شمارش معکوس پایان بحران غذا؟

تورم جهانی مواد غذایی در سه‌ماه چهارم ۲۰۲۲ نسبت به سه‌ماه دوم نصف می‌شود. این پیش‌بینی اقتصاددانان در وال‌استریت ژورنال است. در این پیش‌بینی عنوان شده است که کاهش تورم جهانی غذا می‌تواند تورم موجود در دنیا را کاهش دهد و این مساله تا اندازه‌ای فشار را از بانک‌های مرکزی برمی‌دارد.

در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به شروع جنگ اوکراین تا حدی کاهش یافته، اما همچنان بالاتر از قبل از جنگ است. کاهش قیمت محصولاتی همچون گندم و ذرت در بازارهای جهانی بر کاهش قیمت مواد غذایی اثرگذار بوده است.
کاهش قیمت محصولاتی چون گندم و ذرت در بازارهای جهانی به کاهش قیمت مواد غذایی مصرفی منجر شده است که فشار بر عامل اصلی تورم جهانی را کاهش می‌دهد. طبق گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال، باوجود کاهش قیمت مواد غذایی اقتصاددانان معتقدند هنوز برای اعلام پیروزی زود است چراکه بازارهای کشاورزی همچنان بی‌ثبات هستند و ادامه تنش در اوکراین همراه با هوای غیرمعمول گرم و خشک در اروپا و بخش‌هایی از ایالات‌متحده می‌تواند سبب ایجاد اختلال‌های جدیدی در عرضه مواد غذایی شود.

راب ووس، اقتصاددان موسسه تحقیقات بین‌المللی سیاست غذا، معتقد است مطمئنا در کوتاه‌مدت شاهد تعدیل در قیمت‌ها خواهیم بود، اما باید در پیش‌بینی اینکه اوضاع در حال تثبیت است بسیار محتاط باشیم، چراکه هنوز در شرایط سختی هستیم. براساس این گزارش، مشکلات عرضه ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ باعث افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌گذشته شد، اما عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال‌جاری نیز فشار بیشتری بر قیمت‌های جهانی مواد غذایی وارد کرد، چراکه این دو کشور در سال‌گذشته در مجموع ۲۸‌درصد از صادرات جهانی گندم و ۱۵‌درصد صادرات ذرت را به خود اختصاص دادند. روسیه همچنین صادرکننده بزرگ کود کشاورزی است و اوکراین در صادرات روغن آفتابگردان در جهان پیشتاز است. طبق برآوردهای فائو شروع عملیات نظامی روسیه سبب شد قیمت مواد غذایی در ‌ماه مارس ۱۳‌درصد نسبت به ‌ماه قبل افزایش پیدا کند، با این‌وجود از آن زمان قیمت‌ها شروع به کاهش کرده‌اند؛ به‌طوری‌که در ماه ژوئن ۳‌درصد نسبت به مارس کاهش داشتند، اما همچنان نسبت به قبل از شروع جنگ بالاتر بوده‌اند. براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، بازارهای آتی نشان‌دهنده ادامه روند کاهش قیمت‌ها هستند. قیمت‌های آتی گندم درحال‌حاضر تقریبا معادل ۲۴فوریه، زمانی‌که روسیه عملیات نظامی خود را شروع کرد، هستند. قیمت‌های ذرت نیز در پایین‌ترین سطح خود در سال‌جاری قرار دارند. توافق اخیر میان روسیه و اوکراین که به اوکراین اجازه صادرات گندم را می‌دهد به کاهش قیمت‌های جهانی کمک خواهد کرد. کاهش اخیر در قیمت کالاهای پایه اثر خود بر قیمت‌های مصرف‌کننده برخی از کشورها را آغاز کرده است و اقتصاددانان انتظار تعدیل بیشتر در ماه‌های آتی را دارند. براساس آمارهای دولتی، تورم سالانه غذا در کلمبیا نسبت به اوج خود در ‌ماه آوریل کاهش یافته و مصر در ‌ماه ژوئن با کاهش ماهانه مواجه بوده‌است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند تورم جهانی مواد غذایی در سه‌ماهه چهارم امسال نسبت به سه‌ماهه دوم نصف شده و از ۱۳‌درصد به ۵/ ۵ یا ۶‌درصد برسد. این مساله می‌تواند تغییر بزرگی در بازارهای نوظهور ایجاد کند که نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، غذا سهم بیشتری از هزینه‌های مصرف‌کننده را به خود اختصاص داده است. براساس تخمین جی‌پی مورگان کاهش تورم مواد غذایی می‌تواند تورم را تا ۵/ ۱‌درصد در سطح جهان و تا ۲‌درصد در بازارهای نوظهور کاهش دهد و این مساله می‌تواند فشار را از بانک‌های مرکزی تا اندازه‌ای بردارد که برخی از آنها برای کاهش تورم نرخ بهره را افزایش داده‌اند. براساس این گزارش ایالات‌متحده نیز احتمالا شاهد تعدیل قیمت مواد غذایی خواهد بود. گرچه از منظر اقتصاددانان حوزه کشاورزی تاثیر آن در خرده‌فروشی‌های این کشور می‌تواند خاموش باشد، چراکه در این کشور قیمت کالاهای اساسی تنها ۱۵‌درصد از هزینه خرده‌فروشی غذا را تشکیل می‌دهد. قیمت‌های مصرف‌کننده مواد غذایی آمریکا، هم در خرده‌فروشی‌ها و هم در رستوران‌ها، در ‌ماه ژوئن نسبت به سال‌گذشته ۴/ ۱۰‌درصد افزایش داشته است که بالاترین رقم در بیش از چهار دهه گذشته است. براساس گزارش وزارت کار این کشور تورم مواد غذایی تقریبا ۴/ ۱‌درصد از تورم ۱/ ۹‌درصدی‌ماه ژوئن را در آمریکا به خود اختصاص داده است. اسکات براون، اقتصاددان حوزه کشاورزی دانشگاه میزوری معتقد است ادامه تنش میان روسیه و اوکراین و شرایط آب‌وهوایی همچنان چشم‌انداز بازار مواد غذایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 براساس تخمین‌های وزارت کشاورزی آب‌وهوای گرم و خشک در اسپانیا، ایتالیا و قسمت‌هایی از ایالات‌متحده تولید برنج را در سال‌آینده کاهش خواهد داد که می‌تواند قیمت این محصول را افزایش دهد. این نهاد همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید گندم و ذرت به ترتیب تا یک و ۶/ ۲‌درصد در سال‌آینده کاهش خواهد یافت، تولید گندم اوکراین ۴۱‌درصد کاهش خواهد یافت و صادرات آن تقریبا به نصف خواهد رسید.

منبع:روزنامه دنیای‌اقتصاد - سارا بنی‌صدر

کد خبر 53114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =