سهم پگاه کاهشی ندارد؛ به خام فروشی لبنی ایست داده شد

صنایع غذایی> اقتصاد غذا - ارتقای سبد فروش و عبور از خام فروشی، برای حفظ اشتغال، رویکرد استراتژیک صنایع شیر ایران(پگاه) است.

در پی انتشار گزارشی با عنوان «صنایع شیر ایران «پگاه» ۱۲ درصد سهم بازارش را از دست داد» در پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، شرکت صنایع شیر ایران توضیحاتی با لحنی نه چندان دوستانه و کارشناسی را ارسال کرده است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:


در پی درج گزارشی با عنوان «تحلیلی مهم برای صنایع لبنی:صنایع شیر ایران «پگاه» ۱۲ درصد سهم بازارش را از دست داد» موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رسد. مقتضی است با همان کیفیت انتشار، توضیحات زیر جهت آگاهی مخاطبان آن رسانه محترم درج شود:

۱-    در گزارش یاد شده تنها ۸ شرکت بورسی شرکت صنایع شیر ایران(از مجموع ۲۶ شرکت) بررسی شده که یک نمونه‌گیری ناقص است و با تیتر و نتیجه گیری در خصوص سهم صنایع شیر ایران(پگاه) از بازار لبنی ایران همخوانی نداشته است.

۲-    محاسبه سهم بازار لبنی یکی ازشاخص‌های پیچیده با متغیرهای فراوان است که مواردی همچون حجم و ریال فروش، صادرات، فروش محصولات فله، پودری و... را در کنار خود دارد اما در این گزارش چند خطی، بدون توجه به انتظار تخصصی بودن آن رسانه، با مقایسه چند داده، به روشی غیرعلمی، نتیجه‌گیری دلخواه رقبای پگاه اعلام شده است.

۳-    با نگاهی خوشبینانه می‌توان خطای اساسی این گزارش را، تاکید بر «برجسته‌سازی» یکی از فاکتورهای تحلیلی دانست! شاخصی که با ندیدن فاکتورهای دیگر، تلاش کرده تا برند ملی پگاه را در قیاس با سایر رقبا درموضع ضعف قرار دهد. با این امید که خیراندیشی در این گزارش جاری بوده، جای طرح این سئوال باز خواهد بود که چرا، از ترکیب فروش ۸ شرکت (درگروه محصولات) یاد نشده و به خبر افزایش ارزش سبد فروش(به لحاظ ترکیب بهینه تولید و فروش) بی توجهی شده است؟

۴-    به صورت نمونه می‌توان به عملکرد پگاه اصفهان اشاره داشت که با وجود آمار کاهش فروش وزنی داخلی، (بخش عمده کاهش فروش کل مورد اشاره در این گزارش) ضریب تبدیل شیر به شیرخشک را حدود ۱۱.۶ و ضریب تبدیل آب پنیر به پودر را حدود ۲۲ کیلوگرم کرده است. بدان معنا که فروش و ارسال شیر اسکیم به صورت خام را کنار گذاشته وبا راه اندازی خط دوم اسپری درایر (تولید محصولات پودری) تبدیل به شیر خشک یا پودر آب پنیر با ارزش افزوده بالاتر را اجرایی کرده است. رشد متوسط قیمت هر کیلو (ریال) کالای فروش رفته نیز موید این است که محصول ساخته شده و فراوری شده به جای خام فروشی انجام شده است.

۵-    ارتقای سبد فروش و عبور از خام فروشی، برای حفظ اشتعال، رویکرد استراتژیک صنایع شیر ایران(پگاه) است و تولید دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب اتفاق رخ داده که هم اکنون باعث رشد ۲۵۵ درصدی سود این مجموعه در ۲ماه اخیر شده است. حال این گزارش تلاش کرده تا زمینه سازی برای تولید اقتصادی‌تر و سودآور که عبور از خام فروشی  است را اتفاقی تلخ  قلمداد کند که خود این نیت قابل تامل است!

۶-    نکته مهم دیگر، تغییر قیمت در سال گذشته و کاهش مصرف سرانه در سال‌های اخیر است که در این تحلیل بدان توجهی نشده تا بتواند تنها در خصوص یک شرکت خاص صحبت و فرض خود را اثبات کند. اما با این حال و وضعیت، شاهد رشد سود آوری پگاه و تامین منافع بازنشستگان کشوری(به عنوان صاحبان سهام پگاه) هستیم که این موضوع بر خلاف ادعای آن رسانه مبنی بر کاهش سهم این شرکت در هلدینگ صنایع شیر ایران رخ داده است.

۷-    درخصوص کاهش ۱۲ درصدی سهم بازار هم، این نکته قابل ذکر است که در محاسبه سهم بازار رقابتی در ایران، نیاز است تا ابتدا واردات و صادرات را از فروش شرکت‌ها خارج کرد تا سهم واقعی بازار داخل به دست آید؛ که متاسفانه بدان دقت نشده و در صورت خارج شدن صادرات از این آمارها، عدد واقعی کاهش به  ۸درصد خواهد رسید.

۸-    شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) در ۶۷ سال گذشته، همواره حق پرسشگری رسانه‌ها در خصوص خود وهمه شرکت‌های صنعت غذا را محترم داشته اما در خصوص اهداف انتخاب تیتر جهت دار و بدون استدلال با تردید نگریسته و  اعلام می‌دارد که درخصوص هر گونه ادعای غیردقیقی که به «برند ملی پگاه» آسیب وارد کند مسئول است و حق شکایت در مراجع قانونی را بر خود محفوظ دارد.
از همین منظر خوش بینانه نیز، از آن رسانه محترم درخواست تحقیق و تدقیق بیشتر داریم تا قلمِ پرحرمتشان، برمدار عدالت و انصاف باقی مانده و به سمت خاصی نچرخد؛ چرا که همواره «از خدا می‌طلبیم صحبت روشن رایی».

کد خبر 52830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =