فود پرس - سالن‌ همایش‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سه‌شنبه 7 بهمن ماه میزبان نخستین همایش فرصت‌های استفاده از سیلوهای فلزی و بتنی در ذخیره‌سازی غلات کشور بود که به ابتکار نشریه «اقتصاد سبز» و همراهی وزارت جهاد کشاورزی، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی، انجمن صنفی آردسازان کشور، انجمن صنفی کارفرمایی سیلوداران کشور و انجمن علوم و فناوری غلات ایران برگزار شد.
همایشی که به نسبت با استقبال اهالی فن در گام نخست مواجه شد و اگرچه شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مخاطب اصلی کوچک‌ترین همراهی نداشت و حتی به‌ر‌غم هماهنگی‌های به عمل آمده و دعوت رسمی از مدیرعامل این شرکت باز هم با غیبت معنادار این مقام مسوول مواجه بودیم، اما حضور بزرگان صنعت سیلوسازی در کنار شاهرخ ظهیری رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران ، محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن استان تهران، کامبیز معتمد وزیری، عضو هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی و ... همچنین حضور اساتید به نامی نظیر دکتر ناصر رجب زاده، مهندس بهروز رفیعی طاری، به همراه معاون روابط عمومی و رییس دایره رسانه بانک تجارت و کارشناس روابط عمومی بانک سپه با وجود غیبت پررنگ نمایندگان بانک کشاورزی در مجموع گردهمایی باشکوهی را رقم زدند.

اقتصاد دولت‌محور منجر به فساد می‌شود
محمدرضا مرتضوی، رییس هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران و دبیر انجمن صنفی آردسازان کشور در نخستین همایش فرصت‌های استفاده از سیلوهای فلزی و بتنی در ذخیره‌سازی غلات گفت: تاکنون در کشور سازمان‌هایی نظیر تعزیرات، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و ... ایجاد شده است که هنوز معلوم نیست چه دستاوردهایی داشته‌اند، چراکه این سازمان‌ها با ایجاد مزاحمت برای تولیدکنندگان همواره مشکلات بسیاری ایجاد کرده‌اند.
وی با شاره به فرازهایی از سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) که همواره تاکید داشتند که کار مردم را به مردم واگذار کنید، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همراه به مبحث اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند که دولت پای خودش را از اجرا کنار بکشد و نقش نظارتی و حاکمیتی ایفا کند.
مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور شاهرخ ظهیری (پدر صنعت غذا) و تلاش‌های او در راستای مالیات بر ارزش افزوده و معافیت صنعت غذا تاکید کرد: به‌رغم همه این تلاش‌ها هنوز برای دولت، مجلس و ارگان‌های نظارتی مشخص نشده که وقتی پیمانکاری برای دولت کاری انجام داده، اما هنوز پولش را نگرفته، نباید اداره دیگر مالیات بر ارزش افزوده از او اخذ کند.
رییس هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران یادآور شد: 350 هزار کارمند در جمعیت بالغ بر یکصد میلیونی ژاپن وجوددارد، اما در کشور ما 15 برابر ژاپن کارمند فعالیت می‌کنند و طبیعی است در چنین شرایطی دیگر پولی برای اصلاح امور کشور باقی نمی‌ماند.
وی تاکید کرد: اقتصاد دولت‌محور منجر به فساد خواهد شد و از این رو در تمام سمینارها باید از دولت بخواهیم که برای مردم راه منطقی کسب و کار را مهیا سازد.
مرتضوی با انتقاد از برخی جانمایی‌های ایجاد سیلوهای بزرگ خاطرنشان ساخت: ایجاد یک سیلوی 200 هزار تنی باید در کنار بندر، راه‌آهن، مزرعه، کارخانه آرد و ... شود تا اقتصادی باشد.
دبیر انجمن صنفی آردسازان اظهار داشت: بارها در زمینه طرح نان صنعتی هشدار دادم که با این شکل اجرا این طرح شکست خواهد خورد، چراکه ماشین‌آلات تولید نان صنعتی با چند برابر قیمت واقعی، وارد کشور شد.
وی با انتقاد از سود بالای نظام بانکی در کشور تاکید کرد: در اکثر نقاط دنیا سود بانکی از 2 تا 3 درصد فراتر نمی‌رود، حال چرا در سیستم بانکی کشور تا این حد سود بانکی اخذ می‌شود، پرسشی است که پاسخ برای آنها وجود ندارد.
مرتضوی گفت: امور کشور با شعار اصلاح نمی‌شود، چراکه بیش از 3 دهه است که با تورم دورقمی شعار حمایت از مصرف‌کننده سر می‌دهیم.
دبیر انجمن صنفی آردسازان خاطرنشان ساخت: دولت کیلویی 600 تومان یارانه آرد و نان می‌دهد که این یارانه به هیچ وجه به دست مردم نمی‌رسد و درکل موجبات رانت و سودجویی عده‌ای خاص را فراهم می‌آورد.
وی گفت: اگر مساحت خوزستان، گلستان، مازندران و گیلان با کشور هلند مقایسه شود و از سوی دیگر فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری هلند با تولیدات 4 استان دارای آب کشور مقایسه شود معلوم می‌شود که کشاورزی ما از چه نقاطی آسیب می‌بیند.
مرتضوی گفت: اگر مانند سال‌های گذشته تولید گندم کشور به 12 میلیون تن برسد تمام سیلوهای کشور پر خواهد شد، در غیر اینصورت با واردات 7 میلیون تن گندم همواره معضلات فعلی گریبان سیلوداران را خواهد گرفت.
مرتضوی اظهارداشت: سیستم قیمت‌گذاری بر روی کالاها که به نام حمایت از مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، پاسخگو نیست و در اقتصاد باید بازار رقابتی و سیستم عرضه و تقاضا حاکم شود.

فقدان مدیریت اصولی در ساخت سیلوها
برپایه این گزارش کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی نیز دراین همایش با اشاره به ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی حدود 17 میلیون تنی غلات در کشور خاطرنشان ساخت: حدود 4/6 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی دولتی است و حدود 2/11 میلیون تن هم ظرفیت در بخش خصوصی ایجاد شده است.
وی گفت: جانمایی مناسبی در احداث سیلوهای کشور صورت نگرفته است، به طوری که در برخی بنادر شمالی کشور گاهی گندم‌های وارداتی در سوله‌هایی نگهداری می‌شود که در مجاورت آن سیمان‌های صادراتی هم وجود دارد و در مجموع شرایط آلودگی گندم‌ها را مهیا می‌سازد، این درحالیست که در مناطقی دیگر با صرف سرمایه‌گذاری‌های بسیار سیلوهایی ایجاد شده که غالبا خالی است، به عنوان نمونه در آذربایجان شرقی سیلویی 65 هزار تنی گشایش یافته که تاکنون میزبان هیچ گندمی نبوده است که به خوبی نشان می‌دهد مدیریت صحیحی در زمینه ساخت سیلوها نداشته‌ایم.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با اشاره به نهضت سیلوسازی در کشور گفت: متاسفانه سیلوهای بسیاری در کشور ایجاد شده، اما هنوز هم بخشی از گندم کشور در مکان‌هایی جز سیلو نگهداری می‌شود.
وی با گلایه از دوز بالای نمک در فرومولاسیون نانوایی‌های کشور گفت: یکی از دلایل این مساله خرید گندم از کشاورزان بدون مبنای کیفی لازم است که در اختیار کارخانجات آردسازی قرار می‌گیرد و درنتیجه آردی که از این کارخانجات استحصال می‌شود، در برخی موارد کیفیت لازم را ندارد.
زرگران افزود: جز چند مورد سیلوهای مربوط به کارخانه‌های ماکارونی‌سازی، در اکثر سیلوهای موجود کشور از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده بهینه صورت نمی‌پذیرد.
دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در بخش دیگری از سخنانش به نهضت سیلوسازی در کشور اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه شاید از ظرفیت کامل سیلوهای ایجادشده در کشور بهره لازم را نمی‌بریم، اما این نهضت نشان داد مردم کشور همواره در طرح‌های جهادی و ملی به خوبی عمل می‌کنند.

سراب فرش قرمزهای بازرگانی دولتی برای نهضت سیلوسازی
در ادامه مراسم مهندس دمیرچی، رییس هیات‌مدیهر انجمن کارفرمایان سیلوداران کشور تصریح کرد: در سال 1384 به واسطه فرش قرمزهایی که شرکت بازرگانی دولتی پهن کرد، همکاران ما وارد نهضت سیلوسازی شدند.
وی گفت: وام‌های کم‌بهره و بسیار آسان باعث شد گروهی وارد عرصه سیلوداری شوند که همان‌ها امروز با ظرفیت‌های خالی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده‌اند.
دمیرچی با بیان این مطلب که در سال 89 با ارسال نامه‌هایی به بانک‌ها و مراجع مربوط به موضوع اشباع شدن ظرفیت سیلوسازی در کشور هشدار داده شد، اظهار داشت: پس از سال 1389 حدود 30 تا 40 درصد سیلوهای کشور تاسیس شده است.
وی تاکید کرد: وقتی کشور در برخی مقاطع در تامین گندم خود دچار مشکل است، معلوم نیست با چه ادله خیال هاب منطقه شدن را عده‌ای در سر می‌پروراندند.
رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان سیلوداران کشور افزود: امروز حدود 103 شرکت صرفا کار ذخیره‌سازی گندم را انجام می‌دهند که ظرفیتی بالغ بر 4 میلیون تن دارند.
وی با رد آمارهای ارایه شده متذکر شد: معلوم نیست چرا آمار ظرفیت سیلوهای کشور به اشتباه ارایه می‌شود و از جانمایی ایراد گرفته می‌شود، این درحالیست که جانمایی‌های صورت گرفته به اعتقاد من درست بوده است.
دمیرچی گفت: نمی‌توان به واسطه وجود 10 تا 15 درصد فعالان عرصه سیلوداری که به واسطه برخی مسایل یا رانت وارد این عرصه شده‌اند و در مناطقی که سیلو نداشته، اقدام به احداث سیلو کرده‌اند، 80 تا 85 درصد بقیه را له کنیم.
وی گفت: در سال 93 به رغم تمام کارشکنی‌های که توسط رقبا یا شبه‌رقبا صورت گرفت، سیلودارن کشور نزدیک به 2/1 میلیون تن خرید مستقیم از کشاورزان داشته‌اند که این امر نشان می‌دهد به رغم آنکه هزینه حمل و ... پرداخت نشد، باز هم ظرفیت‌ها پر شد.
رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان سیلوداران کشور متذکر شد: 99 درصد از سیلوهای ساخته شده دارای تکنولوژی روز صنعت است و امروز بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال در صنعت سیلو سرمایه‌گذاری شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز بازرگانی دولتی به‌خصوص در مدیریت‌های میانی سیلو و سیلوداری را بیشتر به عنوان تهدید تلقی می‌کنند گفت: به عبارتی علاقمند نیستند قدرت در دست بودن گندم را از دست بدهند.
دمیرچی برای اثبات مدعایش به سیلوی 2 هزار تنی یکی از اعضای انجمن واقع در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: درحالی که این سیلو خالی است در جوار آن گندم دولت روی زمین و زیر چادر نگهداری می‌شود و این مساله نشان می‌دهد که مشکل در جانمایی و ... نبوده است.
وی یادآور شد: در استان قزوین حدود 8 هزار تن جو به واسطه این که زیر چادر در فضای روباز نگهداری می‌شده، دچار آفت‌زدگی شده، به طوری که قوه قضائیه وارد عمل شده که چرا این حجم محصول متعلق به بیت‌المال از بین رفته است که این موارد نشان  می‌دهد نهضت سیلوسازی و سیلوهای ایجاد شده گامی اصولی بوده است.
رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان سیلوداران کشور تصریح کرد: ما حدود 5 دهه است که در فرآیند توسعه در مرحله نیز قرار گرفته‌ایم که از ویژگی‌های این مرحله آن است که در یک حرکت اهرمی صورت می‌گیرد و جامعه را از مرحله در حال توسعه به توسعه یافتگی می‌رساند و در این مرحله همه اقتصاددان‌ها معتقددند که تا زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه نشود این گام رو به تعالی، رخ نخواهد داد.
وی افزود: در زمینه ساخت سیلو بخش خصوصی وارد شد، حالا معلوم نیست چرا گروهی علاقمندند که این بخش شکست بخورد و اگر روزی این اتفاق رخ دهد، این 103 شرکت بخش خصوصی که در اقصی نقاط کشور پراکنده‌اند لطمه بخورند، بخش کشاورزی هم دچار لطمه بزرگی خواهدشد، چراکه تنها یک سیلوی 30 هزار تنی برای پر شدن نیازمند ارتباط با حداقل 10 هزار کشاورزی و چند صد راننده در ارتباط است و اگر این سیلو ورشکسته شود، آیا متوجه اتفاقی که در سطح جامعه رخ خواهد داد، هستیم.
دمیرچی اظهار داشت: میزان استفاده از ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی در سال 90 حدود 25 درصد ظرفیت بوده، در سال 91 هشت درصد، در سال 92 شانزده درصد و در سال 93 به 33 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد:‌ افرادی به راحتی از نبود جانمایی اصولی و ساخت بیش از اندازه ظرفیت سخن می‌گویند، تنها به فکر پاک کردن صورت مساله هستند، چراکه معضل صنعت سیلو در مسایل بنیادی‌تری نهفته است.
دمیرچی اظهار داشت: متاسفانه مسوولان بازرگانی دولتی رقابتی را میان صنف آردسازان و سیلوداران ایجاد کرده‌اند که این رقابت با توجه به توانمندی آردسازان به ضرر سیلوداران تمام می‌شود که ما طرفین بخش خصوصی نباید وارد فضاهای این‌چنینی شویم.
وی گفت: خاک، نمک، ماسه بادی و ... با گندم مخلوط می‌کنند که در هنگام اختلاط مشخص شده است و مستندات آن هم موجود است و جالب اینجاست که برای عملیات خرید تعاون روستایی طی چند دقیقه کیلویی 22 تومان از بازرگانی دولتی کارمزد می‌گیرد، این درحالیست که یک کارخانه‌دار و یک سیلودار 6 ماه باید عملیات انجام بدهد تا سود آن نصیب بخش دیگری شود.
رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان سیلوداران کشور در ادامه سخنرانی‌اش خاطرنشان ساخت: کارمزد سازمان تعاون روستایی در یک سال 28 میلیارد تومان شده که توسط بازرگانی دولتی پرداخت شده است، این درحالیست که اگر تا آخر امسال سیلوها 2/1 میلیون تن ذخیره‌سازی را داشته باشند، 40 میلیارد تومان هم نصیبشان نخواهد شد.
وی با گلایه از ذخیره شدن هزاران تن گندم زیر چادر در شهرستان اهر درحالی که سیلوهای آن منطقه تنها با 20 درصد ظرفیت فعال هستند گفت: ‌اگر قرار بود گندم‌ها را اینگونه نگهداری کنیم به چه دلیل بخشی از بیت‌المال را در این راه صرف و بخش خصوصی را سرگردان و ورشکسته کردیم، چراکه وقتی حدود 90 درصد سیلودارن بخش خصوصی چنین وضعیتی دارند، معلوم می‌شود که مشکل سیستم است.
در ادامه همایش محمدرضا مرتضوی دوباره پشت تریبون رفت و اظهار داشت‌: مشکل اصلی این است که خرید گندم و فروش آرد در اختیار دولت است که با آن مخالف هستیم.
وی گفت: ما در نهضت سیلوسازی به کارخانجات آرد توصیه کردیم که تنها برای 3 ماه نیاز تولیدشان ذخیره‌سازی کنند.

ویژگی‌های جانمایی اصولی سیلو
مهندس محمدرضا نجفی، مدیرعامل شرکت پتکوس آلمان (دلفارد) سخنران بعدی بود که با ارایه اسلایدهایی به بررسی فنی سیلوها پرداخت.
وی گفت: در کارخانه‌های بیشتر مشکل فضا و ارتباط سیلو با خط تولید آرد مطرح است که بی‌توجهی به این موارد مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
نجفی اظهار داشت: در زمینه جانمایی سیلو باید یا نزدیکی به محل تولید و یا کارخانه آرد در نظر گرفته شود، چراکه اگر این مورد لحاظ نشود مشکلات بسیاری به وجود خواهد آورد.

بازرگانی دولتی مشوق نهضت سیلوسازی نبود
بر پایه این گزارش مهندس کامبیز معتمد وزیری، عضو هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی و مدیر بخش سیلوهای کشور در GTC نیز خاطرنشان ساخت: با وجود آنکه حملات بسیاری به بازرگانی دولتی شد، اما ما به این انتقادها ارج می‌نهیم تا بتوانیم به نقاط ضعف خود فائق آییم.
وی اضافه کرد: در سال‌هایی که باران خوب بارید میزان برداشت گندم افزایش یافت و همکاران گمان کردند که این مساله ادامه خواهد داشت، اما اینگونه نشد و کاهش تولید داخل نیاز سیلویی کشور را کم کرد.
عضو هیات‌مدیره بازرگانی دولتی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی مشوق نهضت سیلوسازی نبوده است و تعهدی به بخش خصوصی نداشته است، تاکید کرد: از سیلوسازان حتی تعهد محضری گرفته شده که بازرگانی دولتی تعهدی برای ارایه گندم ندارد، چراکه ما خریداریم و خودمان ظرفیت‌های ذخیره‌سازی داریم.
وی با تاکید بر ضعف جانمایی برخی سیلوها گفت: گاهی نقش‌های سازمانی، ما را در تقابل با هم قرار می‌دهد، درحالیکه تقابلی وجود ندارد، چراکه وقتی بازرگانی دولتی خود دارای ظرفیت سیلوسازی است، تازمانی که ظرفیت خالی دارد، نمی‌تواند گندم‌ها را به سیلوهای بخش خصوصی منتقل کند و اگر اینگونه عمل نکند سازمان بازرسی برخورد خواهد کرد و موضوع را عین «جرم» تلقی خواهد کرد.
معتمد وزیری با اشاره به اینکه موضوع افت رطوبت مرتفع شده است، گفت: بازرگانی دولتی هیچ نگاه منفی به سیلوداران بخش خصوصی ندارد و تنها به وظایف قانونی‌اش عمل می‌کند.











کد خبر 93f4b7715ae8414f9771c4a16bc9b5da

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =