سورتینگ داران مازندرانی معتقدند که کم شدن بار درختان مرکبات، 30 درصد پرتقال‌های این استان را درشت‌‎تر از حد معمول کرده‌ است. آنها تاکید می‌کنند که هیچ هورمونی در باغات این استان به کار نرفته‌ است. این در حالی است که مصرف‌کننده با تصور استفاده از هورمون برای تولید این میوه و ناسالم بودن آن، از خرید چنین محصولی امتناع می‌کند.

پرتقال‌های درشت، جدیدترین دردسر تولیدکنندگان بخش کشاورزی است. دو سال قبل به دلیل وقوع یخ‌بندان، بخشی از باغات و انبارهای مرکبات کشور آسیب دید، اما هنوز تبعات آن در بخش تولید وجود دارد؛ چرا که درختانی که در معرض سرما بودند و بخشی از بار خود را از دست داده‌اند، محصولات درشت‌تری تولید می‌کنند و این محصولات دیگر بازارپسند نیست.

در سورتینگ‌های مازندران، پرتقال‌ها در چهار گروه تقسیم بندی می‌شود. جعبه‌های 12 تایی، 15 تایی، 20 تایی و فله‌ای چهار گروهی است که قیمت‌های متفاوتی برای عرضه به بازار روی آن لحاظ می‌شود. پرتقال‌های فله‌ای، وزنی بیش از 350 گرم دارند و درشت‌تر هستند، اما بیشترین بازارپسندی مربوط به جعبه‌های 12 و 15 تایی است که وزن پرتقال‌های آن ها زیر 150 گرم است. البته پرتقال‌های خیلی ریز هم از چرخه ورود به بازار باز می‌مانند و بیشتر برای آبگیری به مغازه‌های آبمیوه فروشی ارسال می‌شود. به هر حال پرتقال‌های زیاد درشت یا خیلی ریز برای سورتینگ داران به مفهوم زیانی مضاعف است زیرا آن ها مجبورند این دسته از محصولات را با قیمت‎‌هایی کمتر از قیمت تمام شده، به بازار عرضه کنند.

پرتقال درشت، 100 تومان زیر قیمت تمام شده

محمدرضا لقمانی یکی از سورتینگ داران مازندرانی تاکید می‌کند که طی دو سال گذشته 30 درصد از محصولات خریداری شده از باغات این استان، بیش از حد درشت بوده و این روند برای واحدهای سورتینگ ضرر اقتصادی به همراه داشته‌ است.

وی اضافه می‌کند که هزینه تمام شده این پرتقال‌ها تا انتقال به بازار به ازای هر کیلو 1600 تومان است، اما آن ها مجبورند محصولات خود را به قیمت 1500 تومان به فروش برسانند.

به اعتقاد لقمانی، سرمازدگی سبب کم‌باری باغات مرکبات شده و این مسئله بخشی از پرتقال‌های باغات را درشت‌تر کرده‌ است.

وی تاکید می‌کند که سورتینگ داری فعالیتی زیان‌ده در ایران است، زیرا سال گذشته فقط 15 روز توانسته‌اند محصولات خود را به قیمت هر کیلو 1800 تومان بفروشند و در طول فصل برداشت، قیمت محصولات عرضه شده به بازار زیر قیمت تمام شده تولید بوده‌ است.

حسین لقمانی یکی از سورتینگ داران شهرستان بهنمیر هم می‌گوید که مرکبات همواره در مرحله کاشت، داشت برداشت و فروش مشکل داشته‌ است.

وی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد که از کارشناسان خبره برای رفع مشکلات این بخش استفاده کند.

این سورتینگ دار با اشاره به اینکه فعالان بخش تولید به دنبال گرانی محصولات خود نیستند، زیرا با افزایش قیمت‌ها توان خرید مردم کاهش یافته و در چنین شرایطی متضرر اصلی تولیدکننده‌ است، بیان می‌کند که باید در قیمت‌گذاری‌ها، یک سود عادلانه برای تولیدکننده لحاظ شود.

هورمونی در کار نیست

سورتینگ داران مازندرانی تاکید دارند که درشت شدن پرتقال‌ها به دلیل کم‌باری درختان بوده و هیچ هورمونی در باغات استفاده نمی‌شود. آنها می‌گویند که استفاده از هورمون در باغات معمول نبوده و هیچ‌گاه شاهد محلول یا ترکیبات هورمونی برای درشت‌تر شدن میوه‌ها در ایران نبوده‌اند. ضمن آنکه تاکید دارند که درشت شدن میوه‌ها به علت بازارپسندی کمتر، برای آن ها زیان به همراه دارد، بنابراین دلیلی ندارد که برای خرید هورمون یا هر ترکیب دیگری که میوه‌ها را درشت می‌کند، پول صرف کنند. در این میان شعبان گیلانی، مسئول کمیته تخصصی تولید، زراعت و باغبانی خانه کشاورز مازندران برای این مشکل سورتینگ داران، راه حلی ارایه می‌کند.

وی عنوان می‌کند که پرتقال‌های درشت 500 تا 800 گرمی را می‌توان به صورت دانه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کرد.

گیلانی بر این باور است که پرتقال‌هایی که به دلیل کم‌باری باغات، درشت‌تر از معمول هستند، بسیار خوش خوراک بوده و تجار به راحتی می‌توانند برای آن بازار مناسب پیدا کنند.

وی عنوان می‌کند که به راحتی می‌توان با دو پرتقال درشت، یک دلار وارد کشور کرد و جلوی زیان بخش تولید را هم گرفت.

مسئول کمیته تخصصی تولید، زراعت و باغبانی خانه کشاورز مازندران می‌گوید که در حال حاضر هر کیلو پرتقال متوسط، در بازار 2700 تومان قیمت دارد در حالی که سورتینگ‌داران ناگزیرند پرتقال‌های درشت را به قیمت 1500 تومان و کمتر از بهای تمام شده تولید به فروش برسانند.

وی در ادامه بیان می‌کند: سال گذشته مرکبات تولید داخل روی دست سورتینگ داران باد کرده بود به همین دلیل تا داخل خاک عراق هم برای صادر کردن این محصولات رفتیم، اما بهای مرکبات در این کشور کمتر از قیمت آن در ایران بود. به همین دلیل هیچ محصولی در ابتدای بهار از ایران صادر نشد و بخشی از آن در انبارها فاسد شد.

گیلانی همچنین با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری مرکبات به دولت پیشنهاد کرد تا به صورت آزمایشی چند انبار ذخیره‌سازی و سردخانه نگهداری میوه و مرکبات را در منطقه شمال مدیریت کنند تا به صورت عملی با سود و زیان سورتینگ‌داران آشنا شوند.

وی اضافه می‌کند: به این ترتیب در زمان قیمت‌گذاری قطعا بهای منطقی‌تری را برای مرکبات شمال در نظر خواهد گرفت.

منبع:ایانا
کد خبر 8169cea8b77a42c4b5609a97f12f3153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =