معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک با برگزاری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و قرقیزستان، موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی فی مابین دو کشور نهایی شود و به امضا برسد.
محسن صالحی‌نیا در حاشیه برگزاری بزرگترین نمایشگاه اختصاصی ایران در آسیای میانه با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و قرقیزستان و اعلام رتبه 68 سهولت سرمایه گذاری این کشور در جهان، اظهار کرد: قرقیزستان دارای قانون سرمایه گذاری بسیار توانمند و گسترده‌ای است و در حوزه تجارت خارجی، تاکنون با 61 کشور لغو روادید دارد که سبب گسترش صنعت توریست در این کشور شده است.
وی با بیان اینکه دو کشور ایران و قرقیزستان توافق نامه حمایت از سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر را دارند، افزود: یکی از صنایع قرقیزستان کشاورزی است که بیش از 60 درصد مردم این کشور به این شغل مشغول هستند و باتوجه به پیوستن قریب الوقوع قرقیزستان به اتحادیه کشورهای عضو پیمان اتحاد گمرکی، تجار و بازرگانان ایرانی باید آمادگی لازم برای این امر کسب کرده و از فرصت‌های پیش رو استفاده کنند.
صالحی نیا با اشاره به سطح برگزاری بزرگترین نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک قرقیزستان با حضور بزرگترین شرکت‌های توانمند صادراتی کشور به آسیای میانه تصریح کرد: در میان کشورهای آسیای میانه تنها قرقیزستان دارای سیستم پارلمانی است که حاصل آن دموکراسی و سهولت سرمایه گذاری است و برگزاری چنین رویدادی در آسیای میانه با ویژگی‌های تجاری این کشور، می‌تواند سطح تعاملات اقتصادی ایران با کریدور تجاری آسیای میانه را بیش از پیش تقویت کند.
وی با اشاره به ایجاد زمینه‌های مشترک در توسعه تجارت دو کشور و ایجاد اتاق مشترک تجاری ایران و قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان به عنوان یک کشور دوست با اشتراکات فراوان نگاه ویژه ای دارد چرا که این کشور گذرگاه قابل اعتمادی برای دستیابی تجار ایرانی به شرق روسیه و کشورهای عضو پیمان اتحاد گمرکی (روسیه ، قزاقستان، بلاروس ) است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برگزاری پنجمین نمایشگاه اختصاصی ایران در قرقیزستان به عنوان یکی از محورهای صادراتی ایران به آسیای میانه باتوجه به گستردگی و توانمندی حضور تجاری ایران در این رویداد بین‌المللی می‌تواند زمینه برگزاری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور در بیشکک را بیش از پیش فراهم نموده و سبب انعقاد موافقت نامه تعرفه ترجیحی دو کشور شود.
پنجمین نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک قرقیزستان با حضور بیش از 45 شرکت از ایران و در فضایی بالغ بر هزار متر مربع از 30 مهرماه در محل لن دوارا اسپرت شهر بیشکک برپا شده و تا امروز - سوم مهر ادامه دارد.
کد خبر b4ee373fbead412ab086b86393c2fd6f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =