صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران گفت: در نمایشگاه امسال مذاکره‌های خوبی با مسئولان دولتی برای رفع موانع تولید انجام شد و امیدواریم وعده‌ها به زودی محقق شود.

جمشید مغازه‌ای ضمن ارزیابی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات، گفت: نمایشگاه امسال هم مثل سال‌های قبل با استقبال چشمگیر فعالان این صنعت و مردم روبرو شد. ما از فرصت نمایشگاه استفاده کردیم و ضمن معرفی توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی شیرینی و شکلات، با مسئولانی که برای بازدید به نمایشگاه آمده بودند برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به گفتگو و مذاکره پرداختیم و قول‌های مساعدی هم گرفتیم.

وی افزود: علاوه بر مشکلاتی که در دوره تحریم‌های اقتصادی به تولیدکنندگان تحمیل شد، تولید مواداولیه یکی از مشکلات اصلی این صنعت بود. با توجه به اینکه آرد، شکر، شیرخشک و روغن از مواداولیه پرمصرف در تولید نان و شیرینی و شکلات است، با مسئولان صحبت‌هایی انجام دادیم تا تولیدکنندگان بتوانند در شرایط بحرانی هم این مواد را از منابع داخلی و خارجی تامین کنند. مسئولان هم پس از مشاهده استقبال مردم و توان بالای صنعتگران این حوزه، قول همکاری دادند.

مغازه‌ای افزود: در حاشیه نمایشگاه، با مدیران ارشد سازمان غذا و دارو نیز در مورد برچسب‌گذاری و صدور پروانه‌ها مذاکره‌هایی داشتیم و مسئولان وزارت بهداشت نیز قبول کردند با هدف حمایت از تولید داخل، همکاری‌های بیشتری با تولیدکنندگان شیرینی و شکلات داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در ادامه به میزان استقبال تولیدکنندگان و تجار خارجی از نمایشگاه چهاردهم اشاره کرد و گفت: پارسال 35 شرکت در نمایشگاه حاضر بودند اما امسال این تعداد به 53 شرکت از 17 کشور افزایش یافته بود. هیات‌های تجاری‌ای از کشورهای قزاقستان، اکراین، لبنان، عراق و افغانستان نیز برای سرمایه‌گذاری و خرید محصول به نمایشگاه آمدند.

وی خاطر نشان کرد: البته ما انتظار داشتیم با توجه به توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای 1+5، در این نمایشگاه شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکت‌های خارجی باشیم اما به دلیل اینکه رسیدن به توافق بیش از حد انتظار طول کشید، نمایشگاه شیرینی و شکلات نتوانست از فضای مثبت ایجاد شده بعد از توافق هسته‌ای بهره‌مند شود. امیدواریم با بازشدن فضای تجاری میان ایران و کشورهای غربی، بتوانیم شاهد توسعه صادرات این محصولات باشیم.

مغازه‌ای به حجم صادرات شیرینی و شکلات اشاره کرد و گفت: سال قبل 600 میلیون دلار شیرینی و شکلات صادر شده، این میزان صادرات، معادل 30 درصد کل صادرات صنایع غذایی کشور بوده است. ناگفته نماند که تولیدکنندگان ایرانی توان صادرات یک و نیم میلیارد دلار محصول را دارند اما موانعی که در حال حاضر وجود دارد، صادرات را تا حدودی با محدودیت مواجه کرده است.

وی افزود: در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهای CIS، عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، صادر می‌شود اما به دلیل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، تولیدکنندگان این صنعت ترجیح می‌دهند بازار اصلی خود را در منطقه‌ای امن و با ثبات و بیرون از منطقه خاورمیانه ایجاد کنند. با توجه به اینکه میزان ماندگاری و نوع بسته‌بندی کالاهای ایرانی، قابل رقابت با محصولات اروپایی است، امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها بتوانیم در بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور پایداری داشته باشیم.

مغازه‌ای به حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شیرینی و شکلات اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی همواره سعی دارند، کیفیت محصولات خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کنند. به همین دلیل در نمایشگاه‌های خارجی در کشورهای فرانسه، انگلیس، ترکیه، روسیه و آلمان شرکت می‌کنند تا با فعالان این صنعت ارتباط مستقیمی برقرار کنند. مهمترین نمایشگاه این صنعت در ماه‌های پایانی سال شمسی در کلن آلمان برگزار می‌شود و معمولا شرکت‌های توانمند ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور فعالانه دارند. امیدواریم برای نمایشگاه امسال بتوانیم با همکاری سازمان توسعه تجارت، یک پاویون اختصاصی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم تا بتوانیم برای سال آینده حجم صادرات شیرینی و شکلات کشور را به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

منبع:ایسنا
کد خبر e2492e086c37419ea43d59494ed5713e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =