مواد غذایی> اقتصاد غذا – آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از افزایش حدود 50 درصدی قیمت کره نسبت به مدت مشابه سال قبل است اما باید دید آیا این افزایش قیمت ناشی از سودجویی و گرانفروشی است یا دلایل دیگری دارد؟! آیا هر افزایش قیمتی را باید به گرانفروشی و سودجویی تعبیر کرد؟!

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»،  صبح امروز یکی از خبرگزاری های کشور در مطلبی با عنوان «کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد!» نوشته است: «بر اساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از دریافت کنندگان ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی، ۱۶ شرکت از ارز دولتی برای واردات کره استفاده کرده‌اند که مجموعا به ۶۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۱۱ یورو می‌رسد که همه این میزان از بانک دریافت شده است.

حال آنکه بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم کره پاستوریزه در هفته جاری در شهر تهران ۴۳ هزار و ۲۶۹ تومان ارزیابی شده است که نسبت به هفته قبل ۲.۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل، ۱۹.۴ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۹.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و مشخص نیست چرا و بر اساس کدام قانون و مصوبه قیمت کره با این میزان افزایش قیمت مواجه شده است؟

همچنین جای سوال است که چرا دستگاه‌های نظارتی نسبت به این مساله واکنش نشان نداده و با گرانفروشان برخورد نمی‌کنند؟»

اما پیگیری های خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در خصوص قیمت های جهانی کره، نرخ ارز و عوامل موثر بر قیمت تمام شده کره در بسته بندی های مصرف کننده  حاکی از سود اندک برای شرکتهای بسته بندی کره و برندهای این صنعت در کشور است.
بنا بر این گزارش بر مبنای نمودار قیمت جهانی و جدول محاسبه بهای تمام شده کره با سود صفر درصد  در کشور، دو عامل اصلی افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی کره باعث افزایش قیمت شدید کره طی یکسال اخیر شده است و این موضوع ربطی به گرانفروشی ندارد.






کد خبر 9d3efc0976db4eaab0146de68ab72d81

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =