وزن مناسب مرغ بر اساس استانداردهای جهانی بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: در کشور ما نسبت به اندازه و وزن مرغ نگاه سنتی وجود دارد و مردم مرغ بالای دو کیلوگرم را می‌پسندند، این در حالی است که وزن مناسب مرغ بر اساس استانداردهای جهانی باید بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم باشد.

حسین دماوندی‌نژاد در حاشیه بازدید از واحدهای تولید طیور مازندران با اشاره به اجرایی‌سازی مصوبات شورای امنیت ملی مبنی بر تولید و اصلاح فرهنگ مصرف اظهار کرد: براساس این مصوبه مرغ سایز و نیز شیوه پرورش، کشتار و بسته‌بندی مرغ استاندارد (مرغ سایز) به اهمیت و ضرورت اطلاع‌رسانی، آموزش و ترویج و فرهنگ‌سازی تولید و مصرف مرغ سایز تاکید شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره پرورش، بسته‌بندی و کشتار مرغ استاندارد، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد مرغ‌های زنده تولیدی کشور بالای ۲.۵ کیلوگرم وزن دارند و این در حالی است که با این افزایش وزن، ارزش غذایی مرغ نیز کاهش می‌یابد، رشد جوجه از یک تا ۴۲ روز به صورت صعودی بوده و پس از آن تقریباً حالت افقی دارد و در نتیجه لازمه پرورش مرغ پس از ۴۲ روزگی، استفاده از واکسن‌ها و داروهای بیشتر است.

وی افزود: با بالا رفتن سن مرغ زیان‌هایی از جمله پایین آمدن کیفیت لاشه، بالا رفتن چربی محوطه بطنی، کاهش راندمان و افزایش ضریب تبدیل غذایی را به دنبال دارد، همچنین اگر زمان پرورش مرغ را به کمتر از ۴۲ روز برسانیم مصرف آنتی‌بیوتیک و هزینه‌های پرورش به حداقل می‌رسد.

دماوندی با بیان اینکه مرغداران به جای ۳۵ تا ۴۰ روز پرورش مرغ که وزن مرغ زنده به کمتر از دو کیلو و ۱۰۰ گرم می‌رسد، تعداد روزهای پرورش  را به ۵۰ تا ۶۰ روز افزایش می‌دهند که در نتیجه وزن مرغ به بیش از ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم افزایش می‌یابد، ادامه داد: در کشور ما نسبت به اندازه و وزن مرغ نگاه سنتی وجود دارد و مردم نیز مرغ بالای دو کیلوگرم را می‌پسندند، این در حالی است که وزن مناسب مرغ بر اساس استانداردهای جهانی باید بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران، تولید گوشت مرغ، مازاد بر مصرف بوده و صادرات بسیار ضعیفی داریم؛ بنابراین باید به غیر از دو کشور عراق و افغانستان به کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم، تصریح کرد: باید ضمن ساماندهی وضعیت تولید، نسبت به کاهش سن کشتار و افزایش کیفیت گوشت مرغ اقدام کرد.

دماوندی‌نژاد با اینکه تولید مرغ استاندارد در تضمین امنیت غذایی جامعه، افزایش کیفی و کمی گوشت مرغ و  زمینه سازی برای صادرات آن اثرگذار است، گفت: بیشتر مصرف کنندگان به خرید مرغ ‌های با وزن بیشتر از ۲ کیلوگرم تمایل دارند که باید به وسیله اطلاع ‌رسانی، فرهنگ ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، افراد جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاه کرد تا مصرف‌کنندگان به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد ترغیب شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شرایط ظاهری و بهداشتی گوشت مرغ تازه (بسته بندی)، اظهار کرد: پوست به طور یکنواخت روی بدن کشیده شده و ماهیچه‌های بدن در زیر پوست، برجسته و محکم باشد.

وی با بیان اینکه در یک لاشه مرغ سالم، پوست سر تا سر زرد کهربایی، صاف و بدون پارگی، چسبیدگی ضایعات زخمی و بدون هرگونه تورم، خونمردگی، تغییر رنگ و یا خراش و یا فضولات باشد، ادامه داد: پرکنی باید به طور کامل صورت گرفته باشد و کاملاً تمیز و عاری از پر، ذرات خارجی و هرگونه آلودگی باشد.

دماندی‌نژاد با اشاره به اینکه فولیکول‌های  قسمت انتهایی پر که در داخل پوست قرار می‌گیرد، نباید درشت و یا قرمز بوده و لاشه باید بدون ته روده و تخمدان و مقعد باشد، اضافه کرد: محتویات شکمی آن به طور کامل تخلیه شده و محوطه شکمی عاری از پیش معده، ته روده، دل، جگر و طحال باشد.

وی با بیان اینکه هیچ گونه بوی غیرطبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن از آن به مشام نرسد و استشمام بوی بد دلیل بر کهنگی و فساد گوشت مرغ است، گفت: پای مرغ باید از محل مفصل جدا شود و برش پای مرغ نباید از پایین مفصل پا صورت پذیرد، همچنین استخوان سینه باید مستقیم باشد و انتهای آن تقریبا حالت غضروفی خود را حفظ کرده باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به اینکه لاشه مرغ‌ها باید فاقد شکستگی و بیرون زدگی استخوانها باشد، تصریح کرد: لاشه مرغ باید فاقد آثار ضرب خوردگی و نیز آثار خون مردگی در پوست و زیر پوست باشد و مرغ‌های ریز وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم نیز به دلیل اختلال در رشد بر اثر عوامل بازدارنده رشد و ساختمان عضلانی نارس قابل مصرف نیستند، بهترین وزن گوشت مرغ معمولی  هزار و  ۲۰۰ تا  هزار و  ۸۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه مرغ را به صورت درست یا قطعه قطعه شده در کیسه‌های پلاستیکی و یا در بشقاب هایی که به لایه‌های نازک پلاستیکی جمع شونده بسته بندی کرده و به همان صورت سرد می کنند در مورد مزایای مرغ بسته‌بندی، گفت: مرغ‌هایی که بدون بسته‌بندی توزیع می شوند به راحتی در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد ناقض ساده ترین اصول بهداشتی می باشند، از طرفی امکان تقلب و یا امکان عرضه مرغ های غیراستاندارد و غیربهداشتی وجود دارد، در مرغ بسته‌بندی شده تمامی مشخصات محصول، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار بر روی آن درج شده که توسط بازرسان بهداشتی و خریداران قابل توجه و پیگیری است.

وی تصریح کرد: با وجود بسته‌بندی به لحاظ عدم تماس مرغ با دست و هوای آزاد، بار آلودگی کاهش یافته و کمتر دچار آلودگی‌های ثانویه می‌شوند، ضمن اینکه کیفیت گوشت مرغ از نظر مواد موجود و پروتئین آن در درجه بالاتری قرار خواهد داشت.

این مسوول درباره شرایط ظاهری و بهداشتی مرغ منجمد بسته‌بندی، اظهار کرد: گنجایش هر کارتن ۶ تا ۱۲ مرغ است (بسته به اندازه مرغ) و بهترین وزن مرغ ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است.

دماوندی‌نژاد تصریح کرد: عبارت مرغ منجمد روی بسته درج شده باشد که حاکی از این است که انجماد لاشه طی فرآیند خاص انجماد و در سردخانه صورت گرفته است و از مرغ‌های غیرمنجمد که مهلت ۷۲ ساعت آن پایان پذیرفته و بوسیله فریزر معمولی منجمد شده نیست.

وی  با بیان اینکه بسته‌بندی لاشه کامل مرغ یا قطعات آن برای انجماد (بصورت تازه یا منجمد) به شیوه های مناسب (بشقابی، کیسه پلی اتیلنی و ...) در کارگاه‌های مستقل فرآوری و بسته بندی دارای پروانه بهره برداری معتبر از اداره کل دامپزشکی انجام شود، گفت: مرغ منجمد باید در کیسه‌های پلاستیکی ۳ لایه، شفاف، بی‌عیب و دست نخورده که تمامی مشخصات لازمه دامپزشکی (نام و آدرس تولیدکننده، وزن، درجه، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و شماره مجوز بسته بندی) بر روی آن حک شده، قرار گرفته باشد./فارس

کد خبر 53593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =