مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر استفاده از نوعی هورمون جهت رسیدن گوجه فرنگی، گفت: چگونگی ورود، استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات را باید سازمان حفظ نباتات تایید کند.

دکتر سیدهدایت حسینی گفت: بر اساس قانون، نظارت بر سموم، چگونگی ورود، تولید و کنترل کیفیت سموم تحت نظارت شورای عالی نظارت بر سموم کشور است که در سازمان حفظ نبابات مستقر است.

وی گفت: البته در بحث کاهش استفاده از سموم در محصولات کشاورزی اقداماتی از پیش تعیین شده و در حال انجام است. در این راستا هفت محصول پرمصرف در 10 نقطه کشور در حال بررسی است که پس از پایان بررسی‌ها، اقدامات و همچنین اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

پیشتر در پی مطرح‌شدن استفاده کشاورزان از نوعی سم چینی خطرناک برای رسیدن گوجه‌فرنگی، معاون سازمان حفظ نباتات اعلام کرده بود: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

یحیی ابطالی، معاون سازمان حفظ نباتات در این باره افزوده بود: این ماده که برای زودتر رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود یک ماده سمی نیست و هورمونی است که در سال 1905 در آمریکا و در سال 2006 در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر‌ رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

وی همچنین گفته بود: به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه‌ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان، ارسال کرد. سازمان غذا و دارو در تاریخ سی‌ام شهریورماه در پاسخ به این نامه اعلام کرد که " با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید". نهایتا در بیستم مهرماه و قبل از فرا رسیدن برداشت گوجه‌فرنگی به همه استان‌ها اعلام شد که علی‌رغم مضر نبودن این ماده به دلیل ثبت شدن آن در اتحادیه اروپا و آمریکا تا زمانی که این هورمون در کشور به ثبت نرسیده است، هیچ کشاورزی حق استفاده از آن را ندارد.

منبع:ایسنا
کد خبر cf6ba46b41774bf69e82c3109418e657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =