در حالی که قیمت سیب‌زمینی روند افزایشی خود را حفظ کرده و کیلویی بیش از 4000 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت سیب‌زمینی مورد تایید این وزارتخانه نیست و تعرفه واردات این محصول به همین دلیل کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیب زمینی که روند افزایش قیمت آن از فروردین پارسال آغاز شد طبق گزارش‌های بانک مرکزی در اسفند پارسال به کیلویی 2500 تومان رسید که نسبت به اسفند 91 معادل 207 درصد افزایش یافت و در حال حاضر هم قیمت این محصول در بازار خرده‌فروشی حدود 4000 تومان عرضه می‌شود که خلیل آقایی - قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس - در این باره به ایسنا گفت: قیمت فعلی سیب‌زمینی مورد تایید این وزارتخانه نیست لذا تعرفه واردات این محصول را کاهش داده‌ایم.

وی اظهار کرد: تولید سیب‌زمینی به هر دلیلی در سال گذشته کاهش پیدا کرد و تا زمان عرضه سیب‌زمینی جدید به بازار باید این محصول را وارد کنیم یا درصد تعرفه آن را به صفر نزدیک کنیم که واردات تسهیل و قیمت متعادل‌ شود.

آقایی افزود: تعرفه سیب‌زمینی در اسفند پارسال به چهار درصد کاهش پیدا کرد که البته با ورود سیب‌زمینی‌های تولید داخل، امسال قیمت این محصول تحت تاثیر قرار خواهد گرفت چراکه اگر عرضه هر محصولی در بازار به اندازه کافی باشد قیمت آن نیز منطقی خواهد بود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس تاکید کرد:‌ دولت نباید واردکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی باشد؛ این بخش خصوصی است که این کار را با بسترسازی و زمینه‌سازی دولت باید انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: پس از کاهش تعرفه واردات سیب‌زمینی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس از وزیر سوال کردند که " چرا این اقدام انجام شده است؟ در حالی که سیب‌زمینی خوزستان، اصفهان و ... در حال برداشت است" اما در همان زمان که این سوال مطرح شد سیب‌زمینی کیلویی 3800 تومان فروخته می‌شد که به هیچ عنوان مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نبود.

آ
قایی گفت: گرچه کشاورزانی که هر ساله محصولشان را با حاشیه سود بسیار کم یا بعضا ضرر می‌فروختند اگر یک سال هم محصولشان با قیمتی مناسب بفروشند مشکلی به وجود نخواهد آمد اما با نگاه مصرف‌کنندگان و شهروندان این قیمت منصفانه نیست و به همین دلیل هم تعرفه واردات سیب‌زمینی کاهش پیدا کرد.

کد خبر قیمت سیب‌زمینی مورد تایید وزارت کشاورزی نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =