کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی درباره فرصت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی در برنامه زنده تلویزیونی سخن گفت.

وزیر جهاد کشاورزی امشب به فاصله یک روز بعد جشن برداشت محصول، در برنامه تیتر شب شبکه خبر سیما حضور یافت و با اشاره به مزیت‌های این بخش در کشور گفت: خوشبختانه ایران در بسیاری از محصولات مانند زعفران، پسته، انار و خرما معمولاً جزو کشورهای نخست جهان محسوب می‌شود.

محمود حجتی محصولات باغی را نیز جزو مزیت‌های نسبی کشور دانست و افزود: محصولات دامی مانند گوشت سفید، تخم‌مرغ و لبنیات نیز در این حیطه قرار می‌گیرند. به‌طوری‌که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار لبنیات و ۹۰ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ صادر شده است. همینطور تراز محصولات شیلاتی نیز مثبت بوده و در محصولات زراعی اگرچه کمبود آب، محدودیت ایجاد کرده، اما در محصول استراتژیکی مانند گندم، به تراز مثبت رسیده‌ایم. به طوری که ۱,۵ میلیون تن بیش از نیاز داخلی از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته وی، هرچند از سطح زیر کشت گندم در کشور کاسته شده، اما به‌دلیل افزایش بهره‌وری، میزان تولید افزایش یافته و بیش از ۱۴ میلیون تن تولید شد. ۱۱,۵ میلیون تن از آن توسط دولت خریده شد و ۲.۵ میلون تن آن نیز به خودمصرفی رسید. البته نیاز داخل با احتساب تمام بخش‌هایی که گندم مصرف می‌کنند، حدود ۱۰ میلیون تن است.

برنج و شکر و روغن

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال تولید برنج هشت درصد افزایش داشته که در استان مازندران، ۴۰ هزار هکتار به کشت دوم رسیده است، اما به‌دلیل محدودیت‌های آبی، سیاست ما کشت این محصول تنها در استان‌های گیلان و مازندران است و از کشت آن در استان‌های دیگر حمایت نمی‌کنیم.

حجتی ادامه داد: شکر یکی از محصولاتی است که به‌راحتی می‌توان در آن به خودکفایی رسید. تولید آن در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که در سال ۹۴ این مقدار به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن افزایش یافت. این روند در سال جاری هم ادامه خواهد داشت؛ هرچند در تعداد کارخانه‌های شکر به ویژه در خوزستان، محدودیت وجود دارد، اما با همکاری وزارت صنایع سعی داریم این محدودیت را از بین برده و کارخانه‌های تعطیل شده را دوباره راه‌اندازی کنیم؛ زیرا با توجه به کشت پاییزه چغندرقند که آب کمتری می‌برد، قطعاً نیاز بیشتری به این کارخانه‌ها خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: در روغن که فوق‌العاده وابسته هستیم، قرار است در یک افق ۱۰ ساله، تا ۷۰ درصد از این وابستگی کاهش یابد. برای این منظور تناوب کشت کلزا با گندم را در برنامه داریم که امسال، زمین‌های زیر کشت کلزا سه برابر سال گذشته شد. با این حال در سال زراعی ۹۴-۹۵ خودکفایی را از شش به هشت درصد رساندیم که رقمی بسیار پایین است. البته سال آینده با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده، این مقدار از ۱۱ درصد عبور می‌کند.

کشت فراسرزمینی

حجتی انتظار از کشت فراسرزمینی را بیشتر مربوط به ذرت دانست و اضافه کرد: اکنون چند صد هزار هکتار قرارداد ۴۹ ساله و ۲۵ ساله توسط ایرانی‌ها در کشورهای مختلف برای کشت فراسرزمینی منعقد شده که یکی از مهم‌ترین محصولات آنها ذرت است، به‌طوری‌که اکنون یک ایرانی در برزیل، ۶۰ هزار هکتار از این محصول کاشته و محصول خود را به ایران منتقل می‌کند.

بهره‌وری آب

عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی، سیاست این وزارتخانه را بر مبنای افزایش بهره‌وری در پیوند با آب، توسعه مکانیزاسیون و اقتصادی کردن تولید معرفی کرد و یادآور شد: دو سال است که به مدیران زیرمجموعه اعلام کرده‌ایم تا از هیچ تلاشی برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، فروگذار نکنند. امسال نیز به میزان دوهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار در بودجه ۹۶ پیش‌‌بینی شده که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود. در صورت تأمین این اعتبار، سال آینده ۴۰۰ هزار هکتار به اراضی مجهز به سیستم نوین آبیاری افزوده می‌شود؛ بنابراین با توجه به قابلیت چهار میلیون هکتار از اراضی کشور برای برخورداری از چنین تجهیزاتی، یک برنامه ۱۰ ساله تدوین و به دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: به غیر از یارانه گفته شده، توسعه کشت گلخانه نیز از دیگر مواردی است که در راستای بهره‌وری بیشتر از آب مورد نظر است؛ زیرا به ازای یک کیلوگرم تولید محصول، ۹۰ درصد مصرف آب کاهش می‌یابد. البته سرعت توسعه گلخانه‎‌ها کم است و باید به دوهزار تا دوهزار و ۵۰۰ هکتار در سال برسد. در حالی که اکنون سرعتی معادل یکهزار و ۱۰۰ هکتار دارد.

حجتی درباره ارائه تسهیلات به کشاورزان معتقد است در کشت گلخانه، مانند مکانیزاسیون، خط اعتباری تعریف شده و در صورت کامل بودن مدارک کشاورزان، در ارائه تسهیلات مشکلی نخواهد بود؛ به‌طوری‌که تاکنون در مکانیزاسیون، بیش از دوهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شده است، اما چنانچه خطوط اعتباری تعریف نشده باشد، ممکن است در پرداخت وام، محدودیت وجود داشته باشد.

خبر تجهیز مزرعه چهارهزار هکتاری یک کشاورز نمونه به سیستم تیپ قطره‌ای، یکی از موارد جالبی بود که وزیر جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد. این کشاورز، با مصرف چهارهزار و ۵۰۰ مترمکعب آب، ۹ تن گندم برداشت کرده که اگر این اتفاق برای کل کشور بیفتد، تحولی جدی در تولید گندم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تولید در کشوری مانند هلند را با ایران مقایسه کرد، اظهار داشت: بارندگی در کشور ما حدود ۲۳۲ میلی‌متر است، اما هلند ۷۵۰ میلی‌متر در سال بارندگی دارد و می‌تواند سالانه ۵,۵ میلیارد یورو تنها از صادرات گل، درآمد کسب کند؛ بنابراین ما نسبت به منابعی که در اختیار داریم، در تولید بسیاری از محصولات، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

حجتی برخورد با چاه‌های غیرمجاز را از برنامه‌های وزارت نیرو قلمداد کرد و گفت: حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب عدم تعادل در سفره‌های زیرزمینی وجود دارد و آب در بیشتر دشت‌های کشور، پایین رفته است، اما با تشدید تغذیه سفره‌ها از طریق آبخیزداری، می‌توان تاحدودی این کمبود را جبران کرد که اعتبار در نظر گرفته شده برای حفظ آب و خاک و محیط زیست، رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

گیاهان دارویی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در محصولاتی مانند باغی، خشکبار و تره‌بار مزیت‌های نسبی در جهان داریم، افزود: یک‌هزار و ۴۵۰ نوع گیاه دارویی در ایران تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از آن به‌صورت خودرو است. اگر بتوان از تولید آنها به‌صورت علمی حمایت کرد، هم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و هم درآمدزایی. ضمن اینکه در حفاظت از آب و خاک مؤثر است، بازار خوبی هم برای آن در دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی، به‌صورت ریالی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد، بیان کرد: ظرفیت تولید حداقل یک میلیون تن ماهی در قفس در کشور وجود دارد که سال گذشته به سه‌هزار و ۹۰۰ تن تولید دست یافتیم و قرار است امسال به ۲۰ هزار تن برسیم.

حجتی در پایان عنوان کرد: هیچ نگرانی از بابت تأمین میوه شب عید وجود ندارد و اکنون کشاورزان دغدغه بعد از تولید دارند تا محصول‌شان را بفروشند.

منبع:ایانا
کد خبر 7dd29f035ea942be90d26a549139a1f7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =