رئیس سازمان دامپزشکی گفت: براساس اعلام این سازمان از 15 فروردین سال جاری هیچ کس حق عرضه ماهی قزل آلا را به بازار را ندارد؛ مگر اینکه گواهی عاری از سم «مالاشیت گرین» را داشته باشد.

مهدی خلج در نشستی خبری در رابطه با وضعیت شیوع بروسلوز (تب مالت) اظهار داشت: اواخر سال 87 واکسیناسیون که در کشور علیه تب مالت انجام شده بود،  دچار نقصان بوده،  همچنین در سالهای 88، 89 و 90 این اقدام در حداقل ممکن انجام شده و کمتر از 25 درصد سالهای گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر وضعیت واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور بهبود یافته است افزود: طی سالهای 92 و 93 شرایط تثبیت شد و ما ساماندهی های لازم را در این زمینه انجام دادیم.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در 4 ماهه نخست امسال، 17 میلیون و 140 هزار واکسیناسیون علیه این بیماری در دامهای کشور انجام شده است، گفت: این عدد در مدت مشابه سال گذشته  12 میلیون و 900 هزار واکسیناسیون بوده که در این زمینه با رشد 34 درصدی مواجه هستیم.

خلج با بیان اینکه «مالاشیت گرین»  ماده ای است که در گذشته برای مبارزه با انگل های خارجی و قارچ ها در مزارع پرورش قزل آلا مورد استفاده قرار می گرفته است اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از این سم در دنیا منسوخ شده بود،  سازمان دامپزشکی ماده جایگزین این بیماری را معرفی و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه به پرورش دهندگان قزل آلا انجام داد و بر همین اساس ما اعلام کردیم از 15 فروردین سال 94 کسی حق عرضه قزل آلا به بازار مصرف را ندارد؛ مگر اینکه گواهی عاری از مالاشیت گرین را دریافت کرده باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در حدود 12 استان ما از مزارع پرورش قزل آلا نمونه گیری کردیم که در این میان تنها دو مورد مثبت مشاهده شد، ضمن اینکه این دو مورد نیز با حکم دستگاه قضایی معدوم شد.
خلج با بیان اینکه شیوع برخی بیماریها در دام، هیچگونه نشانه و علامتی ندارد که ما متوجه شویم دام به آن بیماری دچار شده است، گفت: این بیماری ها که از جمله آن می توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد،  هیچ خسارتی به دام وارد نمی کنند اما برای جامعه انسانی خطرناک هستند.
وی افزود: در سال 2014، 967 نفر در ترکیه مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شدند که از این تعداد 44 نفر جان خود را از دست دادند،  همچنین در کشور عمان 17 نفر به این بیماری مبتلا شدند که این تعداد نیز همگی جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در همین سال 43 مورد فرد مبتلا به بیماری مذکور در ایران گزارش شده که ? نفر از آنها جان خود را از دست دادند.
خلج تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت انسانی امیدواریم اقدامات سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه ها موثر واقع شود و مردم همکاری لازم را با ما در این زمینه داشته باشند به خصوص کشتار غیر مجاز در خارج از کشتارگاه که در حال حاضر در جامعه رایج است، کاهش پیدا کند.
 رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در حال حاضر 74 کشتارگاه صنعتی دام در کشور فعال است گفت: 47 کشتارگاه در حال تاسیس و 304 مورد به شکل سنتی باقی مانده است.
وی اضافه کرد: کشتارگاههای سنتی واجد شرایط بهداشتی لازم برای کشتار دام هستند، ضمن اینکه 120 کشتار در سراسر کشور به پیش سردکن مجهز شده اند و در حال حاضر لاشه های دام قبل از عرضه به بازار 24 ساعت در این پیش سردکن ها می ماند تا به کیفیت و شرایط بهداشتی لازم برسند.
کد خبر e8bc86a56396478ab450c807c8755bc9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =