مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از ابقای ریاست کارگروه سیستم بین‌المللی شماره‌گذاری افزودنی‌های غذایی موسوم به INS برای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، دکتر« بهروز جنت » با بیان این مطلب، افزود: درصورت حضور پیدا نکردن ایران، با توجه به نایب رئیسی آمریکا، این عنوان به آن کشور می رسید اما حضور فعال نماینده سازمان غذا و دارو موجب شد این عنوان مهم همچنان برای نظام اسلامی حفظ شود.
وی همچنین با اشاره به ناامیدی نمایندگان امریکا ازخلا حضورموفق کشورمان دراجلاس فوق اظهارکرد: همین موضوع موجب استعفای آنها از نایب رئیسی گردید تا بلژیک به عنوان نایب رئیس جدید کارگروه INS با ایران همکاری داشته باشد.
جنت ادامه داد: درچهل ونهمین اجلاس «کدکس افزودنی های غذایی» که با موضوع مدیریت اجلاس افزودنی های کدکس برگزار و درباره آن تصمیم گیری می شد همچنین مقرر شد چهارکارگروه ایران، استرالیا، امریکا و کانادا به همراه چین به عنوان کشور میزبان و دبیراجلاس «استراتژی های آینده این اجلاس» را تحت عنوان« Future Strategies for CCFA» تدوین کنند.
مدیرکل نظارت برفراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه درهیچ یک از اجلاسهای قبلی کدکس چنین موقعیتی نصیب ایران نشده بود تا کشورما بتواند نقشی تعیین کننده در تهیه و نهایی نمودن استراتژی ها جهانی حوزه غذا داشته باشد، افزود: اگرچه ممکن است اهمیت کسب چنین جایگاهی برای غیر متخصصان چندان معلوم نباشد اما برای اهل فن حائز اهمیت است.
وی گفت: با عملکرد خوب ایران در نهایت اعتراض آنها به جایی نرسید و در گزارش نهایی اجلاس نقش جدید و تعیین کننده ایران در تهیه و تدوین استراتژی های آینده این اجلاس مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت.
کمیسیون کدکس موادغذایی، کمیسیون مشترک دوسازمان خواربارکشاورزی FAO وسازمان بهداشت جهانیWHO به دلیل اهمیت و لزوم تدوین استانداردهای غذایی به صورت هماهنگ، درسال 1963 ایجاد شد. 
این کمیسیون هرساله به منظور تصویب استانداردها، راهنماها و پیشنهادات مربوطه به کمیته های تخصصی درمقرFAO ( رم ) یا WHO ( سوئیس ) تشکیل می شود و براساس برنامه های مشترک غذایی این دو سازمان تصمیم گیری می کند و پس از تـصویب دراین کمیسیون، سایرمراحل اجرایی، چاپ و انتشاراستانداردها و مدارک را به صورت علمی و فنی انجام می شود هم اکنون 185کشور از جمله ایران عضو این کمیسیون بوده و از ویژگی های مهم این کمیسیون تصویب تدوین استانداردهای جهانی موادغذایی با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی مصرف کنندگان و تسهیل تجارت تبادل مواد غذایی بین کشورها است.
با توجه به تاکید سازمان تجارت جهانی W TO رعایت این استانداردها در تجارت مواد غذایی بین کشورهای منطقه ای و سایرکشورهای عضوکمیسیون اهمیت بسزایی دارد.
کد خبر edb8ecf417ba48c7bfaa5430c57ed35f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =