دغدغه مجلس و دولت حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است

عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح جلسه بررسی وضعیت برنج که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: دغدغه مجلس و دولت حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است.

سیدمحسن دهنوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به جلسه بررسی وضعیت برنج در کشور، گفت: امروز در مجلس  جلسه ای با حضور نمایندگان استان های گیلان، مازندران و گلستان در خصوص موضوع برنج برگزار شد که وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی نیز به این جلسه دعوت شده بودند، همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و اعضای این کمیسیون نیز در این نشست حضور داشتند.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل برداشت این محصول مهم هستیم، دغدغه هایی که کشاورزان و هموطنان ما به ویژه در استان های شمالی داشتند در این نشست، مطرح شد و مصوباتی در جهت حمایت از کشاورزان در این نشست صورت گرفت.

وی افزود: از جمله مصوبات این نشست کاهش هزینه تولید و حمایت از کشاورزان در زمینه های آبیاری و آبرسانی و مسائل مربوط به کود، بذر، سم و امثال این موارد بود.

دهنوی خاطرنشان کرد: تمام دغدغه این جلسه نمایندگان مجلس و وزیر جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان بود که با توجه به اینکه در سال جاری وضعیت تولید نسبت به سال گذشته بهتر شده است امیدواریم روز به روز شاهد رونق این محصول مهم در کشور باشیم.

رویکرد مجلس و کمیسیون کشاورزی تامین برنج کشور از 3 استان شمالی کشور است

محمدجواد عسکری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص این نشست، گفت: امروز توفیقی حاصل شد که در خدمت وزیر جهاد کشاورزی و  نمایندگان استان های شمالی باشیم تا مشکلات تولید برنج مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس ادامه داد: میزان نیاز برنج در کشور 3.2 میلیون تن می باشد که 2.2 میلیون تن آن در 3 استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان تولید می شود و مابقی نیز از طریق واردات تامین می شود.

وی افزود: رویکرد ما این است که در وهله اول تمام نیاز کشور را در کشور تولید کنیم چرا که در استان های شمالی ظرفیت و قابلیت این کار وجود دارد، از طرفی نیز در بحث تولید برنج در راستای خودکفایی رویکرد ما این است که اراضی موجود در 3 استان را زهکشی کنیم که در راستای زهکشی کردن نیز جلساتی را با وزیر جهاد کشاورزی و دستگاه های متولی این امر داشتیم.

عسکری ادامه داد: در این جلسات نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که بحث زهکشی اراضی غیرقابل کشت را انجام دهیم که با انجام این کار تولید بیشتر خواهد شد و اشتغال رونق خواهد گرفت و  در حوزه ارزبری نیز تاثیر خواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: رویکرد و نگاه کمیسیون این است که برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت گیرد تا نیاز کشور را در حوزه برنج از این 3 استان تامین کنیم که اگر این اتفاق صورت گیرد علاوه بر خودکفایی می توانیم حوزه صادرات را نیز تقویت کنیم که در این خصوص ساز و کار و زیرساخت ها تعریف شده است و امیدواریم ظرف یک یا دو سال آینده به نقطه مطلوب برسیم تا از واردات برنج جلوگیری شود.

کد خبر 53214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =