۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
مواد غذایی> دسترسي به ارز مبادله‌اي، بانک‌ها را به سمت واردات محصولات غذايي كشاند.

بانک‌ها به عنوان بنگاه‌هاي مالي كه در سال‌هاي اخير شركت‌داري در آنها به مسد تبديل شده است، از سال 91 به دليل دسترسي آسان به ارز‌هاي مبادله‌اي رو به واردات محصولاتي آوردند كه پرتقاضا و با سودآوري بالاست.

برنج و شكر از محصولاتي است كه در چند سال گذشته در ليست فعاليت‌هاي وارداتي بانک‌ها قرار گرفته است. هر زمان بازار محصولي دچار تنش مي‌شد و با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا قيمت‌ها بالا مي‌رفت، بانک‌ها براي حضور در اين بازار دست به كار مي‌شدند.

اوج حضور بانك‌ها در بازار برنج به سال 91 باز مي گردد كه توانستند سهمي حدود 20 درصد از بازار را در اختيار گيرند.

مرتضي شاه حسيني نايب رئيس انجمن برنج در اين باره گفت: كالاهاي اساسي به دليل قدرت نقدشوندگي بالا بازاري وسوسه انگيز براي بانك‌هايي بود كه راحت‌تر از ديگران به ارزهاي مبادله‌اي دسترسي داشتند. از اين رو، اين كالاها و از جمله برنج در ليست واردات فعالان بانكي قرار گرفت.

به گفته او، اقدام به واردات از سوي اين افراد اما سودي عايد آنها نكرد، چرا كه واردات كالاهاي اساسي موضوعي تخصصي است و در صورت عدم آشنايي با علامت‌هاي بازار به جاي سود، زيان به بار خواهد آمد.

به همين دليل در دو سال 92 و 93 به رغم تمايل اوليه بانک‌ها براي حضور در بازار برنج وارداتي، سهم آنها از واردات به 3 درصد كاهش يافت.

زمان مناسب براي واردات، نوع برنج‌هاي پر تقاضا، كيفيت محصولات و ... از آيتم‌هاي موثر بر بازار هستند كه فرد تاجر براي موفقيت در تجارت خود بايد از آنها اطلاعات كافي داشته باشد.

منبع:تابناک


کد خبر 6ee366730fc74b0da70da95c6658ab14

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =