محمد رسول مصائبی- دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع گلوکز،نشاسته و مشتقات آن

پیرو مذاکره دو وزیر محترم و اتخاذ تصمیم مبنی بر ممنوعیت واردات گندم از ابتدای سال ۹۵ به کشور به دلیل عدم نیاز به واردات گندم این سوال به ذهن هر شنونده‌ای خطور می کند:

آیا در تأمین گندم مورد نیاز کشور خودکفا شده‌ایم؟
پس از بررسی آمارهای اعلام شده و سبک سنگین کردن گندم‌های خریداری شده از کشاورزان علامت سوال در ذهنمان بزرگتر می‌شود.
بدیهی است عوارض چنین تصمیماتی بلافاصله اثر خود را گذاشته و منتظر شروع سال ۹٥ نمی شود.
در این میان اشاره به چند نکته حائز اهمیت است.
1-  قیمت مواد اولیه صنایع وابسته به گندم همواره تحت تاثیر سیاست های حمایتی دولت مانند خریدتضمینی گندم و یا یارانه نان با نوسانات شدید مواجه بوده است لذا گندم های وارداتی به دلیل کیفیت و قیمت مناسب گره گشای مشکلات صنایع بوده است.
2-  معمولاً تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولین باید همه‌ی جوانب را سنجیده تا بهترین تصمیم لحاظ شود ولی با توجه به نادیده گرفته شدن صنف و صنعت چنین تصمیماتی را نمی‌توان تدبیر نامید.
3-  از لحظه‌ی اعلام خبر، واردکنندگان گندم و کارخانجات آرد از تحویل آرد به صنایع خودداری مینمایند و یا حداقل توقع افزایش ۱۵تا۲۰درصدی قیمت را دارند.
4-  این تصمیم اشتباه در سال جاری برای دومین بار گرفته می‌شود و اصلاً فراموش می‌شود که چند ماه پیش نیز برای گندم‌های وارداتی عوارض تخصیص داده شده و در بازه زمانی ۴۰ روزه ملغی گردید.
5-  مشکلات ناشی از رکود و کاهش تعرفه‌ی واردات محصولات برخی از صنایع مانند نشاسته و گلوکز در سال جاری و ممنوعیت واردات گندم به عنوان مواد اولیه مورد نیاز برخی از صنایع کشور،کلکسیون مشکلات تولیدکنندگان را کامل نموده و باعث نگرانی بسیاری از کارگران صنایع مذکور در روزهای پایانی سال میگردد که به جای پاداش و عیدی، بیکاری عایدشان خواهد شد ودر مقابل موجب رونق بازاردلالان گردیده و سودکلانی راعایدآنان خواهدکرد.
حال با وضعیت بوجود آمده انتظار میرود دولت محترم با اتخاذ تدابیر لازم این چالش بزرگ را از سراینگونه  صنایع مرتفع سازد.
کد خبر bb821beecef1490bb48e4a90ba0b0306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =