دبیر کل خانه کشاورز با بیان اینکه منابع طبیعی در ایران در حال مرگ هستند، گفت: نجات کشور از مرگ باید به یک مطالبه عمومی از سوی مردم و مسوولان درآید و همه یکدل و همراه شوند.

عیسی کلانتری چهارشنبه شب در ششمین نشست 'شب آب خراسان' که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه برخی مسوولان هنوز شرایط منابع آب در ایران را مانند 35 قبل می بینند.

وی گفت: سیاسیون بسیاری در کشور هستند که فکر می کنند هنوز ایران آب دارد و این اعتقاد در مردم نیز بسیار قوی است.

کلانتری بیان کرد: نسل زیاده خواه فعلی تصمیم گرفته اند منابع آبی نسل آینده را بسوزاند و حاضر نیستند برای نجات ایران از مرگ همت کنند.

وی اظهار کرد: 600 دریاچه در ایران در حال مرگ هستند که 10 دریاچه از آنها زیرزمینی است و ما از بحران عبور کرده و طبیعت کشور را در معرض نابودی قرار داده ایم و هنوز بدون درک درست از شرایط به دنبال مقصر می گردیم.

وی گفت: اکنون شرایط بی آبی در کشور به گونه ای است که بحران کم آبی حوزه سفیدرود در استان گیلان که بارش باران در آن پنج برابر خراسان رضوی است، شرایط خشکسالی مشابه این استان دارد.

وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: شرایط کم آبی در کل کشور بحرانی است و فقط چند استان مازندران، گیلان و خوزستان کمی شرایط بهتر نسبت به سایر استانها دارند.

وی افزود: استان فارس زمانی انبار غله ایران بود و سالانه دو میلیون تن گندم از مزارع برداشت و در سیلوها ذخیره می شد اما اکنون منابع آبی این استان یا شور یا تمام شده است و میزان گندم به 900 هزار تن هم نمی رسد.

وی تاکید کرد: باید متخصصان حوزه آب وارد عمل شوند و واقعیت ها را به صورت علمی برای مردم تشریح کنند، قطعا کشور ممکن است چوب افکار سیاسی را بخورد اما هرگز گفتار علمی و تخصصی را منکر نمی شود.

کلانتری اظهار کرد: اکنون در استان آذربایجان غربی همگان آرزوی احیای دریاچه ارومیه را دارند اما شاید یک درصد از آنان نیز حاضر نیستند از حق خود بگذرند و آب کمتری مصرف کنند؛ آنان معتقد هستند که باید ارومیه را باید از طریق آبهای کشورهای دیگر نجات داد.

وی بیان کرد: قطعا مساله اول کشور کم آبی است و انرژی هسته ای و تحریم های اقتصادی در اولویت های بعدی قرار دارند و حساسیت مسوولان تراز اول کشور نیز نسبت مساله کم آبی اهمیت این قضیه را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب دستور اختصاص 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را به آبهای مرزی دادند و رییس جمهوری نیز سال گذشته اختصاص 200 هزار میلیارد ریال اعتبار به احیای دریاچه ارومیه را مصوب کرد.

کلانتری با بیان اینکه 120 درصد از آبهای تجدیدپذیر در خراسان رضوی و 69 درصد از آبهای تجدیدپذیر در آذربایجان غربی استفاده می شود، افزود: در صورتی که مردم آگاه شوند و حفظ منابع آبی را به عنوان جقوق شهروندی خود از مسوولان مطالبه کنند می توان تنها بخشی از منابع آبی این استان را احیا کرد زیرا بیشتر سفره های آب زیرزمینی نشست کرده و قابل احیا نیست.

دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به کاهش حق آبه کشاورزان گفت: وقتی دانشگاه صنعتی شریف به این نتیجه رسید که 40 درصد مصرف آب کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه باید کم شود و وزارت نیرو رسما اعلام کرد که مخالفتی با پرداخت خسارت بابت کاهش حق آبه از پروانه های رسمی کشاورزان ندارد.

به گفته وی وزارت نیرو گفت اکنون یک هزار و 700 میلیون مترمکعب سالانه از حق آبه کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه کم شده است و طی پنج سال آینده ، چهار هزار میلیارد ریال باید در سال بابت خرید 40 درصد حق آبه قانونی کشاورزان از سوی دولت پرداخت شود.

وی اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه برای دولت بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا اینکه از حیث زیست محیطی یا زمین شناختی حساسیتی روی آن وجود داشته باشد زیرا با برآورد دولت جابجایی شهر تبریز بیش از 400 میلیارد دلار هزینه دارد در حالی که برای احیای دریاچه ارومیه باید پنج میلیارد دلار هزینه کرد.

کلانتری اظهار کرد: در بودجه سال 1394 پیش بینی شده که در استان آذربایجان غربی به ازای هر لیتر آب، 350 هزار ریال حق آبه پرداخت شود لذا دولت باید یک میلیارد و 700 میلیون مترکعب حق آبه کشاورزان این استان را بخرد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون حدود 17 میلیارد مترمکعب در سال ازمنابع آبهای زیرزمینی برداشت اضافه انجام می شود و یک مورد استخر طبیعی نیز در کشور وجود ندارد.

کلانتری گفت: بجز سالهای 78 و 79 و 86 و 87 که یک خشکسالی استثنایی در کشور طی 40 سال اخیر بوجود آمد، میزان بارش ها به منفی پنج درصد رسیده بود و در هیچ نقطه ای از دنیا با منفی پنج درصد بارش، خشکسالی بوجود نمی آید و دلیل این مساله تضعیف طبیعت است.

وی اظهار کرد: در این شرایط اختلاف بین دو وزارتخانه کشاورزی و نیرو، بین دستگاه های اجرایی و اقشار مختلف مردم معنی ندارد و باید یکدل باشند و کشور را نجات دهند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران با بیان اینکه محوریت برنامه ششم توسعه باید بالانس آبهای کشور باشد، افزود: طی پنج برنامه توسعه در کشور به هیچ کدام از اهداف سند چشم انداز دست نیافتیم و رشد اقتصادی در سرجمع برنامه ها 2.5 درصد بوده است.

کلانتری اظهار کرد: شرایط بحران آب در کشور اکنون به مراتب در ابعاد مختلف از شرایط جنگ تحمیلی بدتر است، چگونه بود که برای تجاوز دشمن به یک وجب از خاک ایران صدها شهید دادیم اما هنوز بحران آب را در کشور جدی نگرفته ایم.

وی گفت: از روی ناآگاهی بخش کشاورزی در کشور را توسعه دادیم و زمین های کشاورزی را با استفاده از سموم بیش از حد یا بهره برداری بی مورد از چاه های کشاورزی گسترش دادیم و به این نوع توسعه افتخار هم می کردیم.

وی اظهار کرد: 122 میلیارد مترمکعب از آبهای شیرین استاتیک کشور را در مدت 30 سال گذشته مصرف کردیم که فقط 75 میلیارد مترمکعب از آن طی هشت سال گذشته مصرف شده است.

وی گفت: وجود 160 میلیارد مترمکعب آب شیرین در سفره های زیرزمینی ایران نتیجه میلیونها سال تلاش طبیعت بود و اکنون ما با مصرف بی رویه آنها و تولید بیش از حد و بی برنامه کشاورزی سفره ها را خالی از آب کرده ایم.

دبیر کل خانه کشاورز ایران با بیان اینکه وزارت نیرو باید میزان مصرف آب را در کشور مشخص کند، افزود: اگر به استانداردهای بین المللی توجه کنیم باید سالانه 40 میلیارد مترمکعب از آبهای کشور را استفاده کنیم زیرا میزان آبهای تجدیدپذیر در کشور 99 میلیارد مترمکعب است.

وی بیان کرد: 40 میلیارد مترمکعب آب در سال باید بین بخشهای کشاورزی، صنعت و بخش خانگی تقسیم شود.

وی گفت: براساس سند چشم انداز ایران باید در سال 1404 اقتصاد اول منطقه را داشته باشد و برای رسیدن به این چشم انداز باید سرانه تولید ناخالص داخلی به 15 هزار دلار برسد که سهم بخش کشاورزی از این میزان هزار دلار معادل 6،7 درصد است.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن جایگاه مزبور برای بخش کشاورزی، کشاورز یک قربانی است که دارد کشور را قربانی می کند، افزود: در بهترین شرایط بخش کشاورزی حداکثر در یک پانزدهم توسعه اقتصادی کشور سهیم خواهد بود و 14،15دیگر باید از بخشهای دیگر تامین شود.

وی گفت: براساس استانداردهای بین المللی سهم بخش کشاورزی از 40 میلیارد مترمکعب در سال، 18 میلیارد مترمکعب است در حالی که اکنون بخش کشاورزی ایران 88 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کند و باید 60 میلیارد مترمکعب مصرف آب در کشاورزی کاهش یابد.

کلانتری گفت: برای تحقق این مساله نیاز به تجدیدساختار در همه زیربخشهای کشاورزی در کشور داریم که در این راستا قوانین و سیاست های 30 سال گذشته تغییر یابد، و نیازها در راستای منافع ملی کشور و توسعه پایدار به قانون تبدیل شود.

وی اظهار کرد: کشور ایران در بدترین شرایط اقتصادی همواره پول داشته است و در شرایطی که قیمت بشکه نفت 5.5 دلار بود هزینه جنگ چهار میلیارد دلار شد و اکنون نیز موفق شده 90 درصد روشهای احیای دریاچه ها را با ابتکار و خلاقیت های دانشمندان داخلی اجرا کند.

وی گفت: اگر کل منابع آبی کشور را بتوان طی 10 سال آینده احیا کرد نیاز به 200 هزار میلیارد تومان پول می باشد لذا نباید سالانه 60 هزار میلیارد تومان پروژه مرده را به کشور تحمیل کرد.

وی اعتمادسازی دولت برای جلب مشارکت عمومی، مطالبه حقوق شهروندی مردم از دولت، عدم سوء استفاده شخصی و سازمانی از شرایط موجود، آگاه سازی کشاورزی و ارائه آموزش به آنان را از راهکارهای نجات ایران از مرگ عنوان کرد.

منبع:ایرنا
کد خبر 8ad20d009aaa4adba8d6d0d6f9eac62e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =