مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه با اشاره به رضایت سازمان جهادکشاورزی و کشاورزان طرف قرارداد این شرکت در سال گذشته زراعی گفت: شرکت آماده اخذ قرارداد با بهره برداران تولید دانه‌های روغنی در استان و حمایت از آنها از مرحله کاشت تا برداشت و خرید تصمینی محصول است.

«کیوان فرهنگ آسا» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت قراردادی دانه های روغنی این شرکت با کشاورزان محصولات دانه‌های روغنی شروع شده است، افزود: شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت در راستای حمایت از تولید ملی محصولات دانه های روغنی را از کشاورزان پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مازندران خریداری می‌کند.

او دانه های روغنی را از محصولات اساسی کشور و حمایت از کشاورزان این بخش را حمایت از تولید ملی دانست و اظهار کرد: این شرکت، کشت قراردادی کلزا، سویا و آفتابگردان روغنی را در استان‌های مورد نظر در سال زارعی جاری برنامه ریزی کرده است.
فرهنگ آسا در ادامه در راستای حمایت از بهره برداران دانه روغنی تاکید کرد: این شرکت تحویل نهاده هایی شامل کودهای پایه و سرک، بازدید از زمین های کشاورزی در هر سه مرحله فصل کاشت، داشت و برداشت با ارایه مشاوره های لازم  و مهمتر از همه خرید تضمینی محصول حدقل آن به نرخ ابلاغیه دولت است.
وی ابراز امیداوری کرد کشت قراردادی منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و رضایتمندی کشاورزان از کشت دانه های روغنی شود تا زمینه توسعه کشت این محصولات در سال‌های آینده بهتر فراهم شود.

سال گذشته ۴۶۴ تُن‌ دانه روغنی از کلزاکاران کرمانشاهی خریداری شد

مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: از ابتدای فصل برداشت دانه کلزا در استان کرمانشاه بیش از ۴۶۰ تُن دانه روغنی از کشاورزان خریداری و ۱۰۰ درصد مطالبات آنها نیز پرداخت شده است.

فرهنگ آسا  افزود: سال گذشته شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه طی تفاهم نامه ای با وزارت جهادکشاورزی خرید محصول در سطح ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشت شده را با کشاورزان قرارداد منعقد کرد و در راستای اجرای تعهدات نسبت به پرداخت به موقع وجوه کشاورزان همزمان با تحویل محصول، مطالبات آنها تسویه کرد.

 او اضافه کرد: این شرکت پنج درصد بیشتر از اعلام نرخ دولتی؛ کلزا را از کشاورزان خریداری می کند و با ارایه خدمات رایگان موجبات رضایت کشاورزان شده است.

 فرهنگ آسا در ادامه با توجه به عملکرد این شرکت در راضی نگه داشتن کشاورزان اشاره و پیش بینی کرد سطح زیرکشت کلزا در استان در سالهای آینده افزایش یابد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که

از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
کد خبر 7b5f121ed1ef40a09607916b7a0084cd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =