با امضای تفاهم‌نامه‌ای که قرار است به زودی میان انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی با شرکت خدمات حمایتی منعقد شود، کودهای آلی و زیستی در کنار کودهای شیمایی قرار گرفته و توسط شبکه توزیع خدمات حمایتی، در سراسر کشور پخش می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی با اعلام این خبر گفت: استفاده از کودهای شیمیایی حدود 53 سال است که در فرهنگ بهره‌برداران بخش کشاورزی جا افتاده و برای تغییر آن لازم است اقداماتی از سوی بخش‌های مختلف ترویج، تولیدات گیاهی، تحقیقات و سایر مبادی ذی‌ربط انجام شود.

احمد لازمی‌زاده افزود: مطابق تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده تلفیقی از کودها در کشور قرار است تفاهم‌نامه‌ای با شرکت خدمات حمایتی منعقد شود که در این راستا در سبد کودی بهره‌برداران بخش کشاورزی، کودهای فوق گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها از کودهای شیمیایی در عرصه‌های زراعی و باغی استفاده می‌شود که با فرهنگ‌سازی و تأکیدات کارشناسان و محققان خواهیم توانست کودهای آلی و زیستی که خطرات کمتری برای محیط زیست و گیاهان دارد را ترویج کنیم.

لازمی‌زاده ادامه داد: اگر با اختصاص یارانه به کودهای آلی و زیستی موافقت شود، همان‌گونه که به‌صورت شفاهی این امر عنوان شده، خواهیم توانست تغییرات بزرگی را در تولید محصولات کشاورزی به‌وجود آوریم.

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدکننده کودهای آلی و زیستی در کشور پتانسیل بالایی دارند، به‌گونه‌ای که خواهیم توانست کودهای آلی و زیستی را به کل اراضی کشور تعمیم دهیم.

همدلی بخش‌های مختلف برای ترویج مصرف کودهای آلی و زیستی

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی یادآور شد: کودهای آلی و زیستی در کنار کودهای شیمیایی، مکمل‌های مناسبی محسوب می‌شود که می‌توان در مواقعی که نیاز است، از کودهای شیمیایی و در سایر موارد از دیگر کودها بهره جست.

لازمی‌زاده تأکید کرد: از آنجا که نقطه نظر کودهای آلی و زیستی در مقایسه با انواع شیمیایی متفاوت است، مقدار کمی از آنها خواهد توانست اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: همدلی محققان و بخش‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی برای ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی به‌طور قطع اثربخش خواهد بود.

لازمی‌زاده از امضای تفاهم‌نامه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان توزیع‌کننده اصلی کود در کشور با انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه که فردا منعقد می‌شود، کمک می‌کنیم که کودهای آلی و زیستی در کنار انواع شیمیایی آن بتوانند در اراضی بهره‌برداران کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان افزود: پس از آن، قراردادی با شرکت‌های تولیدکننده خواهیم بست و میزان تولید این کودها را برای آنها تعیین می‌کنیم تا بتوانیم به‌صورت تلفیقی از این کودها بهره ببریم.

منبع:ایانا
کد خبر d4b14e148e414a0682fd73e3f01f0eaf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =