۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
معاون آبزی پروری سازمان شيلات كشور با بيان اينكه در گذشته حدود ۲۵۰ تن خاويار از دريای خزر صيد داشته ايم، گفت: اكنون این میزان به حدود صفر رسيده است.


حسين عبدالحی در حاشيه افتتاح بزرگترين مزرعه پرورش ماهيان خاوياری در جويبار در جمع خبرنگاران گفت: پس از سال ۲۰۱۱ كه صيد ماهيان خاوياری در درياي خزر ممنوع شد فقط دولت ها می توانند ماهی را برای تحقيقات، تكثير و رها سازی صيد كنند.

وی با اشاره به اينكه در حال حاضر به دليل قوانين و مقررات بين المللی صادرات صيد نداريم و فقط پرورش ماهيان خاوياری را در كشور داريم، اظهار داشت: پرورش ماهيان خاوياری از گذشته آغاز شده است و ظرفيت بزرگترين مزرعه پرورش ماهيان خاوياری دو هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاويار است كه ميزان گوشت آن با دو هزار و ۵۰۰ تن خاویار دريای خزر برابری می كند.

وی با اعلام اينكه افق برنامه توسعه شيلات رسيدن به ۱۰ هزار تن و ۱۰۰ تن خاويار پرورشی است، تصريح كرد: ۷۵ مزرعه در سطح كشور و استان های مختلف كشور در حال پرورش ماهيان خاوياری داريم.

عبدالحی با بيان اينكه در سال گذشته توافقنامه ای با ۵ كشور در مسير مقدمات تصويب در دولت ها و مجلس آنها امضا شد اذعان داشت: اين توافقنامه سازه كار كنترل و نظارت بر روی صيد و صيادی و حفاظت از ذخاير است و در مجموع ذخاير مشترك با اين كشورها ماهيان خاوياری است و مابقی ذخاير مربوط به كشور جمهوری اسلامی ايران است.

وی بيان كرد: فروپاشی شوروی سابق به ماهيان خاوياری لطمه بزرگي زده است و برخي بصورت غيرمجاز ماهيان خاوياری را صيد مي كنند.

عبدالحی در خصوص بيماری ماهيان در دريای خزر، افزود: با توجه به اينكه بيماری در همه موجودات وجود دارد بايد ضوابط، كنترل و برنامه ها برای بيماری ها در نظر گرفته شود كه به همين منظور با سازمان دامپزشكی كارگروهي در خصوص بيماری ها تشكيل داده شد.

وی اذعان داشت: منبع تامين بچه ماهی به درياي خزر از منابع مطمئن و دارای شناسنامه بهداشتی براي انتقال به دريا است.

منبع:مهر
کد خبر 49129a8e406e4b22adeb89152fdb48dc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =