۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
صنایع غذایی> رهبران مالزی و اندونزی روز شنبه منشور ایجاد شورای روغن پالم کشورهای تولیدکننده این محصول که تمام کشورهای تولیدکننده را برای کنترل قیمت جهانی این محصول دربر می گیرد، امضا کردند.


نوسان قیمت روغن پالم به عنوان محصول استراتژیک مالزی و اندونزی در سال جاری میلادی و کاهش قیمت آن که بر اقتصاد این دو کشور تاثیر گذاشت، کوالالامپور و جاکارتا را واداشت برای حل این مشکل سیاست تشکیل اوپک پالم را در پیش گیرند.

مقامات این دو کشور طی چند ماه گذشته مذاکراتی برای تشکیل شورای روغن پالم کشورهای تولیدکننده این محصول انجام دادند و 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی و 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی سرانجام روز شنبه در حاشیه اجلاس سران آ.سه.آن منشور ایجاد این شورا را امضا کردند.

این دو کشور جنوب شرق آسیا تولید بیش از 85 درصد روغن پالم جهان را در اختیار دارند.

ممانعت از تخریب و سوزاندن درختان نخل، رفاه خرده مالکان و همچنین ارتقاء تصویر مثبت از روغن پالم در جهان، تثبیت قیمت، بهبود همکاری بین تولیدکنندگان برتر و هماهنگی در تولید از برنامه های این شورا اعلام شده است.
مالزی و اندونزی سیاست ورود برزیل، کلمبیا، تایلند، غنا، نیجریه، پاپوآ گینه نو، فیلیپین و اوگاندا به عنوان تولیدکنندگان روغن پالم به این شورا را پیگیری می کنند تا بر تولید جهانی این محصول نظارت کنند.

مالزی و اندونزی که حساب ویژه ای روی صنعت روغن پالم خود باز کرده بودند، پس از ایجاد شبهاتی در سلامت این محصول که باعث کاهش صادرات آن شد، خواستار تثبت بازار روغن پالم شدند.

تلاش های این دو کشور اکنون در قالب یک شورای بین دولتی از تولیدکنندگان روغن پالم تحت عنوان 'شورای روغن پالم کشورهای تولیدکننده' نتیجه داده و موضوعاتی از قبیل تولید، کنترل میزان موجودی و تثبیت بهای جهانی روغن پالم را تحت نظارت قرار می دهد.

پیش بینی می شود مالزی در بودجه سال 2016 خود با تخصیص مبالغ بیشتری در مقایسه با سال های گذشته، تحقیقاتی را با هدف هموار کردن مسیر توسعه بازار روغن پالم در دستور کار قرار دهد.

مالزی از جمله کشورهای صادرکننده روغن پالم است که طبق آخرین آمار در هشت ماهه امسال در مجموع 11 میلیون و 247 هزار و 547 تن روغن به کشورهای ایران، هند، چین، اتحادیه اروپا، پاکستان و آمریکا صادر کرد که جز هندوستان که افزایش 15.7 درصدی واردات داشته، سایر کشورها واردات روغن پالم خود را کاهش داده اند.

ایران با کاهش 33.79 درصدی، نخستین کشوری است که بخش قابل توجهی از واردات روغن پالم خود را کاهش داده است.
کاهش واردات روغن پالم از مالزی توسط ایران همسو با توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف روغن های دارای اسید چرب اشباع شده است که در محصولات غذایی مانند لبنیات پرچرب استفاده می شود.

مالزی تا سال 2050 بر درآمد اقتصادی ناشی از روغن پالم حساب ویژه ای باز کرده است و با کاهش واردات کشورها و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی، کاهش ارزش واحد پول ملی این کشور و پایین آمدن قیمت جهانی، کارشناسان بعید می دانند مالزی به برنامه خود در سال های آینده با تکیه بر این محصول دست یابد و دست بکار تشکیل شورای تولیدکنندگان روغن پالم شد.

از سوی دیگر زندگی 10 درصد از مردم مالزی به روغن پالم وابسته است و درآمد حاصل از صادرات این کالای حیاتی نیز به عنوان حلقه ای تاثیرگذار در زنجیره توسعه اقتصادی این کشور قرار گرفته و باعث شده روغن پالم به یک محصول استراتژیک در مالزی تبدیل شود و در معادلات سیاسی و اقتصادی نقش ایفا کند.


منبع:ایرنا
کد خبر d06527c9a4d84b66b43ff01dc0586b5c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =