کاهش ۴۵ درصدی واردات روغن خام با اصلاح ارز ترجیحی

پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان شاهد ثبات در این بازار هستیم به طوری که قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها مملو از روغن نباتی هستند و قیمت این کالای اساسی در بازار طی یک ماه اخیر با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

تأمین نیاز مصرفی کشور به کالاهای اساسی از جمله روغن خام یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است به همین دلیل علاوه‌ بر حمایت از تولید دانه‌های روغنی در کشور، از ابتدای سال‌جاری تاکنون هر روز یک کشتی حامل کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور پهلو گرفته که بخشی از این کالاها به روغن اختصاص داشته است.
از طرف دیگر پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان شاهد ثبات در این بازار هستیم به طوری که قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها مملو از روغن نباتی هستند و قیمت این کالای اساسی در بازار طی یک ماه اخیر با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده است.


کاهش قیمت روغن ادامه دار است
از طرف دیگر خبرها حاکی از آن است که با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت روغن در بازارهای جهانی، کاهش قیمت در بازار داخلی نیز ادامه‌دار باشد به طوری که طی چند ماه اخیر تولیدکنندگان و کارخانجات تصفیه و بسته‌بندی روغن با هم بر سر کاهش قیمت و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه به مشتریان خود رقابت می‌کنند.
در این باره قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: خوشبختانه شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی‌ها هستیم و انتظار داریم این کاهش بیشتر از این ارقام نیز بشود.
وی در این باره افزود: از طرف دیگر با توجه به کاهش۳۰ درصدی قیمت‌های جهانی، فروشندگان برای تأمین نقدینگی و واردات مواد اولیه با قیمت پایین‌تر اقدام به رقابت و تحقیقات بیشتری در بخش روغن کرده‌اند.
طبق آمار سال گذشته سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران ۲۱ کیلوگرم در سال است در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده خوراکی ۱۲ کیلوگرم بوده است به همین دلیل این مسأله می‌تواند عوارض خطرناک برای سلامت افراد و جامعه به‌دنبال داشته باشد، با این حال بیشتر کارشناسان صنایع غذایی معتقدند اصلاح ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای بازار این کالای اساسی بوده، به طوری که مصرف روغن در سطح جامعه طی این مدت با کاهش محسوسی روبه‌رو بوده است.
 

تولید و عرضه روغن از مصرف پیشی گرفته است
در این رابطه منصور عالی‌پور، رئیس اتحادیه سراسری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه مصرف روغن در کشور بهینه شده است، افزود: تولید روغن روند متعادلی را به خود گرفته و به عبارت دیگر می‌توان گفت میزان تولید از مصرف پیشی گرفته است. به گفته وی، عرضه روغن به میزان نیاز صورت می‌گیرد و چالشی پیش روی کارخانه‌های تولیدی وجود ندارد. این فعال صنفی ادامه داد: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و تغییر قیمت این محصول، توان خرید روغن از سوی مصرف کنندگان تقلیل پیدا کرد از این‌رو میزان تقاضا برای خرید آن کاهشی شد.
از طرف دیگر در سال گذشته حدود ۴.۳ میلیون تن دانه‌های روغنی و روغن خوراکی به ارزش بیش از ۴.۴ میلیارد دلار وارد کشور شده بود که سهم دانه‌های روغنی ۲.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. میزان مصرف روغن در کشور قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده اما بعد از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافته و به طور متوسط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن روغن در کشور تولید و توزیع شده، هر چند که در سال گذشته این میزان به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز رسید. به همین دلیل می‌توان گفت طی سالیان گذشته با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات روغن خام به کشور با افزایش سرسام‌آوری روبه رو شده است که بخش زیادی از آن به‌صورت قاچاق روانه کشورهای همسایه می‌شد.

واردات ۶۴۱ هزار تن روغن به کشور
طی شش ماهه نخست سال‌جاری ۶۴۱ هزار و ۹۴ تن روغن به ارزش یک میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۶۱۴ هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۱۶۸ هزار تن روغن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار وارد کشور شده بود.
بنابراین این آمار حاکی از آن است که طی واردات روغن در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی کاهش ۴۵ درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۲۴ درصدی را به خود دیده است.
 

واردات روغن از ۳۱ کشور دنیا
یکی از مهم‌ترین تأکیدات کارشناسان اقتصادی برای انجام تجارت با دیگر کشورها تنوع‌سازی وارداتی است تا کشورمان در صورت تحریم توسط کشورهای دیگر و یا قطع شدن روابط با کشوری بتواند با کشورهای دیگر مبادله تجاری داشته باشد.
از این‌رو طی شش ماهه نخست سال‌جاری روغن از مبادی کشورهای آذربایجان، اسپانیا، اسلواکی، امارات، اندونزی، ایرلند، ایتالیا، ایسلند، آرژانتین، آلمان، برزیل، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، چین، دانمارک، رومانی، سنگاپور، سوئیس، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قزاقستان، کانادا، مالدیو، مالزی، مجارستان، هلند، هند، هنگ کنگ به ایران وارد شده است.

امین محمودی - روزنامه ایران

کد خبر 53406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =