مواد غذایی> کسانی که ادعا می‌کنند صادرات محصولات شیلاتی به کشور روسیه نوعی انحصار به‌وجود آورده است، باید بدانند که کد بهداشتی IR به کارگاه‌های واقعی فرآوری آبزیان داده می‌شود، نه به واسطه‌های تجاری!

رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره نامه‌ای که توسط اتحادیه آبزیان به وزیر جهاد کشاورزی درباره درخواست رفع انحصار صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه ارسال شده است، گفت: این سازمان خلق‌کننده فرمول‌های بهداشتی نیست، بلکه ضوابطی را که اتحادیه گمرکی فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا وضع کرده و مورد تأیید کشورهای عضو است، اجرایی می‌کند.

مهدی خلج افزود: هیات روسی برای آنکه محصولات آبزی ایران به کشورشان صادر شود، ضوابط خاصی را درباره فرآوری و بسته‌بندی محصولات شیلاتی عنوان کرده و کارگاه‌های بهداشتی که دارای کد IR هستند نیز مورد بازدید قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور به هیچ عنوان حق ندارد اجازه صادراتی برای بخشی خاص را صادر کند، بلکه بر اساس ضوابط موجود می‌تواند کارگاه‌های فرآوری آبزیان را مورد ارزیابی قرار دهد.

خلج ادامه داد: تمامی کارگاه‌هایی که توانستند این کد را دریافت کنند و از لحاظ ساختار بهداشتی قابلیت استحصال فرآورده‌های شیلاتی را داشتند، برای صادرات به کشور روسیه معرفی شدند؛ اما آنچه مسلم است، آنکه کسانی در حال حاضر نامه‌نگاری می‌کنند که واسطه‌های تجاری هستند، نه تولیدکننده و کشور روسیه نیز خواهان آن است که محصولات خود را از کارگاه‌های دارای کد IR تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال فردی که خواهان آرد است، محصول خود را پس از بازدید از کارخانه آرد خریداری می‌کند، نه آنکه این محصول را از شخص واسطه بگیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: کسانی که احساس می‌کنند ضوابط بهداشتی کارگاه آنها مورد تأیید کشور روسیه است، می‌توانند به سازمان دامپزشکی مراجعه کرده و پس از نظارت‌های کافی، کد IR را اخذ کنند.

خلج به واسطه‌های تجاری نیز توصیه کرد که با بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وارد مذاکره شوند تا پس از آنکه با کشور روسیه نشست‌های مشترکی برگزار کردند، زمینه‌های لازم برای صادرات را فراهم آورند.

وی تأکید کرد: کد بهداشتی IR برای محصولات سالم تولیدکنندگان واقعی داده می‌شود.

گفتنی است، اتحادیه آبزیان به وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای نوشته و در این نامه درخواست رفع انحصار صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه که به اعتقاد آنها 19 کارگاه توانسته بودند اخذ کنند را داشتند تا پس از شکسته شدن این انحصار، هر شخص حقیقی و حقوقی بتواند با رعایت ضوابط بهداشتی نسبت به صادرات آبزیان اقدام کند.


خبرنگار: مژگان ستار
کد خبر 9b5d6e95058845a089d500b31c5dedea

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =