صنایع غذایی> بازارهای منطقه ای صنایع غذایی امکان توسعه صادرات را برای ایران مهیا می کنند.

براساس اطلاعات رسمي مرکز آمار ايران، بيش از 190 هزار نفر در حوزه صنايع غذايي ايران به فعاليت مشغول اند. ميزان صادرات صنايع غذايي ايران 4.5 ميليارد دلار برآورده شده است. 14 هزار کارخانه صنعتي نيز در صنعت غذايي ايران به توليد مي پردازند. فعالان صنايع غذايي کشور اعتقاد دارند تنها با توسعه بازارهاي منطقه اي امکان صادرات محصولات غذايي به ميزان 40 برابر صادرات فعلي به کشورهايي مانند روسيه وجود دارد.

صنايع غذايي در ميان بنگاه هاي صنعتي با 10 نفرکارکن و بيشتر بيشترين ميزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند. آخرين گزارش مرکز آمار ايران تاييد مي کند که صنايع موتوري و خودروسازي رتبه سوم اشتغال را با 130 هزار کارگر در اختيار دارند و صنايع غذايي به ميزان 50 هزار شغل بيشتر از صنعت خودروسازي براي اقتصاد ايران ايجاد کرده است.

با اين حال دبیرکل کانون صنایع غذایی کشور بر این باور است که حضور دولت در این صنعت راه را برای صنایع غذایی ناهموار کرده به طوری که بخش‌خصوصی مجالی برای حضور در برخی از بخش‌های صنعت غذایی کشور را ندارند.

کاوه زرگران مي گويد:« در حال حاضر عددي حدود 22 میلیون تن ظرفیت آردسازی وجود دارد که 13 میلیون تن آن استفاده می شود و دلیل بلااستفاده ماندن سایر ظرفیت های آردسازی هم عدم صدور مجوز برای صادرات آرد است. بازار کشورهای همسایه می‌تواند یکی از منابع بزرگ صادرات آرد باشد. در حوزه روغن‌کشی حدود 4 میلیون و 200 هزار تن ظرفیت وجود دارد اما متاسفانه به دلایل مختلف صنعت روغن‌کشی کشور سال گذشته با 8 درصد ظرفیت کار کرده و امسال حدود 15 درصد از ظرفیت خود استفاده کرده است. این مواردی که به آن اشاره کردم ظرفیت‌هایي بسیار شاخص هستند اما همچنان از تمام ظرفیت های کارآمد آن استفاده نمی‌شود. در مجموع در همه صنایع و البته صنایع غذایی دچار افت توليد شده‌ايم و این در حالی است که که اگر بازار مناسبی باشد و برنامه‌ریزی مدونی صورت بگیرد امکان افزایش ظرفیت در صنایع غذایی به راحتی امکان پذیر است. در حال حاضر هم بسیاری از صنایع در کشور هستند که با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند و بخش بزرگی از آن با ظرفیت های بسیار ناچیز مشغول به فعالیت هستند.»

کاوه زرگران ادامه مي دهد:« غالبا سطح تولیدات صنایع با بازار کشاورزی مطابقت دارد. به این معنا که آنان سعی می کنند براي بازارهای صادراتی و داخلی مواد مورد نیاز را تامین و تولید کنند. از دیدگاه من این وظیفه‌ای است که بخش خصوصی می‌تواند آن را مدیریت کند. میزان تولید سالانه صنایع غذایی کشور و مطابقت آن با بخش های مختلف کشاورزی جز برنامه‌ریزی‌های کلان کشور محسوب می‌شود که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف هستیم و معمولا سابقه و پیشینه مناسبی نداشته‌ایم.»

کشاورزي ايران با در اختيار داشتن 16.8 درصد از اشتغال کشور و سهم 12 درصدي در توليد ناخالص داخلي به همراه صنايع غذايي به اصلي ترين بخش هاي اقتصاد ايران بدل شده اند. در صورتي که امکان توسعه صادرات صنايع غذايي در کشور ايجاد شود، اشتغال بيشتري نيز در اين بخش ها رقم مي خورد.

منبع: خبرآنلاين
کد خبر 732fe32e05804bf98fc928dfd139c475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =