تحقیقاتی در رفسنجان

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این برنامه یکی از نیازهای شهرستان رفسنجان بود و حضور کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه نمایندگانی از دولت در جای‌جای این شهرستان امیدواریم برای  زیرساخت‌های فرهنگی نتاجی حاصل کند.

دکتر رضا رنجبرکریمی افزود: در نمایشگاه "رفسنجان در یک نگاه" گوشه‌ای از توانمندی‌ها و دستاوردهای شهرستان به نمایش گذاشته شد.مردم رفسنجان و تاریخ کهن این شهرستان دستاوردهای ارزشمندی دارند که باید هفته‌ها و ماه‌ها برای آن برنامه گذاشت و جشنواره برگزار کرد.

وی بیان کرد: در بعد علم و فناوری با وجود 13 مرکز علمی و تحقیقاتی، نمایشگاهی عظیم‌تر از این نمایشگاه لازم دارد که صرفا دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری آن را به نمایش بگذاریم، صنایع دستی، شیمیایی و معدنی، تاریخ کهن، وقف و....نیازمند هفته‌هایی‌ست که این توانمندی‌ها به رخ مردم کشیده شود و از همه مهم‌تر سبقه دینی و مذهبی این مردم باید به نمایش گذاشته شود.

رنجبرکریمی خاطرنشان کرد: شاید افتخاراتی که امروز رفسنجان به آن می‌بالد، برگرفته از این نگاه مکتبی و غیرت دینی‌ست که هم در قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب خود را نشان داد و غیرت دینی که مادران، هزاران جوان را ترغیب به دفاع از نظام کرد و این‌ها را با یک روز، یک هفته و یک ماه نمی‌شود به نمایش گذاشت.

به گزارش ایسنا، در این همایش از دو کتاب تاریخ آموزش و پرورش رفسنجان و تاریخ آموزش و پرورش کشکوئیه رونمایی شد.

انتهای پیام

کد خبر 51762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =