برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ ( مواد غذایی مضر + مفید برای کم کاری تیروئید )

چه مواد غذایی برای کم کاری تیروئید مفید است؟ مصرف چه مواد غذایی برای کم کاری تیروئید مضر است؟ ( + لیست مواد غذایی )

سوال بسیاری از افراد که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند این است که برای کم کاری تیروئید چی بخوریم؟ در این مطلب غذاهای مفید و مضر برای این افراد به طور کامل توضیح داده شده تا بتوانند با رژیم غذایی مناسب، بیماری خود را کنترل کرده و دچار مشکل نشوند. 

بهترین رژیم برای کم کاری تیروئید کدام است؟

• خوردن منابع غذایی یددار

در رژیم غذایی برای تیروئید کم کار، وجود منابع غذایی یددار الزامی است. برای ساخته شدن هورمون‌ها در غده تیروئید، ماده معدنی ید نیاز است، کمبود آن در بدن سبب کم کاری تیروئید می‌شود. از آنجایی که یک سوم مردم در جهان دچار کمبود ید هستند، امروزه در نمک طعام این ماده معدنی افزوده شده است.

از جمله منابع غذایی ید شامل شیر، پنیر، تخم مرغ کامل، نمک خوراکی یددار، ماهی آب شور و جلبک دریایی هستند. در صورتی که ماده معدنی ید در بدن شما کم باشد پزشک برای شما مکمل ید را تجویز می‌کند. بهتر است بدانید مصرف بیش از اندازه مکمل ید و منابع غذایی آن نیز برای بدن ضرر داشته و سبب آسیب رساندن به غده تیروئید می‌شود. 

• خوردن ماده معدنی سلنیوم 

ماده معدنی سلنیوم برای حفظ سلامت غده تیروئید در بدن شما ضروری می‌باشد و از آن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اگر از مواد غذایی سرشار از سلنیوم استفاده کنند، علائم بیماری آنها کاهش پیدا خواهد کرد. از جمله غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید که در آنها ماده معدنی سلنیوم وجود دارد عبارتند از:
• ماهی تن
• میگو
• آجیل برزیلی
• ژامبون
• تخم مرغ
• بلغور جو دوسر
• برنج قهوه‌ای
• گوشت گاو
• بوقلمون
• مرغ

برای ترشح هورمون‌ها از غده تیروئید و فعال شدن آنها، ماده معدنی سلنیوم نیاز است. همچنین سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و برای محافظت از غده تیروئید در مقابل رادیکال‌های آزاد فوق العاده مفید است. 

منابع غذایی حاوی زینک یا روی، از دیگر مواد غذایی مفید برای کم کاری تیروئید هستند. در منابع غذایی شامل غلات غنی شده، خرچنگ، گوشت گاو، ماست، دانه کدو تنبل، حبوبات، مرغ و صدف مقدار زیادی روی وجود دارد. 

در رژیم غذایی برای تیروئید کم کار، مصرف برخی از میوه‌ها بسیار مفید است. انواع توت شامل زغال اخته و توت فرنگی به خاطر داشتن آنتی اکسیدان فراوان از غده تیروئید افراد محافظت می‌کنند. میوه دیگر مفید برای تیروئید کم کار، سیب است که سرشار از مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی می‌باشد و عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌دهد. 

در لیست رژیم غذایی کم کاری تیروئید، حتماً میوه آووکادو را قرار دهید. آووکادو برای سلامت غده تیروئید دارای مقدار زیادی ویتامین B6، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B5 و فولات است. 

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم

در جواب این سوال که برای تیروئید کم کار چی بخوریم، باید گفت لیستی از غذاهای مفید برای کم کاری غده تیروئید موجود است که با دانستن آنها می‌توان این بیماری را تحت کنترل داشت. 


1. مواد غذایی مفید برای کم کاری تیروئید

از جمله غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید گوشت بدون چربی، میوه و سبزی هستند. زمانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستید باید از مواد غذایی کم کالری استفاده کنید تا در شما احساس سیری ایجاد کنند. با مصرف غذاهای مفید، هرگز به اضافه وزن و چاقی در این دوران مبتلا نمی‌شوید. 

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید فرد باید تمام ویتامین‌های لازم از جمله B6، B2، B3، A، E، C و D را از مواد غذایی مفید دریافت کند. وجود این ویتامین‌ها در رژیم غذایی، موجب تولید هورمون‌های غده تیروئید می‌شوند. 

• مواد غذایی حاوی آهن

از جمله مواد غذایی مفید برای کم کاری تیروئید، انواع گوشت شامل جگر، گوشت گاو، مرغ و بره هستند. برای اینکه عملکرد غده تیروئید دچار اختلال نشود، باید از فقر آهن در بدن خود جلوگیری کنید. سطوح پایین آهن در بدن، عملکرد تیروئید را دچار اختلال می‌کند. 

• مواد غذایی حاوی ویتامین ضروری A

تخم مرغ، ماهی‌های روغنی و جگر سرشار از ویتامین A هستند. این منابع غذایی با داشتن سلنیوم و ید برای تیروئید کم کار مفید هستند. 

• منابع غذایی ویتامین c

سیب زمینی، هلو، آناناس، توت فرنگی، موز و هندوانه

• منابع غذایی ویتامین B

غلات سبوس‌دار، حبوبات، انواع گوشت ماکیان، گوشت ماهی، گوشت گاو و میگو- برای تشخیص کمبود ویتامین ب12 مقاله " علائم کمبود ویتامین ب 12 " را مطالعه نمایید.

• منابع ویتامین E

مصرف انواع روغن‌های گیاهی و غلات

• منابع ویتامین D

کمبود ویتامین D در رژیم غذایی برای تیروئید کم کار را می‌توان با مصرف تخم مرغ، شیر و ماهی سالمون برطرف کرد. سطوح پایین از ویتامین D در بدن بر عملکرد غده تیروئید تاثیر منفی گذاشته و علائم این بیماری را در فرد بدتر خواهد کرد. بنابراین فرد باید حتماً مکمل ویتامین دی را مصرف کند. علائم کمبود ویتامین دی را در مقالات دیگر بخوانید.

• منیزیم

برای اینکه غده تیروئید در بدن شما عملکرد مناسبی داشته باشد باید منابع غذایی حاوی منیزیم مصرف کنید تا علائم بیماری شما بهبود یابد و یا هورمون‌های شما در بدن دچار اختلال نشوند. 

• نوشیدنی‌ها 

افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، بهتر است روزانه حداقل ۷ لیوان آب نوش جان کنند. خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه نمی‌شود. 

• سبزیجات

در رژیم غذایی تیروئید کم کار، وجود تمامی سبزیجات به خصوص کلم ضروری است. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید از سبزیجات غیر گواتروژن همانند بادمجان، کرفس، کدو حلوایی، هویج، گوجه فرنگی، مارچوبه، فلفل دلمه‌ای، خیار، نخود فرنگی و لوبیا سبز استفاده کنند. سبزیجات نشاسته‌ای برای رژیم کم کاری تیروئید همانند مصرف سیب زمینی شیرین بسیار توصیه می شود. 

• چربی‌های سالم

روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو 

برای افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند مصرف نان سبوس‌دار بسیار توصیه می‌شود. همچنین این افراد برای کم کردن علائم بیماری خود می‌توانند کنگر مصرف کنند که بسیار مفید و پرخاصیت است. 

• فیبر

رژیم غذایی برای تیروئید کم کار باید سرشار از فیبر باشد. منابع غذایی که فیبر زیادی دارند، شامل آجیل، سبزیجات برگ‌دار، مرکبات، انجیر، سیب، لوبیا سبز، انواع میوه‌ها و آلو هستند. زمانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، حتماً در مصرف فیبر اعتدال را رعایت کنید. مصرف فیبر به صورت افراطی نیز در رژیم غذایی نیز عملکرد غده تیروئید را مختل می‌کند.

برای اطلاع بیشتر در مورد خواص هلیله سیاه مقالات دیگر را بخوانید.


2. مواد غذایی مضر برای کم کاری تیروئید

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می‌توانند بسیاری از مواد غذایی را مصرف کنند. اما برخی از مواد غذایی مضر و خاص وجود دارد که در هورمون‌های آنها اختلال ایجاد می‌کنند. گلوتن نوعی پروتئین بوده که در جو و گندم وجود دارد. افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند بهتر است رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشند تا سالم بمانند. 

از جمله مواد غذایی مضر برای کم‌کاری تیروئید، سویا می‌باشد زیرا جذب داروهای تیروئیدی با این ماده غذایی مختل می‌شود. از دیگر مواد غذایی مضر برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید شامل موارد زیر می‌باشند:

• غذاهای فرآوری شده

برای اینکه تولید هورمون‌ها در غده تیروئید کاهش پیدا نکند و عملکرد آن دچار اختلال نشود، در رژیم کم کاری تیروئید هرگز مواد غذایی شده مصرف نکنید. مواد غذایی شامل غذاهای سرخ شده و نوشیدنی‌هایی که دارای قند بالا هستند برای کم کاری تیروئید، کاملا مضر بوده و باید از خوردن آنها اجتناب کرد. 

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید اگر از غذاهای فرآوری شده مصرف کنند، استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن آنها افزایش پیدا کرده و به غده تیروئید آنها صدمه بیشتری وارد می‌شود. در رژیم غذایی کم کاری تیروئید مصرف کردن هر نوع غذای فراوری شده ممنوع است. 

علاوه بر آن مصرف غذاهای فرآوری شده آماده که حاوی قند بوده و بسیار پرچرب هستند، موجب چاقی و اضافه وزن می‌شوند. برای حفظ وزن خود زمانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، بهتر است خوردن غذاهای آماده سرخ کرده و چرب را کاهش بدهید. 

• گواتروژن‌ها

غذاهایی که دارای گواتروژن هستند برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مضر بوده و باید از مصرف آنها بپرهیزند. منابع غذایی شامل سویا چلیپایی در تولید هورمون‌های تیروئید تداخل ایجاد کرده و سبب بزرگتر شدن غده تیروئید می‌شوند. 
 

کد خبر 54693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =