مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار گفت: هم اکنون با ممنوعیت تولید خمیرمرغ در کشور، تولیدکنندگان با معضل حذف گله های تخم گذار مواجه شده اند.

هدایت اصغری درگفت و گو با ایرنا، افزود: طی سالهای اخیر بخش عمده گله های مرغ تخمگذار کشور برای تولید خمیر مرغ به کارخانجات و صنایع فرآوری خمیر مرغ عرضه می شد، که با ممنوعیت تولید خمیرمرغ در کشور تولیدکنندگان با مشکل حذف گله های خود مواجه شده اند.

وی اظهار داشت: درحال حاضر بخشی از گله ها در مرغداری ها باقیمانده اند و بخش دیگر روانه روستاها می شوند که چنین اقداماتی در آینده می تواند مخاطراتی را از لحاظ بروز بیماری ها ایجاد کند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان مرغ تخم گذار هر کیلوگرم مرغ را با قیمتی حدود 2 هزار تومان به کارخانجات و صنایع تولید خمیر مرغ می فروختند که این کمکی برای جبران ضرر و زیان آنها در فروش تخم مرغ به شمار می رفت، اما با ایجاد ممنوعیت نه تنها مرغ ها روی دستشان باقی مانده بلکه خریداران با قیمتی در حدود یک هزار تومان آنها را خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ممنوعیت تولید خمیرمرغ در کشور، در روند تولید و امحاء مرغ تخم گذار اختلال ایجاد کرده است.



 ضرر 900 تومانی تولید کنندگان روی هر کیلوگرم تخم مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار از متوسط ضرر 900 تا 1000 تومانی تولیدکنندگان تخم مرغ در کشور خبر داد و گفت: ادامه این روند می تواند به کاهش تولید و احتمال کمبود تخم مرغ در کشور منجر شود.

وی هزینه تمام شده تولید واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ را 4 هزار و 500 تومان عنوان کرد و افزود: هم اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ به طور متوسط به قیمت 3 هزار و 600 تومان در محل مرغداری ها عرضه می شود، این در حالی است که قیمت تخم مرغ در بازار مصرف کاهش چندانی نداشته است.

وی با بیان آنکه قیمت هر قطعه جوجه یک روزه تخم گذار 2 هزار و 500 تومان است، اظهار داشت: ادامه روند ضرر مرغداران می تواند به حذف گله های در حال تولید آنها منجر شود.

وی درباره وضعیت نهاده های طیور تصریح کرد که وضعیت تامین نهاده های طیور مناسب است و کمبودی در این زمینه نداریم.


 لزوم ایجاد شبکه های عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین ضرورت دارد

اصغری یکی دیگر از مشکلات این بخش را نبود شبکه های عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین میوه وتره بار دانست و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای حمایت از تولیدکنندگان تخم مرغ کشور مقرر شده بود، غرفه هایی در میادین میوه و تره بار به عرضه مستقیم تخم مرغ اختصاص یابد.

وی افزود: طی سالهای اخیر حدود 50 غرفه در میادین میوه و تره بار کشور به عرضه مستقیم تخم مرغ اختصاص یافته بود که متاسفانه این غرفه ها تعطیل و توسط شهرداری ها به مزایده گذاشته شده اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار کشور، اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری و ایجاد شبکه های عرضه مستقیم تخم مرغ امری ضروری است که انتظار می رود دولت در انجام آنها اهتمام ورزد.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود 900 هزارتن تخم مرغ در واحدهای تولیدی کشور تولید می شود.

همچنین سالانه حدود 100 هزارتن تخم مرغ مازاد بر نیاز داخل به کشورهای همسایه صادر می شود.
کد خبر 857cc301c47448eea23c71bb88b309c1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =