مواد غذایی> رئیس سازمان شیلات در مورد متقاضیان صادرات آبزیان به روسیه، گفت: هیچ دلالی برای صادرات آبزیان به روسیه مورد تایید نیست، چرا که صادر کننده باید دارای شرکت فرآوری کددار محصولات شیلاتی باشد.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات گفت: هر شرکتی که متقاضی صادرات محصولات شیلاتی به روسیه است، باید درخواستش را در قالب یک شرکت فرآوری به سازمان دامپزشکی ارائه دهد و سازمان دامپزشکی کشور پس از بررسی و تأیید، آن را به سازمان دامپزشکی روسیه معرفی می‌کند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی روسیه هم هیئتی را برای بازدید از آن شرکت فرآوری به ایران می‌فرستد و در صورت تایید، در فهرست شرکت‌های صادراتی خود قرار می‌دهد.

رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: صادرکننده محصولات شیلاتی باید دارای شرکت فرآوری باشد و اگر هم شرکت تجاری است باید یک شرکت کد دار را معرفی کند، زیرا ملاک اصلی سازمان دامپزشکی شرکت فرآوری است و این موضوع در همه دنیا معمول است.

صالحی تصریح کرد: اگرچه سازمان شیلات وظیفه‌ای در قبال صدور تاییدیه ندارد، اما هر شرکتی که متقاضی صادرات به روسیه است، به عنوان سازمان شیلات آمادگی وجود دارد تا برای معرفی آن شرکت به سازمان دامپزشکی تاییدیه صادر کنیم.

وی افزود: سازمان دامپزشکی مسئول تایید سلامت محصولات صادراتی است، چرا که در صورت صادرات یک محصول نامناسب حیثیت کشور خدشه دار می‌شود.

رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: یکی از شروط سازمان دامپزشکی برای صادرات به روسیه این بوده که این شرکت‌های متقاضی در حال حاضر مشغول صادرات به کشورهای اروپایی باشند.

وی افزود: 19 شرکت متقاضی درخواست خود را مبنی بر صادرات محصولات شیلاتی به روسیه اعلام کردند و همه آن 19 شرکت هم برای صادرات مورد تایید قرار گرفت و بعد از آن هم هیچ شرکتی تقاضایی نداشت.

صالحی بیان داشت: آقای قاسمی مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران که خواهان صادرات به روسیه است، شرکت فرآوری به سازمان دامپزشکی معرفی کند، زیرا سازمان دامپزشکی ایران و روسیه برای صادرات دلال را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود صادرات محصولات شیلاتی به بازار روسیه شکست خورده است، گفت: به عنوان متخصص بازاریابی محصول شیلات می‌گویم، تقاضا برای عرضه و مطرح شدن به عنوان یک برند زمانی طولانی می‌طلبد.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: آغاز کار برای صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه از آبان ماه سال 93 بود و از آن زمان تاکنون بیش از 10 شرکت روسی برای بازدید به ایران آمده‌اند.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات شیلاتی به روسیه دارای مشکلاتی بود، گفت: بحث مبادلات پولی یکی از مشکلات بزرگ بود که بالاخره روس‌ها قبول کردند که برای خرید محصولات ایرانی ریال بپردازند و در شرایطی که ما امکان انتقال ارز نداشتیم، پایین آمدن ارزش واحد پول روسیه (روبل) هم یکی دیگر از مشکلات بر سر راه صادرات به این کشور بود.

رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: کاهش تعرفه صادرات محصولات شیلاتی به روسیه از 26 درصد به 2 تا 7 درصد هم یکی دیگر از کارهای بزرگی بود که به همت سفارت ایران در روسیه انجام شد.

وی افزود: با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود، امسال 10 هزار تن محصولات شیلاتی به روسیه صادر شود، ضمن اینکه هم‌اکنون یک قرارداد تجاری بین تجار ایران و روسیه برای صادرات میگو، ماهی قزل‌آلا و کنسرو در سال جاری بسته شده است.

براساس این گزارش روز گذشته ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران از ایجاد انحصار در صادرات محصولات شیلاتی ایران به روسیه توسط دامپزشکی و سازمان شیلات خبر داده بود.

این گزارش می‌افزاید: سال گذشته برای صادرات آبزیان به روسیه 19 شرکت توسط سازمان دامپزشکی به روسیه معرفی شد که مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران مدعی است که معرفی این 19 شرکت توسط سازمان دامپزشکی کشور و با هماهنگی سازمان شیلات ایران برای صادرات آبزیان به روسیه ایجاد شده و نوعی انحصار به شمار می‌رود و غیرقانونی است.

منبع:فارس
کد خبر 7bdf1fd6edac4acfb40a25b1021afd69

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =