کشاورزی> معاون اول رییس جمهوری گفت: 3 درصد از 8 درصد رشد اقتصادی کشورر که رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی ابلاغ کردند باید از محل افزایش بهره‌وری یعنی همان کاری که تولیدکننده‌های نمونه کشاورزی انجام داده‌اند، به دست آید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم معرفی و تجلیل از 81 نفر از تولیدکنندگان و بهره برداران نمونه ملی که در محل سالن حجاب برگزار شد، افزود: مقام معظم رهبری برای کشور، رشد 8 درصدی را هدفگذاری کرده اند و برای آن سیاستگذاری شده بود ، در حالی که در چهار سال برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی به منهای نیم درصد رسید و اکنون این عدد را می خواهیم به مثبت 8 درصد برسانیم که هر چند کار سختی است اما با وجود استعدادها، منابع و نیروی انسانی موجود قادریم آن را محقق کنیم.
وی اظهار داشت: دستیابی به رشد 8 درصدی امکان پذیر است و بعضی از کشورها در یک دوره طولانی از محل بهره وری تا 70 درصد رشد اقتصادی شان را محقق کرده اند.
جهانگیری بر سیاستگذاری، فرهنگ سازی و معرفی چهره‌های نمونه در بخش کشاورزی و سایر بخش های اقتصادی تاکید و تصریح کرد: 5 درصد دیگر رشد اقتصادی نیز از طریق سرمایه گذاری و ورود نیروهای جدید به دست آید.
وی با بیان این که طبق بررسی ها برای دستیابی به رشد 5 درصدی، سالانه به 800 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است، گفت: این در حالی است که بودجه عمرانی امسال دولت حدود 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و سیستم بانکی که برای این رشد 5 درصدی باید هر سال 187 هزار میلیارد تومان منابع جدید برای سرمایه گذاری پرداخت کند، اکنون منابع آن خیلی کمتر از اینها است.
معاون اول رییس جمهوری با اذعان به این که برای حصول رشد 8 درصدی در کشور راهی جز مدیریت صحیح وجود ندارد، اظهار داشت: مدیریت صحیح می تواند تمام امکانات را در یک راستا بسیج کند در حالی که مدیریت ناکارآمد منابع ملی را نابود و آینده کشور را به خطر می اندازد.
وی با بیان این که بر اساس قانون اساسی ، دولت می تواند به افراد نمونه و برتر نشان دولتی اعطا و خدمات آنها را به جامعه معرفی کند،افزود: اگر این اصل خوب انجام می شد و جامعه می‌پذیرفت که نمونه های کشوری، الگوهای مدیریت در بخش خود هستند، این اقدام در جامعه موثر واقع می شد.
جهانگیری، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک را از هدف های دولت یازدهم عنوان کرد و ادامه داد: ما باید مانند کشاورزان برتر ملی با تمام ظرفیت های مان عمل کنیم و جامعه نیز باید به این سمت حرکت کنند.
وی جوان بودن جمعیت ایران را فرصت طلایی برای فعالیت های اقتصادی دانست و تصریح کرد: اگر نتوانیم نیازهای جوانان کشور را برطرف و برای آنان اشتغال ایجاد کنیم، این فرصت طلایی به تهدید تبدیل خواهد شد.
جهانگیری، بیکاری جوانان را از چالش های مهم عنوان کرد و اظهار داشت: این چالش با سرمایه گذاری و تولید برطرف می شود.
وی با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال 83 سند چشم انداز 20 ساله کشور ترسیم شد و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت و قرار بود ظرف این مدت ،ایران به لحاظ علمی و اقتصادی در منطقه در جایگاه نخست قرار بگیرد و از نظر سیاسی الهام‌بخش باشد، اما اکنون 10 سال از سند چشم انداز گذشته و با وجود منابعی که در آن دوران داشتیم، فاصله ما با کشورهای رقیب در منطقه بیشتر شده است.
جهانگیری اعلام کرد: دولت مصمم است که رشد 8 درصدی اقتصادی اتفاق بیفتد و برای آن در بخش سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی الزاماتی وجود دارد و همه باید به آن پایبند باشد.
وی افزود: حرکت دولت مورد تایید مقام معظم رهبری است و همه باید در این راستا حرکت کنند.

جهانگیری، بخش کشاورزی را از بخش های کلیدی در برنامه ششم توسعه و سیاست اقتصاد مقاومتی در حوزه امنیت غذایی و تولیدات استراتژیک و بهره برداری از منابع خواند و اظهار داشت: ایران در منطقه خشک واقع شده و باید طی برنامه ششم توسعه در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
وی در همین حال بر توسعه کشت گلخانه ای و روش های جدید زراعت تاکید و تصریح کرد: در کشت گلخانه ای، 90 درصد آب صرفه جویی می شود و باید مساله آب و خاک جدی گرفته شود.
معاون اول رییس جمهوری، فرسایش خاک را از دیگر دغدغه های اصلی دولت دانست و گفت: نباید شاهد باشیم که پوشش گیاهی به کویر تبدیل شود و طوفان های شن و مردم را آزار می دهد.
وی بر لزوم مشارکت سایر دستگاه ها با سازمان جنگل ها ، مرتع و آبخیزداری در موضوع کاشت درخت و جنگل‌کاری و بیابان زدایی تاکید کرد.
جهانگیری با بیان این که دولت از تقویت زیرساخت های کشاورزی حمایت می کند، اظهار داشت: باید به سمت کشاورزی اقتصادی و تولید اقتصادی حرکت کنیم.
وی بر کاهش هزینه های تولید کشاورزی تاکید ورزید و گفت: کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح انجام می گیرد.
جهانگیری، آموزش صحیح به بهره برداران و ایجاد نظام نوین ترویج را از راهکارهای افزایش عملکرد تولید دانست و در عین حال بر ورود تکنولوژی برتر در این راستا تاکید کرد.
وی در عین حال از تلاش کشاورزان برتر ملی در افزایش عملکرد و بهره وری در اراضی کشاورزی، تقدیر کرد.
گفتنی است در این مراسم، 81 نفر از تولیدکنندگان و بهره برداران نمونه ملی با اهدای لوح تقدیر و تندیس با حضور معاون اول رییس جمهوری ، وزیر جهاد کشاورزی و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تجلیل شدند.
کد خبر 9b14b2344c3b42f4a59aa6b53903e9a1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =