۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
صنایع غذایی> اقتصاد غذا - در حالی که بهای جهانی روغن پالم از سال گذشته تاکنون به دلیل مسائل مرتبط با مضرات این محصول و کاهش خرید کشورها روند نزولی طی کرد، برخی متخصصان از افزایش احتمالی روغن پالم در سال آینده خبر می دهند.


به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، جمهوری اسلامی ایران سالانه 420 هزار تن روغن پالم وارد می کند که بیشتر این محصول از مالزی وارد می شود.

کارشناسان روغن های گیاهی روز گذشته در کنفرانس روغن پالم اندونزی در جزیره بالی احتمال دادند بهای این روغن سال آینده به 550 تا 770 دلار به ازای هر تن برسد این در حالی است که قیمت هر تن روغن پالم در حال حاضر 540 دلار است.

به نوشته تارنمای 'نیو استریت تایمز'، 'توماس میلک' مدیرعامل شرکت هامبورگی 'ایستا میلک گمبح' گفت که تقاضای غذایی روغن پالم در ماه های پیش رو افزایش می یابد و انبارهای مالزی و اندونزی که بیش از شش میلیون تن از این روغن را در خود جای داده اند به تدریج خالی می شوند.

به گفته وی، شرایط آب و هوایی 'آل نینو' در دو ماه گذشته در اندونزی و مالزی تقویت شده است.

وی همچنین گفت با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای روغن پالم، بخش قابل توجهی از این تقاضا مربوط به صنایع غذایی است.

مدیرعامل شرکت هامبورگی 'ایستا میلک گمبح' تصریح کرد: صنعت پالم مالزی در سال آینده با خشکسالی جدی مواجه می شود و عرضه روغن در این کشور به 19.5 میلیون تن می رسد در حالی که این رقم در اندونزی 33.6 میلیون تن پیش بینی می شود.

به گفته وی، بسته به میزان جدی بودن خطرات ال نینو، بهای هر تن روغن پالم در شش ماه آینده به 770 دلار می رسد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان روغن پالم اندونزی نیز در سخنانی، گفت که استفاده از سوخت بایودیزل در این کشور باعث افزایش تقاضای روغن پالم می شود.

اندونزی درصدد است با استفاده از روغن پالم در سوخت های دوگانه خود، تقاضای این روغن که نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می کند را افزایش دهد.

بر اساس آخرین اعلام مقامات اندونزی، پیش بینی می شود زیست دیزل این کشور که در حال حاضر 1.2 میلیون کیلولیتر است در سال آینده به 7.9 میلیون کیلولیتر برسد.

زیست دیزل یا بیودیزل که قابلیت مخلوط شدن با گازوئیل را دارد، یک نوع سوخت تجدیدپذیر و تجزیه پذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید.

اندونزی و مالزی به عنوان بزرگترین کشورهای صادرکننده روغن پالم نسبت به نوسانات بها و میزان صادرات این محصول حساسیت خاصی دارند و تلاش می کنند با تبلیغات گوناگون چشم اندازی های اقتصادی خود از ناحیه این کالا را محقق کنند.

رهبران مالزی و اندونزی هفته گذشته منشور ایجاد شورای روغن پالم کشورهای تولیدکننده این محصول که تمام کشورهای تولیدکننده را برای کنترل قیمت جهانی این محصول دربر می گیرد، امضا کردند.

مالزی از جمله کشورهای صادرکننده روغن پالم است که طبق آخرین آمار در هشت ماهه امسال در مجموع 11 میلیون و 247 هزار و 547 تن روغن به کشورهای ایران، هند، چین، اتحادیه اروپا، پاکستان و آمریکا صادر کرد که جز هندوستان که افزایش 15.7 درصدی واردات داشته، سایر کشورها واردات روغن پالم خود را کاهش دادند.
کد خبر 373f199e158340e09be3e6df075c07da

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =