کشاورزی> بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، کشور روسیه بازار مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ازجمله شیر، محصولات آبزی و انواع میوه است و پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات ایران پس از برجام، با افزایش سه‌برابری به 1.5 تا دو میلیارد دلار برسد.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی با اعلام این خبر گفت: پس از تصمیم روسیه برای حذف تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دامی از ایران که در ژانویه سال جاری اتفاق افتاد، زمینه مناسبی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به این کشور وجود دارد که باید مغتنم دیده شده و به‌صورت موضوعی بررسی و در بخش خصوصی و دولتی برای آن برنامه‌ریزی شود.

شفیع ملک‌زاده افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در زمان حاضر سه میلیارد دلار در سال برآورد شده است که انتظار می‌رود پس از پسابرجام و حذف ترکیه از بازارهای این کشور، این رقم تا سه‌برابر افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، محصولات کشاورزی ازجمله انواع میوه، میوه‌های خشک، مواد غذایی و محصولات کنسروی ازجمله محصولاتی هستند که پیش از این در سبد صادراتی ایران به روسیه قرار داشته‌اند، اما امکان افزایش آنها تا 1.5 تا دو میلیارد دلار وجود دارد.


روس‌ها از محصولات لبنی ایران استقبال می‌کنند

ملک‌زاده ادامه داد: بر اساس گزارش پژوهشگران، حجم مصرف بازار فرآورده‌های شیری تا سال 2019 در کشور روسیه روند افزایشی داشته و در سال 2015 به سه‌هزار و 191 میلیون کیلوگرم رسیده است.

وی تصریح کرد: هرچند بازار روسیه در اختیار برخی برندهای معتبر نظیر دنون، والیو و پپسیکو است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها 30 درصد بازار این کشور در اختیار این برندها بوده و بیش از 70 درصد در اختیار سایر شرکت‌ها است که با توجه به استقبال روس‌ها از محصولات لبنی نظیر ماست، شیر، پنیر و انواع کره، گروه کالایی محصولات لبنی زمینه مناسبی برای مصرف در این بازار دارند که می‌تواند تمرکز بخش خصوصی و دولتی را به‌دنبال داشته باشد.

سیب در اولویت صادرات قرار گیرد

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی با اشاره به پتانسیل‌های ایران در حوزه میوه یادآور شد: هرچند پیش از این میوه و میوه‌های خشک به روسیه صادر می‌شده و رقمی بیش از 600 میلیون دلار ارزش مجموع صادرات مواد غذایی طی سال‌های اخیر به این کشور برآورد شده است، اما پیش از این روسیه سالانه معادل دو میلیارد یورو میوه و سبزی از اتحادیه اروپا و یک میلیارد یورو مواد غذایی و کشاورزی از آمریکا وارد کشور خود می‌کرده است که اکنون بهترین زمان ممکن برای مانور محصولات ایرانی در بازارهای روسی به‌شمار می‌رود.

ملک‌زاده تأکید کرد: یک میلیون و 500 هزار تن سیب مازاد در سال جاری در کشور تولید شده است که باید هرچه سریع‌تر در اولویت صادراتی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سیب‌های تولیدشده که در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و فارس در سردخانه‌ها قرار دارند، از بهترین ارقام سیب صادراتی به‌شمار می‌روند که مدت ماندگاری آنها حداکثر تا شب عید خواهد بود؛ لذا به‌نظر می‌رسد دولت به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی باید از همه ظرفیت‌های خود برای شروع صادرات به این کشور استفاده کند.

پیش‌بینی صادرات 480 میلیون دلاری آبزیان

ملک‌زاده با اشاره به زمینه‌های صادرات ایران به کشور روسیه در حوزه محصولات آبزی گفت: هرچند ایران پیش از این محصولات آبزی خود را به کشورهای امارات، عراق، کویت، اروپا و ویتنام ارسال کرده است، اما صادرات به روسیه به‌عنوان یکی از بسترهایی که می‌تواند درآمدزایی قابل توجهی برای پرورش‌دهندگان محصولات آبزی باشد، باید به‌صورت جداگانه دیده شود.

وی همچنین افزود: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته سازمان شیلات، امکان صادرات 480 میلیون دلاری محصولات آبزی به کشور روسیه وجود دارد، این در حالی است که سبد صادراتی محصولات آبزی به روسیه می‌تواند انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی، میگو و محصولات فرآوری‌شده به اضافه خاویار باشد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

صادرات 60 هزار تنی محصولات کشاورزی به روسیه


رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی خاطرنشان کرد: بر اساس شنیده‌های غیررسمی، بخش خصوصی و دولتی در قالب گروه‌های رایزنی در حال انعقاد قرارداد صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه هستند و شنیده‌ها حاکی است تاکنون قرارداد 60 هزار تن محصول کشاورزی ایران به روسیه نهایی شده است.

ملک‌زاده ادامه داد: مرکبات به‌عنوان یکی از محصولاتی که می‌تواند در سبد صادراتی نقش عمده‌ای ایفا کرده و همزمان نقش تنظیم بازار را نیز در کشور ایفا کند، باید در سبد صادراتی قرار گیرد. به علاوه آنکه برخی مرکبات ناب ایرانی نظیر لیموشیرین برای دنیا ناشناخته باقی مانده و ایران می‌تواند به نام خود برخی از این محصولات را صادر کند.

سازمان نظام صنفی، نبود آمار و ارقام را پشتیبانی می‌کند


وی اظهار امیدواری کرد که از بدنه سازمان نظام صنفی با توجه به درک مشخصی که از بازارهای داخلی و مزیت‌های موجود دارد، به‌موقع برای صادرات به کشورهای روسیه و هیأت‌های تجاری به ایران که به‌منظور افزایش مبادلات تجاری دو کشور حاضر می‌شوند، استفاده شود.

ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: سازمان نظام صنفی کشاورزی با داشتن اطلاعات شفاف و روشن و IT دقیق می‌تواند نبود آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی را پشتیبانی کند و با اطلاعات درست و نمایه روشن از بخش کشاورزی، امکان صادرات شفاف و معقول را به کشورهای که پس از پسابرجام برای تبادل همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، فراهم کند.

منبع:ایانا
کد خبر 862be29f415943838aebd21284fd0eb2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =