کاهو و فلفل دلمه ارزان کشاورزان دزفول غذای دام‌ها شد

با فرارسیدن فصل برداشت سبزی و صیفی‌جات در شهرستان دزفول، باز هم شاهد ضرر کشاورزان این شهرستان هستیم به گونه‌ای که محصولاتشان غذای دام‌ها شد و بازار فروش نرسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، عدم مدیرت دولتی، کشت بی رویه و همچنین استفاده ناآگاهانه از بذرهای نامرغوب آزمایشی، برخی از کشاورزان شهرستان دزفول را با خسارت های فراوان روبه کرده است.

 ماه‌هاست که صنعت کشاورزی در قطب کشاورزی کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و کشاورزی را به کام کشاورزان این منطقه تلخ کرده است.

از گرانی و نامرغوب بودن برخی از ملزومات کشاورزی تا ضعف جهاد کشاورزی و همچنین چشمگیر نبودن صادرات، همگی موجب گلایه کشاورزان و وارد شدن خسارات بسیاری به آن‌ها شده است.

 فلفل‌ دلمه‌ و کاهو غذای دام‌ها شد

آقای کرمی یکی از کشاورزان شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: کشت فلفل دلمه و کاهو با ضرر بسیاری مواجه شد و یکی از علل آن استفاده ناآگاهانه از بذر نامرغوب و آزمایشی است چرا که موجب پایین آمدن کیفت و از بین رفتن شکل ظاهری محصول شده است‌.

او ادامه می‌دهد: عدم مدیریت دولت، صادرات ضعیف و کشت بی رویه این محصولات در منطقه از دیگر علت‌های وارد شدن خسارت به کشاورزان است به گونه‌ای که محصولات کشت شده خوراک دام‌ها می‌شوند.

کاهو و فلفل دلمه ارزان کشاورزان دزفول غذای دام‌ها شد

افت قیمت سبزیجات

زارع یکی از سبزی‌کاران دزفول می‌گوید: افت شدید قیمت شوید و جعفری نیز خسارات فراوان و جبران ناپذیری را برای برخی از ما کشاورزان پدید آورده است. کشاورزانی که به هنگام کاشت با زحمت‌های بسیار و هزینه‌های بالا رو به رو بودند ولی به وقت برداشت چیزی جز ناامیدی و ضرر و زیان‌ نصیبشان نشده است.

او می‌گفت: چرا بازار استان هنگام برداشت با ریزش قیمت مواجه است و چرا از طرف دولت حمایت و مدیریت برای کنترل این مشکلات وجود ندارد؟

نوسان در صادرات

احمد زارعی رییس اداره جهاد کشاورزی دزفول در گفتگو با خبرنگار فارس علت زیان‌های وارده در کشت فلفل دلمه را مازاد این محصول دانست و اظهار کرد: بدون شک، کشت بی‌رویه و بیش از مقدار مورد نیاز هرمحصولی که قابلیت نگهداری و فراروری را نداشته باشد کشاورز را باضرر و زیان مواجه خواهد کرد.

 وی نوسان صادرات را نیز از دیگر دلایل تشدید این زیان‌ها در کشت سبزی و صیفی دانست و در ادامه با اشاره به خصوصی بودن صنعت کشاورزی و همچنین عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان افزود: الگوی کشت نیز باید یک امر ملی و همگانی باشد و در تمام کشور اجرا شود تا مانع از کشت بی‌رویه محصولات و آسیب به کشاورزی شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی دزفول در خصوص نقش بذرهای نامرغوب نیز گفت: جهاد کشاورزی در توزیع بذر محصولات اساسی مانند گندم، کلزا و.. نظارت لازم را دارد اما در خصوص دیگر محصولات، خود کشاورز باید دقت داشته باشد که بذر مرغوب را از فروشگاه‌های مطمئن خریداری کند چرا که ممکن است فروشندگانی که تخصص لازم را نداشته باشند هر نوع بذری را با قیمت‌های ارزانتر در بازار توزیع کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اردیبهشت سال جاری پیاز در شهرستان دزفول با چنین سرنوشتی مواجه شد و عاقبت بجای فروش در بازار خوراک دام‌ها شد.

بر این اساس، توجه و رسیدگی به مشکلات بخش کشاورزی دزفول امری مهم است که همت مسوولان در حمایت از کشاورزان در قطب کشاورزی کشور را می‌طلبد.

کنترل قیمت‌ها ،نظارت و مدیریت جدی در کاشت محصولات، گسترش و رفع موانع صادرات و همچنین توجه جدی به الگوی کشت از اقداماتی است که میتواند از مشکلات و خسارات کشاورزی در شهرستان جلوگیری کند.

کد خبر 51765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =