علت بزرگ شدن شکم چیست؟ ( بررسی دلایل بزرگ شدن شکم به صورت ناگهانی )

علت ناگهانی بزرگ شدن شکم چیست؟ ( بررسی دلایل تغذیه ای بزرگ شدن شکم + بیماری های موثر بر چاق شدن ناگهانی شکم )

مشخصا بزرگ شدن شکم به معنای اشباح چربی در نقاط میانی بدن می‎باشد که این امر می‎تواند به تدریج یا ناگهانی رخ دهد. چربی شکمی یا چاقی شکمی نامی است که برای توصیف بزرگ شدن شکم در نظر گرفته شده است.
 این چاقی میتواند به صورت احشایی یا زیرجلدی رخ دهد که نوع احشایی خطرناک بوده و اندام‎های داخلی بدن را درگیر خود خواهد کرد.

چاقی شکمی به عنوان علامت مهم هشدار دهنده‎ای شناخته می‎شود که به شما خاطر نشان می‎کند در معرض ابتلا به بیماری‎های مختلفی هستید. از آن جا که موضوع چاقی شکم به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده و بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بفهمند دلیل بزرگ شدن شکم چیست؟ و چرا به یکباره شکم بزرگ می‎گردد؟ تصمیم گرفتیم در این محتوا به تفصیل به این موضوع بپردازیم. امیدواریم تا انتها همراه ما باشید.


دلیل بزرگ شدن شکم چیست؟

همانند هر موضوع دیگری، بزرگ شدن شکم نیز دلایل خود را به همراه خواهد داشت. این عوامل می‎توانند هم به نوع غلط زندگی شما اشاره کنند و هم به شما اخطار دهند مشکلی در سیستم داخلی بدن شما وجود دارد. در این تیتر بیان می‎کنیم چگونه سبک زندگی غلط شما باعث بروز چاقی شکمی می‎گردد و راهکار رفع آن چیست؟

-- فقدان وجود فعالیت‎های ورزشی منظم

داشتن فعالیت‎های ورزشی منظم، از عواملی است که می‌تواند از بزرگ شدن شکم و افزایش وزن جلوگیری کند. انجام فعالیت‎های ورزشی منظم به عنوان یک قسمت اساسی از سبک زندگی سالم تلقی می‌شود و دارای مزایای زیادی برای سلامت فیزیکی و روحی است. 

چنانچه شما در طول روز حداقل نیم ساعت از زمان خود را به انجام فعالیت‎های ورزشی اختصاص دهید، کالری‎های اضافی بدنتان را خواهید سوزاند و علاوه بر آن به تقویت عضلانی بدنتان کمک خواهید کرد. خوب است بدانید ورزش می‎تواند تا حد زیادی استرس شما را کنترل نماید.

-- پیروی از رژیم غذایی ناسالم

پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که سبب بزرگ شدن شکم و افزایش وزن می‌شود. رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش میزان کالری، چربی و قند دریافتی در مصرف روزانه می‎گردد که به تجمع چربی، به ویژه در ناحیه شکم، منجر می‌شود. 

برای جلوگیری نمودن از این روند، توصیه می‎کنیم تا حد مقدور از مصرف غذاهای فست فود، پرچرب و ادویه دار و انواع مواد های قندی (قند مصنوعی) اجتناب نمایید. غذاهای دودی و نمک سود شده می‎توانند شما را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار دهند. در مقاله برای لاغری شکم چه بخوریم اطلاعات جامعی از مواد غذایی مورد نیاز برای لاغری گفته شده است.

-- استفاده از سیگار

شاید شگفت زده شوید اگر بدانید افرادی که سیگار می‎کشند بیشتر از سایرین دچار بزرگی شکم می‎شوند. یکی از علت‎های بزرگ شدن شکم استفاده مداوم از سیگار است که می‎تواند فعالیت‎های متابولیسمی بدن را کاهش دهد و روی قلب و عروق تاثیر منفی به جا بگذارد.

-- مصرف نوشیدنی‌های الکلی

متاسفانه افرادی که به خوردن نوشیدنی‎های الکلی اعتیاد دارند، در معرض چاقی‎های شکمی قرار می‎گیرند. مصرف نوشیدنی‎های الکلی می‏تواند روی کیفیت خواب شما اثر بگذارد و شاخص فعالیت‎های متابولیسمی بدنتان را تحت تاثیر قرار دهد. تا حد مقدور از مصرف نوشیدنی‎هایی که تا حد زیادی الکل دارند، اجتناب نمایید.

-- ژنتیک و عامل وراثت

علت ناگهانی بزرگ شدن شکم چیست

احتمالا دور و بر خودتان را نگاه کنید، افرادی را می‎بینید که به صورت خانوادگی چاق هستند. ژنتیک و وراثت یکی از عواملی است که می‎تواند علت بزرگ شدن شکم شما محسوب گردد. شما می‎توانید با مصرف مواد غذایی سالم و اصلاح عادت‎های رفتاری، تاثیر این عامل را کم کنید.

-- مصرف دارو

کسانی که برخی داروهای خاص را مصرف می‎کنند، بیشتر از افراد دیگر در معرض چاقی شکمی قرار می‎گیرند. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدانعقاد خون، داروهای هورمونی و ... می‎تواند علت بزرگ شدن شکم شما محسوب گردد.

-- بی‎خوابی

دلیل بزرگ شدن شکم چیست؟ برای پاسخ به این سوال این بار پارامتر بی‎خوابی را مورد بررسی قرار می دهیم. بی‎خوابی یا تداخلات خواب از عواملی است که می‎تواند اشتهای شما را افزایش داده و روی کارکرد هورمون‎های شما اختلال ایجاد نماید. بدین منظور سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید.

-- اضطراب و استرس

کسانی که استرس زیادی را تحمل می‎کنند یا به گونه‎ای زندگی و شغل پرتنشی را دارند، خود را در معرض ابتلا به بیماری‎های مختلفی قرار می‎دهند. استرس از پارامترهای مهمی محسوب می‎شود که روی تمامی بخش‎های بدن شما تاثیر گذاشته و شما را به دارا بودن انواع چربی‎های شکمی نزدیک می‎کند. اگر دنبال این می‎گردید که چرا ناگهان دچار بزرگی شکم شده‎اید، به سبک زندگی و تنش‎های روزمره خودتان نگاهی بیندازید. توصیه می‎کنیم از فعالیت‎های آرامبخش مانند یوگا یا مدیتیشن کمک بگیرید تا بتوانید زندگی ارام‎تری را سپری کنید.

-- پرخوری

برخی از افراد به دنبال این هستند که بفهمند، علت بزرگ شدن شکم چیست؟ باید یاداوری کنیم، بدون شک ممکن نیست شما یک بشقاب پر از غذا را میل نمایید و در انتظار چاق شدن ننشینید!! بهتر است مصرف سبزیجات را جایگزین فست فودهای پرچرب کنید.

-- شل شدن عضلات شکمی

تحلیل عضلانی یک اتفاق ناخوشایند است که با افزایش سن خواه یا ناخواه اتفاق می‏افتد. یکی از دلایل بزرگ شدن شکم نیز همین قضیه است. تنها راهکاری که پیش رویتان قرار دارد این است که تا می‎توانید فعالیت‎های ورزشی خود را افزایش دهید.

-- بارداری و زایمان

بانوانی که پروسه بارداری را پشت سر می‎گذارند و زایمان به روش سزارین را انتخاب می‎نمایند، دچار چاقی شکمی می‎شوند. به کمک دکتر تغذیه می‎توان این مشکل را به صورت کامل حل نمود.

-- یائسگی

یائسگی یک مرحله طبیعی در زندگی زنان است. در این مرحله، تولید هورمون‌های تخمدان کاهش می‌یابد و معمولاً دوره نمونه (میانسالی) آغاز می‌شود. در دوران یائسگی، زنان با تغییرات مختلفی در بدن و سلامتی روبرو می‎شوند. افزایش وزن یا تغییر در توزیع چربی، یکی از این تغییرات است. این امر معمولاً به دلیل کاهش تولید هورمون‌های تخمدان، به ویژه استروژن، اتفاق می‌افتد. تغییرات در تغذیه، فعالیت‌های ورزشی منظم و مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به زنان در این دوران کمک کند تا وزن خود را کنترل کنند و سلامت عمومی خود را بهبود بخشند.


بیماری هایی که موجب بزرگ شدن شکم می‎شوند کدامند؟

در کنار موارد بیان شده که به سبک زندگی غلط شما اشاره می‎کرد، چاقی شکم می‎تواند نشان دهنده بروز یا اغاز یک بیماری نیز محسوب گردد. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‎کنیم.

> نفخ معده

نفخ معده از علت‎های چاقی یا تورم شکم محسوب می‎گردد. معده می‎تواند به علت مصرف بیش از حد هوا یا مصرف غذاهای تولید کننده گاز مانند عدس، لوبیا و یا پیاز دچار تورم گردد. البته خاطر نشان می‎کنیم برخی افراد به دلیل دارا بودن حساسیت دچار نفخ معده می‎گردند.

> کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D یک مشکل شایع است و می‌تواند روی سلامتی افراد تاثیر منفی به جا بگذارد. ویتامین D اهمیت زیادی در سلامت استخوان‌ها، سیستم ایمنی، عملکرد عضلات و سلامت عمومی دارد. اگر بخواهیم به سوال علت ناگهانی بزرگ شدن شکم چیست؟ پاسخ دهیم باید بگوییم کمبود این ویتامین می‎تواند باعث چاقی شکم گردد.

> تغییرات هورمونی

علت بزرگ شدن شکم چیست

تغییرات هورمونی یک فرآیند طبیعی در زندگی انسان‌ها است و در دوران مختلفی اتفاق می‌افتد. این تغییرات در دوران بلوغ، دوران بارداری، دوران یائسگی و سایر مراحل زندگی اتفاق می‏افتد. از شاخصه‎های نشان دهنده تغییرات هورمونی چاقی شکمی است.

> عدم تعادل باکتری های روده(فلور روده)

عدم تعادل باکتری‌های روده که به عنوان "دیس‌بیوزیس" یا اختلال فلور روده شناخته می‌شود، نشان‌دهنده عدم تعادل در جمعیت باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در روده است. این تعادل برای سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. علت بزرگ شدن شکم می تواند ناشی از بروز این مشکل باشد.

> مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی می‌توانند به اختلالات مختلف در سیستم گوارش اشاره کنند. بروز علائمی مانند اسهال، یبوست و ... ناشی از وجود این مشکل است برای رفع یبوست و بهبود گوراش میتوانید از خواص هلیله سیاه استفاده نمایید. چنانچه به دنبال پاسخ سوال علت ناگهانی بزرگ شدن شکم چیست می‎گردید و علائم ذکر شده را دارید، به دکتر مراجعه کنید. 

> تنبلی تخمدان و کیست های رحم

تنبلی تخمدان و کیست های رحم دو مشکل متفاوت در سیستم تولید مثل زنانه هستند. تنبلی تخمدان یک اختلال هورمونی بوده که روی تولید تخمک‌ها تأثیر می‌گذارد. کیست‎های رحم یا تومورهای رحمی نیز در رحم زنان شکل می‎گیرند. هر دو مشکل بیان شده علائمی از خود بروز  می‎دهند تا شما را متوجه سازند مشکلی در سیستم بدن شما وجود دارد. یکی از این علائم بزرگ شدن شکم است.

> کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم یک اختلال در کارکرد غدة تیروئید است که منجر به تولید ناکافی هورمون‌های تیروئید می‌شود. این هورمون‌ها شامل تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) هستند که نقش مهمی در تنظیم فعالیت سلول‌ها و سایر عملکردهای بدن دارند. اگر بخواهیم به سوال دلیل بزرگ شدن شکم چیست پاسخ دهیم باید بگوییم کم کاری تیروئید می‎تواند از عوامل تاثیرگذار باشد. در مقاله " برای کم کاری تیروئید چه بخوریم " یک مقاله کامل در مورد مواد غذایی مورد نیاز برای کم کاری تیروئید نوشته شده است.

جمع بندی

چاقی شکمی می‎تواند به علت‎های گوناگون رخ دهد از جمله: ژنتیک، دارا بودن رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی مناسب و عوامل محیطی دیگر اما صرفا عوامل ذکر شده علت بزرگ شدن شکم نیستند. چاقی شکمی می‎تواند نشانه بروز یک مشکل یا یک بیماری باشد. توصیه می‎کنیم برای جلوگیری از بروز انواع بیماری تا حد امکان میوه و سبزیجات مصرف کنید و فعالیت‎های ورزشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برای پیشگیری بهتر است چک اپ های سالیانه خود را از خاطر نبرید. 
 

کد خبر 54694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =