مواد غذایی> رییس سازمان دامپزشکی، فرآورده های خام دامی کشور را عاری از هرگونه آلودگی اعلام کرد و گفت: انتشار شایعات مبنی بر آلودگی برخی از مواد غذایی تنها سبب افزایش نگرانی در بین مردم می شود.

مهدی خلج، سازمان دامپزشکی را یکی از متولیان حفظ سلامت جامعه برشمرد و افزود: این سازمان در تامین سلامت جامعه و تحکیم اقتصاد ملی در عرصه های تولید و واردات محصول سالم نقش بسزایی دارد به طوری که اهداف و اقدامات واکنش سریع آن در کنترل و مقابله با بیماری های دامی باید در اذهان عمومی تبیین شود.

وی اظهار داشت: طی سال های اخیر شایعاتی درباره سلامت و بهداشت محصولات تولیدی کشور منتشر شده که معتقدیم برای تولید محصول سالم باید نظارت های بهداشتی بر تمام حلقه های تولید از جمله فرآورده های خام دامی با کیفیت و سالم از مزرعه تا سفره مردم با شدت بیشتری اعمال شود.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر برخی مدعی شدند؛ 47 درصد از گوشت مرغ تولیدی کشور دارای فلزات سنگین است که غیرواقعی بودن این امر بارها توسط سازمان دامپزشکی تکذیب شده است.

وی اضافه کرد: معتقدیم وقتی رد پای یک مخاطره در محصولی دیده می شود به معنای آلودگی آن محصول نیست، بلکه محصولی قابلیت مصرف ندارد که آلایندگی آن از حد مجاز بیشتر باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در این راستا سال 92 حدود 38 هزار و 500 آزمایش روی 880 فرآورده خوراکی برای تشخیص 32 مخاطره انجام شد که طبق آخرین نتایج بدست آمده؛ هیچیک از نمونه های گوشت مرغ مورد آزمایش دارای سرب بیش از حد مجاز نبوده است.

وی افزود: ادعا می کنیم که براساس پایش های مستمر در گوشت مرغ، به طور مشخص هیچ آلودگی در این محصول دیده نشده و گوشت مرغ تولید داخل سالم است.

خلج درخصوص گوشت مرغ وارداتی نیز اظهار داشت: دو سال قبل 750 هزار تن مرغ وارد کشور شد که به دلیل آلودگی، در شرایط خاص معدوم سازی شد.

به گفته وی، در این راستا، برای مخاطرات شیمیایی، بیولوژیک و فیزیکی فرآورده های خام دامی حداقل و حداکثرهای مجازی تعیین شده که در برخی موارد محصول باید عاری از هرگونه مخاطره باشد این بدان معنی است که آلایندگی برخی محصولات باید صفر باشد.

وی با بیان اینکه استاندارد محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: در واقع سبد غذایی کشورهای مختلف تعیین کننده حد مجاز هر یک از مخاطرات در محصولات غذایی است بنابراین در کشور ما بنا بر سبد غذایی مردم حداکثرهایی که مجاز است مورد ارزیابی قرار می گیرد به طورمثال عدد مخاطرات کشوری که سه برابر ما شیر و گوشت مصرف می کند با کشوری که یک سوم ما شیر و گوشت مصرف می کند، متفاوت است.

رئیس سازمان دامپزشکی یکی از مشکلات تعیین حد مجاز مخاطرات در کشورما را تفاوت این عدد در سازمان های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه سازمان دامپزشکی با سازمان استاندارد در خصوص این اعداد اختلاف نظرهایی دارد به طور مثال حد مجاز مخاطرات شیرخام یا گوشت مرغ سازمان استاندارد با میزان مجاز سازمان دامپزشکی متفاوت است.

خلج رعایت اصول بهداشتی در تهیه فرآورده های خام دامی را مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی شرکت ایرانی کد بهداشتی از سازمان دامپزشکی دریافت کرده اند و اسامی آنان برای صادرات در فهرست اتحادیه اروپا ثبت شده است بنابراین ممنوعیتی برای صادرات وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر تولید فرآورده های خام دامی داخل با مشکل مواجه بود، امکان صادرات این محصولات از کشور ما وجود نداشت که این امر نشان دهنده دیپلماسی قوی و عملکرد جدی سازمان دامپزشکی در رعایت اصول بهداشت فرآورده های خام دامی است.

وی افزود: تولید پایدار کشور ما در گرو تولید محصول سالم است این بدان معنی است که شاید بتوانیم به صورت انبوه تولید کنیم اما تولید انبوهی که نیاز ما را برآورده می کند باید از طریق صادرات برای کشور ارزآوری ایجاد کند.

وی درباره صادرات دام زنده نیز گفت: هم اکنون به دلیل رعایت اصول بهداشتی دام، بدون هیچ مشکلی بخشی از دام زنده کشور ما به کشورهای همسایه صادر می شود، اما برای جلوگیری از ورود دام زنده آلوده به کشور باید علاوه بر اقدامات سازمان دامپزشکی از سوی سازمان های دیگر حمایت های لازم صورت گیرد.

خلج گفت: قانون سازمان دامپزشکی و برخی آیین نامه های وزارت بهداشت گویای آن است که سازمان دامپزشکی کشور مسئول تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی است.

وی بر ضرورت تشدید نظارت ها بر تولید فرآورده های خام دامی تاکید کرد و افزود: سازمان دامپزشکی کشور به دلیل حساسیت محصولات پروتئینی با تنوع مشکلات بهداشتی مواجه است، اما متاسفانه منابع مالی، امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار ندارد.

وی اعتبارات و نیروی انسانی سازمان دامپزشکی کشور را ناکافی دانست و ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی از جمله فرآورده های خام دامی به تائیدیه سازمان دامپزشکی کشور نیاز دارد بنابراین با وجود اعتبارات محدود تلاش داریم فرآورده های خام دامی کشور را مطابق با استانداردهای بهداشت جهانی دام و رعایت مقررات بهداشتی برای مصرف داخل و صادرات، تولید کنیم.

منبع:ایرنا
کد خبر d6490e3489e44cf68950567d0e736754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =