کشاورزی> در حالی که مافیای چای اجازه توزیع چای ایرانی در داخل کشور را نمی‌دهد، چای سبز و سیاه ایرانی راهی کشورهای آذربایجان، روسیه، لهستان، ترکیه و افغانستان می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اعلام این خبر گفت: در حالی که به‌علت حضور گسترده و توزیع چای وارداتی و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان چای داخلی کشور مجال عرضه در بازارهای داخلی پیدا نمی‌کند، بخش خصوصی برای صادرات چای باکیفیت ایرانی پیشگام شده‌اند.

قاسم رضاییان افزود: سالانه حدود دوهزار تن چای ایرانی به کشورهای روسیه، لهستان، ترکیه، افغانستان و آذربایجان صادر می‌شود که روند صادرات سیر صعودی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 700 تن چای به کشور آذربایجان، 400 تن به کشور روسیه، 300 تن به کشور ترکیه، 150 تن به کشور لهستان و 400 تن به کشور افغانستان صادر شده است.

رضاییان ادامه داد: چای‌های صادراتی در بسته‌های 25 کیلوگرمی بسته‌بندی شده و پس از صادرات به نام کشورهای هدف بسته‌بندی و در بازار این کشورها صادر می‌شود. برای مثال چای‌های صادراتی به کشور آذربایجان به نام گزل یا مریم عرضه می‌شوند.

سایه دولت از سر بخش خصوصی کم شود

عضو اتاق بازرگانی استان گیلان تصریح کرد: هرچند در دولت یازدهم زمینه‌های فعالیت صادرکنندگان بخش خصوصی افزایش یافته است، اما به‌نظر می‌رسد هرچه دولت دخالت‌های خود را در بازار و تجارت کمتر کند، دست بخش خصوصی برای افزایش صادرات و ارزش افزوده بازتر خواهد بود.

وی یادآور شد: بروکراسی حاکم بر سازمان‌ها و اداره‌های دولتی و زمان‌بر بودن اخذ مجوزهای صادراتی از مهم‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند با سرعت لازم و در زمان نیاز بازار محصولات خود را به بازارهای هدف عرضه کنند.

رضاییان با اشاره به وضعیت صادرات چای در داخل کشور تأکید کرد: هرچند طی سال‌های گذشته مافیای واردکنندگان چای که از قبل واردات سود فراوانی نصیب خود کرده‌اند، اجازه توزیع چای ایرانی در داخل کشور را نداده و با تغییر ذائقه مصرف، چای ایرانی را به انزوا رانده‌اند، اما کیفیت بالای چای داخلی باعث شده است زمینه صادرات آن با ارزش افزوده بالاتر فراهم شود.

دو دلار برای هر کیلوگرم چای ایرانی

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: در زمان حاضر هر کیلوگرم چای ایرانی به قیمت دو دلار و چای سبز به قیمت دو دلار و 30 سنت به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود.

وی همچنین گفت: کشور ترکیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود که خواستار چای سبز ایرانی است و چای سبز تولیدشده که از کیفیت و استاندارد مطلوبی برخوردار بوده که با شاخص‌های اروپا مطابقت دارد، مجال صادرات به این کشور پیدا کرده است.

رضاییان در ادامه افزود: علاوه بر چای سبز، فرآورده‌های آن نیز امکان صادرات به کشورهای مختلف دارند که در این حوزه صادرات نوشابه چای سبز در دستور کار قرار دارد.

منبع:ایانا
کد خبر 7ccb3e4985474ddaa166079b6202a326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =