با عامل نابسامانی بازار مکانیزاسیون کشاورزی برخورد کنید + تصویر نامه

کشاورزی> اقتصاد غذا- بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، ضمن گله از نابه‌سامانی وضعیت توزیع مکانیزاسیون کشاورزی در کشور، سوء‌مدیریت مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد را عامل این امر دانست و این وضعیت را تهدیدی برای امنیت غذایی کشور اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خطاب به وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ساداتی‌نژاد
وزیر محترم جهاد کشاورزی
سلام علیکم
با صلوات بر محمد(ص) و آل‌محمد(ع) و احترام؛ اخیراً با سوءمدیریت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و دخالت خارج از عرف این مرکز در سیستم توزیع، شاهد افزایش قیمت نامعقول تراکتور و نابسامانی بازار بوده‌ایم؛ نابسامانی که هم صدای کشاورزان را درآورده و هم صدای شرکت تراکتورسازی ایران. این امر باعث ایجاد رانت‌های گسترده، بازار سیاه و البته نارضایتی‌های گسترده کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش شده است، کشاورزان خردی که بیش از 70درصد کشاورزان کشور را تشکیل می‌دهند و این شرایط برایشان تهدیدی جدی است و آن‌ها را به سمت نابودی حرکت می‌دهد؛ وضعیتی که نه‌تنها منجر به بهبود شرایط اقتصادی برای کشاورزان نشده، بلکه امنیت غذایی کشور را نیز با چالش جدی روبه‌رو کرده است.
در دو سال اخیر با شروع طرح مرکز توسعه مکانیزاسیون مبنی بر سهمیه‌بندی توزیع ماشین‌آلات در قالب برنامه تولید، شاهد کمیاب شدن تراکتور و اختلاف قیمت فاحش (100 الی 200 میلیون تومانی) بین کارخانه و بازار آزاد بوده‌ایم، شرایطی که پیش از این وجود نداشت و همواره قیمت بازار آزاد پایین‌تر از قیمت شرکت تراکتورسازی بود. این در حالی است که به گفته رئیس شرکت تراکتورسازی کمبودی در تولید نداریم و اخیرا نیز از این شرکت به‌عنوان صادرکننده ممتاز، توسط معاون اول رئیس‌جمهور تقدیر به عمل آمده است.
این اختلاف قیمت موجود، نه‌تنها باعث ورود دلالان و ایجاد رانت شده است بلکه در صورت نبودن اقدام قاطع ممکن است زمینه‌ساز فساد سیستمی در وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ همچنین مرکز توسعه مکانیزاسیون با تبدیل شدن به محل توزیع ماشین‌ها و ادوات کشاورزی و با پرداختن به مسائل فرعی و غیرتخصصی مانند توزیع سوخت و پلاک‌گذاری، گویی نقش خود در توسعه مکانیزاسیون و تدوین سیاست‌گذاری و مدیریت کلان منابع تولید در این راستا را فراموش کرده است و به سال‌ها واردات بی‌رویه ماشین‌های کشاورزی افتخار می‌کند. توسعه‌ای که چند سال است خبری از آن نیست.
یکی از خطوط قرمز ما به‌عنوان دانشجو بسیجی دغدغه‌مند، نابودی اشتغال است. امرزی که مرکز توسعه مکانیزاسیون با حمایت نکردن از تشکل‌های ارائه‌دهنده خدمات مکانیزه که یکی از وظایف اصلی این مرکز می‌باشد، باعث وقوع آن شده است.
امروزه در مقایسه با یک دهه گذشته بیش از 40 درصد شرکت‌های خدمات مکانیزه غیرفعال یا نیمه‌فعال شده‌اند و آسیب‌های جدی از سوی این مرکز به ظرفیت‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط به دلیل تضعیف این تشکل‌ها رسیده است. در حالی‌که عمده کشورهای موفق در کشاورزی، اکثر فعالیت‌ها را مبتنی بر نقش فعال تشکل‌ها کرده و از طریق آنان برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌برند.
این مرکز با ناهماهنگی سبب عدم توازن بین تخصیص اعتبارات و تسهیلات و جذب آن‌ها بین انواع تراکتورهای مورد نیاز و سایر ادوات شده است به‌طوری که بالغ بر 80 درصد تسهیلات خط اعتباری برای تامین تراکتور در کشور هزینه می‌شود. همواره در کشور عزیزمان ایران ظرفیت‌های فراوانی در حوزه محصولات باغی و گیاهی دارویی وجود داشته است اما مرکز توسعه با عدم توسعه تراکتورهای باغی متناسب با شرایط باغات کشور، از همه مهم‌تر عدم توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی هیچ‌گونه اهتمام جدی به  این مسئله بسیار مهم ندارد و در حوزه‌های دیگر کشاورزی مانند شیلات و آبزیان، دام و... کار به خصوصی از پیش نبرده است. مضاف بر موارد فوق عدم شفافیت آمار و اطلاعات در مرکز توسعه، مغلطه‌ها و فرافکنی‌های مسئول این مرکز و قایم شدن پشت نظام و سوءاستفاده از الفاظی مثل نظام مقدس جمهوری اسلامی در پاسخ به نقدهای تخصصی باعث ایجاد نارضایتی عمومی میان کشاورزان، تولیدکنندگان این بخش و شرکت تراکتورسازی شده است. کشاورزان خردی که می‌توانند تضمین امنیت غذایی کشور باشند اما با بی‌کفایتی و سوءمدیریت مسئولین مربوطه در حال نابودی هستند. نابودی که می‌تواند باعث کمتر شدن جمعیت روستایی، افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها و افزایش نرخ بیکاری در کشور باشد.
جناب آقای دکتر ساداتی‌نژاد ما به‌عنوان دانشجویان بسیجی، دغدغه‌مند و فعال در بخش کشاورزی از شما انتظار داریم در برابر این اتفاقات سکوت نکرده و باتوجه به صحبت اخیر رئیس‌جمهور در مورد بانیان وضع موجود، با اقدامات شفاف و مناسب برای حل مشکلات، شاهد برکناری و بازخواست مسئولیتی باشیم که شرایط فعلی و نارضایتی‌های عمومی را در کشور ایجاد کرده‌اند و با سوءمدیریت‌هایشان تهدیدی بر امنیت غذایی مردم عزیز کشورمان شده‌اند و همچنین تقاضا داریم شما به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولتی که با شعار دولت انقلابی به روی کار آمده است، پاسخگو ابقا افرادی باشید که بانیان وضع موجود هستند.
ان‌شاءا... در مدت سه روز از طرف شما وزیر محترم، شاهد پاسخی شفاف و سریع باشیم تا منجر به اقدامی دیگر از بدنه دانشجویی نباشد.
والسلام علی من اتبع الهدی
محمدحسین کشاورزی
مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشکدگان ابوریحان
با عامل نابه‌سامانی بازار مکانیزاسیون کشاورزی برخورد کنید + تصویر نامه
با عامل نابه‌سامانی بازار مکانیزاسیون کشاورزی برخورد کنید + تصویر نامه
کد خبر 52185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران فرهادی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    متاسفانه گوش هیچ کس بده کار نیست . حتی دستگاهها ی نظارتی خودشان را به خواب زده اند .