رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: با آن که مشابه داخلی این کالا وجود دارد، اما وزارت جهاد کشاورزی همچنان با واردات بادام هندی مخالفت می‌کند.


مصطفی احمدی به وضعیت تأمین آجیل و خشکبار در بازار داخل، اشاره کرد و گفت: تقریبا اغلب اقلام آجیل و خشکبار در بازار داخل تولید و تأمین می‌شود، اما به دلیل شرایط آب و هوایی برخی اقلام مانند بادام هندی،‌تماما وارداتی است و به دلیل مصرف بیش از تولید مغز بادام، مغز گردو و تخمه کدو نیز وارد می‌شود.

وی افزود: جالب اینجاست که با وجود آنکه تخمه آفتاب‌گردان در داخل کشور پاسخگوی نیاز بازار است، اما به هر دلیلی متاسفانه مشابه خارجی نیز وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار به ممنوعیت واردات بادام هندی اشاره کرد و گفت: این نوع آجیل به دلیل حساسیت ویژه باید از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شود، تا نظارت وزارت بهداشت را داشته باشد، اما متاسفانه طی سال‌های اخیر واردات این کالا ممنوع است و تمام بادام‌ هندی‌های موجود در بازار از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود.

وی گفت: ۵ تا ۶ ماه است که موضوع را از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیریم، چرا که این کالا اصلا ثبت سفارش هم نمی‌شود و در نهایت این وزارتخانه به طور ضمنی به ما اعلام کرده که مشکلی با واردات بادام هندی ندارد، ولی چون این کالا نوعی محصول کشاورزی محسوب می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی هم باید نظر خود را در این زمینه اعلام کند.

احمدی گفت: در نهایت وزارت جهاد رسما به ما نامه‌ای داده که واردات بادام هندی ممنوع است، اما ما همچنان از علت مخالفت برای واردات بی‌اطلاعیم، چرا که این محصول اصلا تولید داخل هم ندارد.


منبع:فارس
کد خبر d68b99fa7ca14438b8ae9ad77f563057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =