رییس اتحادیه سیب‌زمینی کاران گفت: با توجه به نرخ خرید حدود 1100 تومانی هر کیلوگرم سیب زمینی از کشاورزان، قیمت منطقی هر کیلوگرم از این محصول در بازار مصرف حدود 1700 تومان است و نرخ‌های فعلی(بیش از 2000 تومان) منطقی نیست.

مرتضی سامی اظهار کرد: علیرغم مشکلات به وجود آمده برای تولید سیب زمینی طی سال‌های گذشته و افزایش قیمت این محصول در سال گذشته، مشکلی در تولید و کشت سیب‌زمینی وجود ندارد و به نظر نمی رسد هیچ کمبودی در سال جاری داشته باشیم.

وی افزود: برداشت سیب زمینی بهاره در کشور به پایان رسیده و هم اکنون برداشت سیب زمینی پاییزه در استان همدان، بخشی از استان کردستان و بخشی از استان اصفهان آغاز شده که پس از آن باید در انتظار کشت و برداشت استمرار در مناطق گرمسیری کشور مانند جیرفت باشیم.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی کاران خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی در سال‌های گذشته حدود 200 تا 300 تومان بود اما در حال حاضر با افزایش هزینه‌های تولید قیمت تمام شده هر کیلوگرم از این محصول برای کشاورزان کیلویی 700 تا 800 تومان بوده و بر این اساس نرخ خرید هر کیلوگرم سیب زمینی از تولیدکنندگان در حال حاضر حدود 1000 تا 1100 تومان است.

سامی اظهار کرد:‌ گرچه نرخ خرید 1100 تومانی سیب زمینی با توجه به هزینه های تولید آن ومورد رضایت کشاورزان نیست اما با این نرخ خرید، قیمت 2000 تا 2500 تومانی هر کیلوگرم سیب زمینی در بازار منطقی نیست و به نظر می رسد قیمت عادلانه این محصول در بازار مصرف کیلویی حدود 1700 تومان است.

وی گفت: در حالی که بسیاری از کشاورزان با تولید محصول خود حداقل سود را می برند، برخی دلالان از خرید آن به صورت یکجا از کشاورزان و فروش آن در بازار سودهای چند برابری می برند.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی کاران ادامه داد: طی سال‌های اخیر واردات سیب زمینی بذری ممنوع بود اما از سال گذشته با آزاد شدن واردات آن تعادل در بازار سیب زمینی به وجود آمد.

سامی تصریح کرد: به دلیل افزایش بیش از حد نهاده‌ها و الزامات تولید برای کشاورزان، هزینه کشت سیب زمینی افزایش یافته که برای کاهش و کنترل قیمت آن باید به دنبال کاهش هزینه کشت بود چرا که کود شیمیایی که در گذشته کیسه‌ای 3500 تومان بود هم اکنون به 10 برابر و حدود 35 هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: در گذشته غرفه‌هایی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار اتحادیه های بخش خصوصی قرار می‌دادند تا تولیدکنندگان از این طریق بتوانند تولید خود را به صورت مستقیم و با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. این درحالی است که هم اکنون این غرفه‌ها به مزایده گذاشته می‌شود و هیچ گاه به دست تولیدکنندگان نمی رسند.

منبع:ایسنا
کد خبر 9679c2d1c51f4d949f4f68636ae9ffb6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =