برای نخستین‌بار در جهان، دانش فنی خوراک ماهیان خاویاری برای تجاری‌سازی به بخش خصوصی واگذار شد.

رییس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر در حاشیه واگذاری چهار دانش فنی به بخش خصوصی، گفت: بیش از یک دهه از فعالیت 20 ساله این مؤسسه به‌صورت تخصصی می‌گذرد که بیشتر توجهات صرف تولید غذای ویژه ماهیان خاویاری شده است.

محمود بهمنی افزود: بیش از 12 پروژه تحقیقاتی به انجام رسیده تا توانستیم فرمولاسیون غذای ویژه ماهیان خاویاری را تولید و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان خاویاری در کشور به‌عنوان یک صنعت رو به رشد مطرح است، به‌گونه‌ای که لازم بود تا غذای آنها نیز توسط محققان تولید و تمامی مراحل تولید ماهیان خاویاری به نام ایران در سایر کشورها مطرح باشد.

بهمنی ادامه داد: تاکنون هیچ کشوری موفق نشده غذای ویژه ماهیان خاویاری را در سطح تجاری تولید کنند و این دانش فنی که معرفی آن به بخش خصوصی انجام شده است، می‌تواند زمینه‌های گسترش تولید و صادرات غذای ماهی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر غذای ماهیان خاویاری به‌صورت وارداتی یا از غذای ماهی قزل‌آلا استفاده می‌شود که با این فرمول جدید، علاوه بر آنکه بر میزان تولید افزوده می‌شود، برند خاویار برای همیشه نزد کشورمان باقی خواهد ماند.

نیاز 12 تنی خوراک ماهیان خاویاری در افق 1404

رییس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر یادآور شد: آنچه که وارد می‌شود، دارای هزینه‌ای معادل 10 تا 40 هزار تومان است، اما فرمول جدید هزینه پنج‌هزار تومانی داشته که بدین‌ترتیب با این رقم ناچیز می‌توان تولید ماهیانی را انجام داد که ارزش افزوده زیادی برای کشور خواهند داشت.

بهمنی تأکید کرد: در سال گذشته حدود 600 تن گوشت ماهی خاویاری در کشور تولید شد و برای افق 1404 پیش‌بینی می‌شود این تولید به 20 هزار تن برسد که بدین‌ترتیب روزانه دو درصد وزن ماهی (معادل 12 تن) نیاز به غذا داریم.

وی اظهار داشت: برای دوره رشد 270 روزه، هزینه‌های بسیاری باید صرف غذای وارداتی می‌شد که بدین‌ترتیب با فرمولاسیون جدید، صرفه‌جویی مناسبی انجام شده است.

بهمنی همچنین گفت: تحقیقات در برنامه دارد تا میزان مصرف غذا برای تولید گوشت که در حال حاضر دو درصد است را به نصف کاهش دهد که بدین‌ترتیب باز هم ارزش افزوده این ماهیان افزایش می‌یابد.

تولید خوراک ماهیان خاویاری با توجه به شرایط پرورش در نقاط مختلف


رییس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر با اعلام اینکه در حال حاضر کشورهای دیگری همچون امارات به صحنه تولید ماهیان خاویاری اضافه شده‌اند، افزود: تولید تجاری غذای ماهیان خاویاری و صادرات آن به کشورهای هدف می‌تواند علاوه بر صادرات نام خاویار و خوراک ایرانی به تمامی جهان، ارزآوری مناسبی را نیز عاید کشور کند.

وی تولید خوراک ماهیان خاویاری با توجه به شرایط و شوری آب در نقاط مختلف کشور را از دیگر برنامه‌های این مؤسسه برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سیبری، چین، امارات و در داخل کشور و نقاطی همچون ارس، یزد و قم ماهی خاویاری پرورش داده شده که منجر به تولید خاویاری نیز شده است؛ بنابراین می‌توانیم فرمولاسیون فوق را به‌روز کنیم و متناسب با شرایط هر منطقه، خوراک مناسبی تولید کنیم.

بهمنی درباره وضعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر به ایانا اظهار داشت: ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر به‌شدت بحرانی بوده، به‌گونه‌ای که 95 درصد از ذخایر کاهش داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با خوراک تولیدشده بتوانیم لاروهای پرورشی را تغذیه کرده و با اطمینان از افزایش ضریب ایمنی به خزر رهاسازی کنیم تا بدین‌ترتیب امکان ماندگاری‌شان افزایش یافته و ذخایر خزر از نابودی نجات یابد.

بهمنی در پایان تصریح کرد: حفظ بانک ژن ماهیان خاویاری دریای خزر بسیار بااهمیت است و امید می‌رود که در این راستا بتوانیم کمک‌حال باشیم.

منبع:ایانا
کد خبر 954e1eca6a1f4238955be35bcc2a8122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =