صنایع غذایی> محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در خصوص پذیرش شرایط وخیم اقتصادی در سال ٩٢ از سوی دولت یازدهم اظهار کرد: وقتی دولتی، کشور دچار رکود تورمی با تورم ۴٠درصدی و بدهی‌های سنگین را تحویل می‌گیرد، شجاعت به خرج داده است.


دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت تهران گفت: تحویل‌گرفتن کشوری با نرخ رشد صنعتی منفی ١٠ و رشد اقتصادی منفی 6.8 کار هر کسی نیست و دولت با دست‌خالی، تورم را تا این اندازه پایین آورد.

مرتضوی با بیان اینکه دولت در حوزه اقتصادی شجاعانه عمل کرده، ادامه داد: ما در شدیدترین تحریم‌ها قرار داشتیم و محاصره اقتصادی ایران مانند دوران جنگ بود، اما این دولت توانست کاسه تحریم‌ها را بشکند و ریل‌گذاری درستی در حوزه اقتصاد داشته باشد، اما هنوز نتایج حاصل نشده است .

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در بیان علل این موضوع گفت: متأسفانه آنچه در دولت تصویب می‌شود در بدنه اجرایی دولت متوقف می‌شود. به‌عنوان‌مثال کارخانه‌ها به سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی بدهی دارند که حاصل شرایط رکود تورمی دوران تحریم بوده و باید تمهیداتی بگذاریم تا کار کنند و بدهی خود را بپردازند، اما در بدنه دولت جلو آن را می‌گیرند و این یعنی توقف تولید که با آن نمی‌توان این بدهی‌ها به اداره مالیات و دارایی و تأمین اجتماعی و بانک‌ها پرداخت شود .

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا رکود در صنایع و تعطیلی کارخانه‌ها در این دولت رخ داده، هم گفت: این رکود مربوط به زمان حاضر نیست. صددرصد فاجعه‌ای که دولت احمدی‌نژاد در حوزه تولید به وجود آورد، در دولت جدید متوقف شده است و سونامی ورشکستگی شرکت‌های تولیدی مهار شده اما هنوز خطر برطرف نشده است .

‌وی درباره علت این مسئله افزود: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد درحالی‌که سایر قوا و نهادها، همراهی نمی‌کنند. نمی‌شود دولت بر حذف فساد تأکید کند و سایر نهادها علت دیگری را در اولویت قرار دهند. تحریک تقاضا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، پیوستن به اقتصاد جهانی، مبارزه با فساد و… خاله‌بازی نیست.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تأکید بر اینکه دولت آبروی خود را برای بهبود وضعیت کشور گذاشته، تصریح کرد: «دولت اگر به وعده‌های خود و اعتماد به بخش خصوصی برگردد، می‌تواند بهتر به وعده‌های خود عمل کند، اما بااین‌حال تا همین اکنون هم بخشی که دست دولت بوده با موفقیت نسبی انجام شده است. اگر وضعیت فاجعه‌آور دولت احمدی‌نژاد یک‌سال دیگر ادامه می‌داشت، کشور با معضلات عظیم اجتماعی روبه‌رو می‌شد.

مرتضوی توصیه‌ای هم برای دولت داشت: اگر دولت می‌‌خواهد بهتر عمل کند، باید شاهد چندبرابرشدن فعالیت‌های اجرائی باشیم. علاوه بر آنکه پروژه‌های دولت در قسمت‌های پایینی متوقف نشود. نمی‌شود برخی در بدنه دولت، مصوبات دولت را وتو کنند.

وی تصریح کرد: در همین شرایط سخت اقتصادی یکی از بزرگترین گروه های صنعتی کشور در حال ساخت و تکمیل بزرگترین پالایشگاه غلات خاورمیانه و حتی جهان در ایران است و این نشان می دهد در صنعت  شفافیت و صداقت و کار جدی وجود دارد.


کد خبر c924c7cd0b6d494e9f2f454e5420115d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =