احمد صالحی عقیلی - مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی آمل(صالح)

مصوبه اجرایی دولت برای کارخانه های لبنی در خرید شیر خام از دامداران، مصوبه 1250 تومانی است و هنوز راهکار اجرایی مبنی بر افزایش قیمت شیر خام به ما ابلاغ نشده است. حال اگر سازمان تعاون روستایی می خواهد شیر خام را به قیمت 1440 بخرد باید دید این افزایش قیمت ها تا چه میزان بر بازار محصولات لبنی تاثیر می گذارد و قیمت ها را افزایش می دهد.
کارخانه های لبنی می توانند شیر خام را به قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری کنند به شرط اینکه دولت اجازه دهد نرخ محصولات لبنی آزاد شود یا اینکه کارخانه ها بر پایه این قیمت، هزینه های تولید و فراوری محصولات را آنالیز کنند و متناسب با آن و با در نظر گرفتن کمترین حاشیه سود، قیمت محصولات را افزایش دهند. سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، قیمت کف شیرخام را از تیرماه امسال 1440 تعیین کرد و قرار شد در صورت اجرای این نرخ، دولت مابه التفاوت آن را بپردازد در غیر این صورت همان قیمت 1250 تومانی اجرا شود. اگر قرار باشد افزایش قیمت های جدید شیر خام اعمال شود و نرخ محصولات لبنی تغییر نکند، پس کارخانه ها چگونه سوداوری داشته باشند و هزینه های گزاف تولید را بپردازند؟!
خط قرمز صنایع لبنی، نقطه سربه سر تولید است. در شرایط کنونی، کارخانه های بزرگ تنها 4 درصد سود می کنند و کارخانه های لبنی کوچک تر که توان کمتری دارند به سود 2 درصدی راضی شده اند. در این وضعیت کارخانه ها افزایش شیرخام و ثابت ماندن قیمت محصولات لبنی را که زیان های زیادی برای شان در پی خواهد داشت را چگونه می توانند جبران کنند؟
پرسش های دیگری که در خصوص تصمیم جدید وزارت کشاورزی مبنی بر  خرید 1440 تومانی شیرخام دامداران مطرح می شود اینکه وزارتخانه چه برنامه ای برای شیرهای خریداری شده دارد؟ آیا راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات ارایه داده است؟ برای شیر مازاد سایر استان ها چه فکری کرده اند؟ تکلیف دامداران دیگری که می خواهند شیرخام را به قیمت خرید تضمینی بفروشند، چه می شود؟ در حالی که کارخانه ها برندهای بزرگ لبنی برای رقابت، ادامه بقا و برای سود بیشتر انتحاری عمل می کنند، تصمیم های این چنینی به سود کسی نیست.
البته شنیده ها حاکی است؛ وزارت کشاورزی با توافق هایی که با برخی کارخانه ها کرده، قرار است شیرهای خریداری شده را به شیر خشک تبدیل کند. چه اشکالی دارد؟ احتمالا بازار هدف این شیرهای خشک در کارخانه های لبنی برای تولید ماست در نظر گرفته شده است!
کد خبر a7a816fd397a4449b45bd1d530d43ec1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =